کد خبر: ۶۳۳۹۲
۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۷/۲۵

درخواست سهامداران از سازمان بازرسی در مورد واگذاری
با ارسال نامه ایی اعلام شد:

درخواست سهامداران از سازمان بازرسی در مورد واگذاری "فایرا"

بعد از درخواست دو نماینده مجلس از شورای رقابت مبنی بر جلوگیری از حضور سهامدار معروف در مدیریت آلومینیوم‌ ایران‌، تعدادی از سهامداران با ارسال نامه به سازمان بازرسی، خواهان بررسی واگذاری "فایرا" شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حواشی مربوط به واگذاری دو بلوک 15 و 20 درصدی آلومینیوم‌ ایران‌ توسط سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران و مهر اقتصاد ادامه دارد.

براساس این گزارش، بعد از درخواست دو نماینده مجلس از شورای رقابت مبنی بر جلوگیری از حضور سهامدار معروف (محمد علی محمدی مالک شرکت هایی چون آلومینیوم المهدی با 72 درصد، 49.8 درصد سهام سرمایه گذاری ایران ، فاریاب با 38 درصد ، معادن بافق با 76 درصد، باما با 13 درصد و... ) تعدادی از سهامداران هم به این موضوع  واکنش نشان دادند.

این گروه در نامه ایی به رئیس سازمان بازرسی کل کشور ، با ادعای ارزان فروشی سهام بلوکی "فایرا" ، خواهان بررسی این واگذاری شدند.

متن نامه که به بورس پرس ارسال شده و رونوشت آن به شرکتهای سرمایه گذاری سهام عدالت، امور حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت بورس تهران داده شده ، همراه با تعدیل برخی موارد دارای بار حقوقی ، به شرح زیر است:

سازمان محترم بازرسی کل کشور

با سلام و احترام

ما به عنوان جمعی از سهامداران سهام عدالت در مرحله اول و در مرحله بعد به عنوان سهامداران شرکت توسعه صنعتی ایران به نحوه مدیریت دارایی های شرکت توسعه صنعتی ایران اعتراض و درخواست رسیدگی داریم. یکی از دارایی های این شرکت که در شرف واگذاری و فروش می باشد  آلومینیوم ایران است.

قبل از اینکه موضوع سهام مذکور تشریح گردد لازم به ذکر است که سهام عدالت 30 درصد از سهام آلومینیوم ایران و  30 درصداز سهام شرکت توسعه صنعتی را دارد که خود دارای 15 درصد از سهام آلومینیوم ایران است.

همان گونه که استحضار دارید شرکت آلومینیوم ایران (ایراکلو)  قطب اصلی تولید آلومینیوم در کشور و شاید به جرأت بتوان گفت بزرگترین شرکت تولید کننده آلومینیوم در کشور است که در حدود 50 درصد آلومینیوم تولیدی در داخل ، توسط آن تولید می شود. این شرکت در سالیان قبل به دلیل سوء مدیریت ها دچار بحران های سختی شد  که زیان های سنگینی به شرکت وارد کرد و مع الآسف بخش عمده ای از ظرفیت تولیدی شرکت این گونه  از دست رفت. ولی خوشبختانه در سال جاری با استقرار مدیری توانمند در شرکت مذکور ، عمده مشکلات شرکت در حال برطرف شدن و بخش عمده ای از ظرفیت از دست رفته شرکت در حال بازگشت است...

پرواضح است که سهام مذکور  ارزش بسیار بالایی دارد. به طوری که طبق اظهارات رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم مورخ 10/07/1396 ارزش راه اندازی یک کارخانه 100 هزار تنی آلومینیوم یک میلیارد دلار است.

البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که یک میلیارد دلار مذکور طی چندین سال باید سرمایه گذاری و بعد از آن قابل بهره برداری باشد حال اینکه شرکت آلومینیوم ایران شرکتی 220 هزار تنی و در حال کار است . ضمناً شرکت مذکور دارای 1100 هکتار زمین از جمله 230 هکتار زمین بسیار ارزشمندکارخانه در اراک و 580 هکتار زمین در بندرعباس است.

با توجه به موارد مذکور در صورتی که ارزش زمین های شرکت نیز در نظر گرفته شود و با لحاظ نمودن کسر بدهی ها و زیان انباشته شرکت ، ارزش ذاتی کارخانه مذکور بالای 9 هزار میلیارد تومان یا به عبارتی ارزش ذاتی هر سهم شرکت بالغ بر 1750 تومان خواهد بود.ضمنا با توجه به افزایش قیمت جهانی آلومینیوم و افزایش بی محابای آلومینیوم در کشور و همچنین افزایش ظرفیت تولیدی کارخانه طبق ادعای سایت شرکت و سخنرانی های متعدد مدیر عامل ، در صورتی که شرکت سال بعد به صورت صحیح و درست کار بکند طبق تحلیل ها ، که قابل ارائه می باشد .... به ازای هر سهم سود خواهد ساخت.

در این شرایط برخی شرکت ها به دنبال فروش سهام خود در شرکت آلومینیوم ایران به صورت بلوکی و در قیمت های نازل هستند ...

گفتنی است مدیران سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران سابقه خوبی در ارزان فروشی دارند و  قبلا نیز اقدام به عرضه بلوکی سهام  شرکت مواد ويژه ليا  به قیمت 300 تومان نمودند که هم اکنون قیمت سهام مذکور 1300 تومان است.

این شرکت اولین بار بلوک 15 درصدی سهام خود در شرکت آلومینیوم ایران را در تاریخ 28 مردادماه 1396 برای عرضه در روز 12 شهریور ماه 1396 به قیمت 86 تومان به ازای هر سهم برای فروش در بورس آگهی کرد (پیوست 2) که  در روز انتشار آگهی قیمت سهم 90 تومان و در روز عرضه قیمت سهم 133 تومان بود. مجدداً شرکت مزبور سهام خود را به قیمت 139تومان برای عرضه آگهی نمود که در تاریخ مذکور نیز قیمت بازار سهام از قیمت مدنظر برای عرضه بلوکی بالاتر بود ولی در هر دواقدام، سازمان و شرکت بورس با هوشیاری جلوی شخصی سازی سهام را گرفتند.

با توجه به  این موارد  شایسته است برای حفظ منافع سهامداران سهام عدالت و شرکت های مذکور و جلوگیری از سوء استفاده از اموال عمومی که عمدتاً متعلق به قشر ضعیف جامعه است ، نسبت به بررسی خردمندانه موضوع و انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از تضییع حقوق دارندگان سهام  پیگیری های لازم مبذول گردد.

جمعی از سهامداران شرکت توسعه صنعتی ایران ، آلومینیوم ایران و دارندگان سهام عدالت

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ