کد خبر: ۶۳۳۹۱
۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۷/۲۵

سفر موگرینی به واشنگتن برای نجات برجام

سفر موگرینی به واشنگتن برای نجات برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای مذاکره و رایزنی با مقامات آمریکایی در ماه نوامبر (آبان- آذر) به واشنگتن سفر می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خبرگزاری فرانسه، فدریکا موگرینی برای نجات برجام، راهی واشنگتن می‌شود. وی اگرچه از نیمه‌های راه مذاکره هسته‌ای به این توافق پیوست اما تاکنون تمام‌قد برای حفظ آن کوشیده است.

دونالد ترامپ روز جمعه در سخنرانی اتهاماتی علیه ایران مطرح کرد و تصمیم‌گیری در مورد برجام را بر‌عهده کنگره گذاشت. همچنین آنها سپاه را به حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کردند. بر اساس سخنان ترامپ ،وی به تعهد آمریکا مبنی بر تأیید هر سه‌ماهه عملکرد ایران در مورد برجام، عمل نخواهد کرد و این می‌تواند گامی جدی در راستای نقض برجام باشد.

طبق قرار گذاشته‌ شده بین اعضای ١+٥ و ایران، رئیس‌جمهور آمریکا هر سه ماه یک بار باید پایبندی ایران به تعهدات در برجام و تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را تمدید کند. اما با سخنرانی ترامپ در روز جمعه مشخص شد وی قصد ندارد این کار را انجام دهد و این توپ را به زمین کنگره پرت کرده است.

کنگره نیز می‌تواند در مورد بازگرداندن تحریم‌های ایران تصمیم جدیدی بگیرد.  همان ساعات اولیه بعد از این سخنرانی بود که موگرینی بار دیگر یادآوری کرد که این توافق بین چند کشور و ایران انجام شده و رئیس‌جمهور یک کشور نمی‌تواند در مورد آینده آن تصمیم‌گیری کند اما با توجه به آنچه بعد از آن وزیر امور خارجه آمریکا گفته، به نظر می‌رسد توافق روزهای سختی در پیش دارد. تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، گفته این کشور به دنبال توافقی ثانویه و اصلاح موارد مندرج در توافق فعلی است، چیزی که از سوی مقامات ایرانی بارها به دفعات رد شده است.

حسن روحانی و جواد ظریف تأکید کرده‌‌اند مذاکره مجددی نخواهند کرد و برجام را تغییر نمی‌دهند. ترامپ جمعه گفته که از کنگره خواسته با افزودن تبصره‌ای به این توافق، نقایص آن را رفع کند. در حالی که ایران با این موضع‌گیری کاملا مخالف است.

روز گذشته علی‌اکبر ولایتی مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری نیز تأکید کرد: به‌هیچ‌وجه در برجام تجدیدنظر نخواهد شد و مذاکره ثانویه نخواهیم داشت و کشورهای ١+٥ باید به تعهد عمل کنند.

اکنون زمین بازی برای نقش‌آفرینی اروپایی‌ها آماده است. در شرایطی که آنها بیش از آمریکا، ‌روسیه و چین از این توافق منتفع بوده‌اند، حال می‌خواهند از نقض این توافق توسط آمریکا پیشگیری کنند. طبق متن توافق آمریکا باید برای تسهیل تجارت با ایران اقدامات سازنده انجام دهد، در حالی‌ که اکنون دولتمردان آمریکا دقیقا برخلاف این عمل می‌کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ