کد خبر: ۶۴۵۰۲
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۷/۲۹

شرکت اخراجی بورس تعطیل شد/ زیان چندین برابری نسبت به سرمایه

شرکت اخراجی بورس تعطیل شد/ زیان چندین برابری نسبت به سرمایه

شرکت کارتن مشهد از سال 87 در بورس جضور و اخراج شده ، به همراه زیرمجموعه مهم خود از ابتدای مهر تعطیلی شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت کارتن مشهد که از سال 87 وارد بورس شده و از سال 93 اخراج و به بازار پایه ج فرابورس تبعید شده ، تعلیل شده است. این شرکت با سرمایه 1.5 میلیارد تومانی ، به زیان 5.7 میلیارد تومانی رسیده و برای هر سهم 382 تومان ، زیان پیش بینی کرده است.

در این میان روزنامه خراسان در گزارشی اعلام کرد شرکت های کارتن مشهد و پارت کاغذ به عنوان بزرگترین شرکت های کارتن سازی و کاغذ سازی شرق ایران، تعطیل و تعداد زیادی کارگر نیز بیکار شدند.

ظاهرا روند پرغصه تعطیلی صنایع استان پایانی ندارد. هنوز یک هفته از انتشار تعطیلی کارخانه آساک دوچرخ قوچان نگذشته که این بار، خبر رسید کارخانه کارتن مشهد نیز با سال ها سابقه در عرصه صنایع استان، تعطیل شده است. کارخانه ای که بر اساس اطلاعات موجود، در سال 63 در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و در ابتدای سال ۶۹ نیز بهره برداری و تولید انبوه آن آغاز شده بود و پس از قریب به سه دهه فعالیت در زمینه تولید محصولات متنوع، طعم تلخ تعطیلی را چشید و چراغ تولید آن که در سال های اخیر، کم کم به کورسویی تبدیل شده بود، خاموش شد.

31 فروردین سال جاری، پیرو گلایه های برخی  شهروندان درباره وضعیت کارگران شرکت پارت کاغذ گزارشی با عنوان تسهیلات نرسید؛ پارت کاغذ در آستانه تعطیلی منتشر شد. گزارشی که در آن حسین متین راد مدیرعامل شرکت پارت کاغذ (از صنایع وابسته کارتن مشهد) با اشاره به وجود مشکلات مالی اعلام کرد، سازمان صنعت استان، قول داده با پرداخت سرمایه در گردش طی سال جاری، این موضوع را جبران کند.

وی تاکید کرده بود اگر اعتبارات تخصیص نیابد، کارخانه به طور کامل تعطیل می شود اما معاون امور صنایع سازمان صنعت استان در آن گزارش اعلام کرد با توجه به این که سهامداران شرکت های پارت کاغذ و کارتن مشهد یکسان هستند، سازمان صنعت استان برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش این دو شرکت، به صورت همزمان پیگیر بوده و چون مبلغ درخواستی این مجموعه نسبت به اعتبارات استانی اختصاص یافته بیشتر بوده، این موضوع در تاریخ 21 فروردین سال 96 در کارگروه ملی مطرح و مصوبه آن دریافت شده است.

پیگیری در این زمینه ادامه داشت تا این که 25 تیر، رئیس هیئت مدیره کارتن مشهد با اشاره به پرداخت نشدن تسهیلات ۱۰ میلیاردی به این واحد به تسنیم گفت: متأسفانه مصوبه ستاد تسهیل ملی مبنی بر پرداخت تسهیلات به کارتن مشهد اجرایی نشده است.

کارتن مشهد از ابتدای مهر تعطیل شد

بعد از پیگیری های انجام شده، حالا خبر رسیده که این کارخانه قدیمی مشهد تعطیل شده است.

متین راد در این زمینه به خراسان رضوی گفت: سال گذشته استاندار خراسان رضوی به صورت سرزده از کارخانه بازدید کرد و در جریان مشکلات قرار گرفت و برای همکاری، قول مساعد داد، همه چیز در جلسات و روی کاغذ مساعد بود اما در عمل اتفاقی نیفتاد و حتی یک ریال هم در حمایت از ما پرداخت نشد.

وی تأکید کرد: با وجود آنکه در یک بازه زمانی حدود 400 نفر کارگر داشته ایم اما از ابتدای سال جاری کارکنان کارخانه به حدود 170 نفر کاهش پیدا کرد و این اواخر نیز کارکنان شرکت به حدود 40 نفر رسیده بود.از ابتدای مهر نیز کارخانه تعطیل شده و به جز چند نفر از کارکنان انتظامات و حسابداری، کسی در آن حضور ندارد و با تعطیلی کارتن مشهد، پارت کاغذ نیز به عنوان زیرمجموعه این کارخانه تعطیل شده است.کارکنان کارخانه از اسفند حقوق نگرفته اند و آنها را برای دریافت بیمه بیکاری به بیمه معرفی کرده ایم.

متین راد درباره اختصاص نیافتن سرمایه در گردش نیز گفت: با وجود اینکه اختصاص تسهیلات در گردش، مصوبه کشوری کارگروه ملی نیز بوده، بانک ملت معتقد است این مصوبه برای ما الزام آور نیست.

مدیرعامل کارتن مشهد پیشنهادها را برای دریافت تسهیلات نپذیرفت

راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت استان با اشاره به تصویب 10 میلیارد تومان تسهیلات برای این شرکت در کارگروه ملی گفت: پس از ابلاغ مصوبه کارگروه ملی به بانک ملت، مدیرعامل بانک ملت به وزیر وقت صنعت اعلام کرد به دلیل آنکه شرکت وثیقه ندارد و مشمول ماده 141 قانون تجارت است، برای پرداخت تسهیلات به این شرکت مانع قانونی وجود دارد.

وی افزود: پیروی این موضوع و در جلسه ای با حضور دستگاه های مربوط از جمله مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری، بانک ها، تأمین اجتماعی و ... در استان، توافق شد که دو میلیارد تومان از تسهیلات 10 میلیارد تومانی در اختیار شرکت قرار بگیرد تا فعالیت تولید و فروش محصولات شرکت آغاز شود و در ادامه نیز این تسهیلات به صورت اقساط دو میلیارد تومانی و تا سقف 10 میلیارد تومان به شرکت پرداخت شود.

علیرضایی عنوان کرد: مدیرعامل این شرکت اصرار داشت کل مبلغ 10 میلیارد تومان را دریافت کند و از دریافت تسهیلات به شکل مذکور امتناع کرد. با وجود آنکه در ستاد تسهیل استان و کشور و کمیته های کارشناسی، با حضور شخص استاندار برای رفع مشکلات این شرکت اقدام کردیم اما مدیرعامل کارتن مشهد دریافت تسهیلات به صورت ذکر شده را نپذیرفت.

کارتن مشهد نتوانسته با دیگر شرکت ها رقابت کند

رسولیان مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز درباره مشکلات این کارخانه گفت: استاندار درباره این شرکت پیگیری های زیادی داشته و ما نیز ساعت ها وقت گذاشته ایم تا بتوانیم مشکل آن را رفع کنیم.دوست نداریم با رسانه ای شدن این موضوعات، مشکلات موجود شرکت که از جمله صنایع خوب تولیدکننده در استان نیز بوده، بیش از این افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه کارتن مشهد در گذشته از واحدهای صنعتی خوب استان بوده اما تعداد زیادی رقیب جوان در زمینه تولید کاغذ و کارتن در استان به وجود آمده و متأسفانه این شرکت نتوانسته در عرصه رقابت گامی بردارد،تأکید کرد: رقابت برای تولید، کار سختی است و مدیران شرکت باید با ارائه برنامه کاری مناسب در این عرصه فعالیت های مؤثری داشته باشند.با وجود آنکه ما یکی از واردکنندگان کاغذ بوده ایم اما در هفته گذشته، فقط یکی از واحدهای تولیدکننده استان، 8 کانتینر کاغذ به چین صادر کرده است.

اعلام آمادگی استانداری برای ادامه حمایت ها از کارتن مشهد

رسولیان تأکید کرد: تمام حمایت های ممکن از سوی مسئولان استان برای ادامه کار این شرکت انجام شده و حتی به آنها پیشنهاد کردیم برای ادامه رقابت در تولید محصولات به دنبال شریکی برای سرمایه گذاری باشند.استانداری هنوز آمادگی دارد از آن حمایت کند اما هم اکنون مدیران کارتن مشهد حتی حاضر نیستند سند رهنی به جز سند کارخانه برای دریافت تسهیلات ارائه کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ