کد خبر: ۶۴۴۲۱
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۶/۷/۲۶

آغاز گشایش ال.سی برای صادرات پتروشیمی به اروپا و ایجاد کنسرسیوم صادراتی

آغاز گشایش ال.سی برای صادرات پتروشیمی به اروپا و ایجاد کنسرسیوم صادراتی

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ضمن اعلام موفقیت یک شرکت پتروشیمی ایران به گشایش اعتبار اسنادی در اروپا،از ایجاد کنسرسیومی صادراتی برای رفع رقابت مخرب واحدهای داخلی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا،احسان باقریان در نشستی خبری گفت: با توجه به توقف صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی به اقلیم کردستان عراق می توان، افزایش صادرات به عراق را دنبال کرد.البته تعرفه های عراق برای محصولات ایرانی چندان مناسب نیست که باعث می شود محصولات نسبت به صادرات سایر کشورها، گرانتر شود.

وی با اشاره به تهدیدات جدید دولت آمریکا نسبت به مناسبات اقتصادی ایران گفت: در دوران تحریم، بخش خصوصی توانست به خوبی کار صادرات را پیگیری کند، بخش خصوصی باید به حدی قوی شود که هر چه ترامپ صحبت کند، تاثیری در صادرات و مناسبات اقتصادی نداشته باشد.

این فعال صنعت پتروشیمی درباره میزان صادرات محصولات از طریق اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت: ارزش کل صادرات حدود 7 میلیارد دلار بوده که 3.5 میلیارد آن متعلق به محصولات پتروشیمی و 1.5 میلیارد دلار مربوط به هیدروکربورها بوده است.کشورهای آسیای میانه، شرق اروپا، آمریکای جنوبی و لاتین، آفریقا، عراق و افغانستان از جمله بازارهای اصلی صادرات محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی هستند.میزان تولید قیر 5 میلیون تن در سال است که 2.2 میلیون تن آن به صادرات اختصاص دارد.

باقریان با انتقاد از عرضه قیر تهاتری گفت: میزان قیر تهاتری (تحویل توسط دستگاه های دولتی به پیمانکاران) حدود 4 میلیون تن در سال است در حالی که میزان مصرف قیر در ایران به این میزان نیست و باید اصلاح شود زیرا به بازار صادرات قیر لطمه می زند.

وی به افزایش صادرات متانول اشاره کرد و گفت: اکنون تولید سالانه متانول 5.5 میلیون تن است که سال آینده به 11 میلیون افزایش می یابد و در سال 2020 میزان صادرات این محصول به تنهایی 17 میلیون تن خواهد بود.

باقریان با بیان اینکه رقابت مخرب واحدهای داخلی از چالش های صادرات است، افزود: این واحدها برای گسترش بازار صادراتی اقدام به تخریب سایر شرکت های ایرانی می کنند.برای حل این مشکل، تصمیم به ایجاد کنسرسیوم صادراتی گرفته شده که می تواند تا حدی مشکل را رفع کند.البته راهکار اصلی حل این مشکلات، ایجاد نهاد رگولاتوری (تنظیم بخشی) در محصولات مختلف است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ