کد خبر: ۶۴۵۳۹
۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۸/۱

جذابیت تامین مالی با تهیه آیین نامه رتبه بندی شرکت ها
قالیباف اصل خبر داد:

جذابیت تامین مالی با تهیه آیین نامه رتبه بندی شرکت ها

مدیرعامل بورس تهران ضمن اعلام راهکارهای تامین مالی بنگاه های اقتصادی،با اشاره به حضور موسسات رتبه بندی خارجی از تهیه آیین نامه ای توسط سازمان بورس و صدور مجوز آن برای ۲ شرکت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسن قالیباف اصل در همایش جذب سرمایه گذاری خارجی برای تامین مالی شرکت های ایرانی با اشاره به تلاش هایی که طی سال گذشته و جاری برای آشنایی فعالین بازار سرمایه با نهادهای بین المللی انجام شده،گفت: با برگزاری این جلسات هم نهادهای بین المللی با بازار سرمایه ایران آشنا می شوند و هم شرکت های بورسی و فعالین در جریان اقدامات و الزامات تامین مالی که باید انجام داده و رعایت شود قرار می گیرند.

وی راهکار پیشنهادی برای بنگاه های اقتصادی را مدیریت ریسک و تنوع در تامین مالی عنوان کرد و افزود: در سال های گذشته جهت تامین مالی دربازار سرمایه در حوزه ابزار و مقررات بنگاه های اقتصادی اتفاقات خوبی افتاده که از جمله آن می توان به ابزار با درآمد ثابت یا ابزار بدهی که نسبت به سهام دارای تنوع مطلوبی است اشاره کرد.

این مقام مسئول با اظهار امیدواری به استفاده شرکت ها در کنار افزایش سرمایه و انتشار سهام از ابزار بدهی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای کاهش هزینه تامین مالی از طریق شرکت های خارجی است که الزاماتی خاص خود را دارد.

قالیباف اصل با اشاره به تحولاتی که در بازار سرمایه اتفاق افتاده گفت: استاندارد سازی مقررات و ابزارها جهت نزدیکی به معیارهای بین المللی و مهیا کردن شرایط برای حضور فعالین بازار سرمایه سایر کشورها در بورس ایران باید در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد فری فلوت بورس های استانبول ، اردن و ... در اختیار سرمایه گذار خارجی است، اظهار امیدواری کرد این آمارها برای بورس ایران نیز با ظرفیت موجود دست یافتنی شود.

مدیرعامل شرکت بورس تهران با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری بین بورس تهران و ۱۲ بورس خارجی گفت: فعالیت هایی که از سال گذشته با بورس استانبول آغاز و اجرایی شده از این جمله است که پیش نیازهایی لازم دارد.

قالیباف اصل ادامه داد: رعایت استانداردهای بین المللی گزارشگری و عمل به آن جزء این پیش نیازها محسوب می شود که در ایران ۶۱ شرکت با سرمایه بیش از هزار میلیارد تومان در سال ۹۵ ملزم به ارائه صورت های مالی بر این اساس شده  و تا انتهای آبان سال جاری فرصت دارند این صورت ها را به سازمان بورس ارائه دهند.

وی با بیان اینکه در قانون بازار و تجارت بنگاه های اقتصادی بر اساس کیفیت طبقه بندی می شوند اظهار داشت: جهت آشنایی و قرارگیری شرکت ها با این شاخص باید فرهنگ سازی شود که این هم منوط به ارائه صورتهای مالی بر اساس IFRS است.

این مقام مسئول با اشاره به اصلاحات انجام شده در دستورالعمل و آیین نامه های بازار سرمایه گفت: این اصلاحات در راستای مطابقت بیشتر با شرکت های بین المللی صورت گرفته و به افزایش نقدشوندگی کمک خوهد کرد.

قالیباف اصل درخصوص کاهش کارمزدها در سایربورس ها گفت: غالب ۵۰ درصد معاملات به شکل الگوریتمی و پربسامد انجام می شود و انتظار می رود جهت حضور شرکت های خارجی کارمزدها کاهش یابد که یک گام در این جهت برداشته شده است.

وی با تاکید بر احساس نیاز به حضور موسسات رتبه بندی در بازار سرمایه جهت بهره گیری از دانش بین المللی از تهیه آیین نامه ای در این خصوص در سازمان بورس و صدور مجوز آن برای ۲ شرکت خبر داد. ریسک اعتباری ابزارهای بازار بدهی با نرخ بازده یکسانی در حال حاضر نسبت به بازارهای خارجی منتشر می شود که با رتبه بندی شرکت ها هم برای ناشر و هم برای سرمایه گذار جذابیت وجود خواهد داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ