کد خبر: ۶۴۵۳۳
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۷/۳۰

اموال دولت کوه یخی بود که فقط یک‌دهم آن را می‌دیدیم/اولین اقدام در جهت مولدسازی
کرباسیان:

اموال دولت کوه یخی بود که فقط یک‌دهم آن را می‌دیدیم/اولین اقدام در جهت مولدسازی

وزیر اقتصاد معتقد است تاکنون به دلیل وجود منابع نفتی با اموال دولت مانند فرزندان خانواده ثروتمند رفتار کرده‌ایم در حالی که بسیار ارزنده است و مانند کوه یخی می‌ماند که فقط یک دهم آن رویت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، مسعود کرباسیان در همایش مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت درباره اموال دولت گفت: اموال دولت مانند یک کوه یخ می‌ماند که فقط یک دهم آن از آب بیرون آمده و قابل مشاهده است،اکنون دولت در حال شناسایی اموال است که برآوردی داشته باشد از اینکه مجموع دارایی‌های آن چقدر ارزش دارد.

وی به موضوع بدهی دولت هم اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت بدهی دولت باید این نکته مورد توجه قرار گیرد که قاعدتا این میزان از اموال دولت نباید باعث می‌شد دولت این قدر بدهی داشته باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ساماندهی اموال و دارایی‌های دولت هم در قانون اساسی ذکر شده و هم در سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده، اظهار داشت: در دولت دوازدهم پیوست احکامی که از سوی رئیس جمهوری به وزارت اقتصاد صادر شده بود، این موضوع در اولویت داده و تاکید شد باید با در نظر گرفتن اموال دولت برنامه‌ها اجرا شده و گزارش کار ارائه شود.

کرباسیان تصریح کرد: در اولویت‌های دولت یکی از بندها تکلیفی است که نسبت به شفافیت مالی و مدیریت صحیح اموال دولتی اشاره کرده و به این ترتیب مدیریت مطلوب دارایی‌های دولت و افزایش کاربری‌ها جزو اولویت‌هاست.

وی با بیان اینکه پیش‌تر توجه چندانی به موضوع ساماندهی دارایی‌ها نمی‌شده، گفت: علت این امر سایه انداختن منابع نفتی در دارایی‌های دولت بود. به این ترتیب با کشور مانند بچه پولدار رفتار می‌کرد که اموال دولت برای آن به صورت پول خرد معنا داشت در صورتی که چنین نیست و اموال دولت ارزنده است و باید شناسایی شود.  

وزیر اقتصاد اولین اقدام در جهت مولدسازی دارایی‌های دولت را احصای این دارایی‌ها دانست و گفت: ابتدا باید مالکیت آنها مشخص می‌شد. خوشخبتانه با جدیت و نظارت امور اقتصادی این بحث پیگیری شد و اسناد مربوط به مالکیت آنها جمع آوری شده و مرحله بعدی احصای آنهاست. بر این اساس یکی از پروژه‌های کلیدی وزارت اقتصاد مدیریت دارایی‌های دولت است.

کرباسیان به پروژه‌های تکمیلی خزانه‌داری نیز اشاره کرد و گفت: امیدواریم با اجرای این پروژه‌ها به کاهش وابستگی بودجه به نفت برسیم.اهداف اجرای این پروژه به همراه پروژه‌های مکمل،نهادینه‌سازی دارایی‌های دولت و مولدسازی دارایی‌های دولت است، برای اجرای این پروژه‌ها لازم است در جهت توسعه دولت الکترونیک کارهای لازم انجام شود. در این زمینه سامانه سادا ذکر شده و تاکنون برای اموال و دارایی‌های دولت رقم ۳۵۰ هزار رکورد ثبت شده است. به ترتیبی که ۳۴۰۰ دستگاه اطلاعات را در این سامانه ثبت کرده‌اند.

وی با اشاره به قابلیت دارایی‌های دولت برای اینکه پشتوانه اوراق قرار گیرند، گفت: نباید اوراق را به تعهد دولت موکول کنیم بلکه باید به دارایی‌های دولت موکل شوند چرا که تعهد برای دولت بدهی دارد، ولی دارایی‌ها برای دولت بدهی به همراه ندارد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ