کد خبر: ۶۴۵۴۷
۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۸/۱

برنامه‌های گزینه‌ پیشنهادی وزارت نیرو تشریح شد

برنامه‌های گزینه‌ پیشنهادی وزارت نیرو تشریح شد

رئوس برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو در ۴ بخش به مجلس ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی معرفی رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای حضور در وزارت نیرو به مجلس، برنامه‌های وی به نمایندگان ارائه شد.

اردکانیان در این برنامه در ابتدا به توصیف سیمای کلی هر بخش و پس از آن به بررسی چالش‌ها، راهبردها و برنامه‌های پیشنهادی جهت رفع این مشکلات پرداخته و در عین حال پیاده‌سازی راهبردهای موجود را مدنظر قرار داده است.  با توجه به این رئوس می‌توان گفت،وی در دوره جدید به‌دنبال ارائه رویکردی نو در برنامه‌های توسعه در صنعت آب و برق است، برنامه‌هایی که به زعم اردکانیان در عین اعتراف به برخی کاستی‌ها در سال‌های گذشته و درس گرفتن از آنها، حامل نوعی نگاه به‌هم پیوسته در مدیریت منابع آب، خاک و انرژی با هم است.

همچنین در این برنامه اردکانیان به اهداف وزارت نیرو در دولت دوازدهم نیز پرداخته و مسیر حرکت صنعت تا پایان دوره ۴ سال آینده را بر اساس 5 محور مدنظر قرار داده که در این‌خصوص می‌توان به حصول اطمینان از تامین آب و برق مطمئن و پایدار در جهت رفع نیازهای متعارف بخش‌های مختلف اشاره کرد.

در دومین محور مدنظر وزیر پیشنهادی نیرو ارتقای حکمرانی و بهره‌وری آب از طریق استقرار مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب مبتنی بر مدیریت تقاضا در سطح ملی، حوضه‌های آبریز و محلی و نیز اجرای طرح‌های توسعه و بازچرخانی پساب با رعایت اصول توسعه پایدار، آمایش سرزمین و هماهنگی متقابل بین سرمایه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی با مشارکت موثر ذی‌نفعان مدنظر قرار گرفته است.

اما سومین محور وزیر پیشنهادی نیرو به ارتقای بهره‌وری شبکه برق کشور با تمرکز بر توسعه پایدار، امنیت عرضه و تقاضا، بهبود کیفیت و حفظ محیط‌ زیست با گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر اختصاص دارد.

مدیریت منابع انسانی، ارتقای سطح دانش و خلاقیت، توسعه پژوهش و فناوری با تاکید بر تقویت توان تولید داخل و رونق محیط کسب و کار در صنعت آب و برق از طریق تعامل حداکثری با بخش خصوصی و تعاونی‌ها، بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی، حضور فعال در بازارهای ملی و بین‌المللی و جذب سرمایه از دیگر محورهای مدنظر وزیر پیشنهادی برای دوره چهارساله دولت دوازدهم محسوب می‌شود.

نظر اردکانیان درباره جنگ آب

به گزارش تسنیم، اردکانیان در نخستین اظهار نظر نسبت به مقوله جنگ آب گفت: کم‌آبی داریم ولی باید قادر باشیم از عطش هم به‌عنوان یک عامل برای نزدیکی بیشتر، همبستگی بیشتر و همکاری بیشتر استفاده کنیم.موضوع جنگ آب یا جنگ بر سر آب، موضوع بسیار پیچیده و مهمی است و کسانی که در سطح دنیا بر طبل جنگ بر سر آب می‌کوبند، بیشتر به دنبال عادی‌سازی تنازع‌های محلی بر سر آب هستند، وقتی که این تنازع بالا گرفت، فصل ماهیگیری آنها از این آب شروع می‌شود.

وی افزود: اعتقادی به جنگ بر سر آب آنگونه که در برخی نقاط جهان به‌صورت حساب‌شده و هدفمند موضوع را دنبال می‌کنند، ندارم،در ایران قادر خواهیم بود با یک الگوی موفق مسائل آبی خود را حل کنیم.

گزینه پیشنهادی وزارت نیرو درباره مقوله کم‌آبی نیز گفت: کم‌آبی داریم ولی باید قادر باشیم از عطش هم به‌عنوان یک عامل برای نزدیکی بیشتر، همبستگی بیشتر و همکاری بیشتر استفاده کنیم، این موضوعی است که در گذشته‌های دور به‌کار ما آماده و ملتی که در ۳ هزار سال پیش موفق شد در سازگاری با طبیعت پدیده شگفت‌انگیزی به‌نام قنات را به دنیا عرضه کند، قطعا قادر است امروز با اتکا به نیروهای جوان، علاقه‌مند و دلسوز، مسائل آب و سایر مسائل زیست‌محیطی را هم حل کند.

اردکانیان درخصوص اینکه در حال حاضر بحران آب یکی از دغدغه‌ها محسوب می‌شود و برای عبور از این چالش باید چه مواردی را مدنظر قرار داد به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت: یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت نحوه مصرف منابع طبیعی ازجمله آب است، اگر تغییر اقلیم و خشکسالی نداشته باشیم، اگر مخالفت برای جابه‌جایی آب از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر هم نداشته باشیم، اما نحوه مصرف به همین روال موجود باشد به مشکل برخواهیم خورد و هر چه قدر این مشکل دیرتر بروز پیدا کند حل آن سخت‌تر و با هزینه‌های بیشتری همراه است.

وی افزود: از سوی دیگر درخصوص مساله آب باید به نظر واحدی برسیم و همه باید مشارکت کنند. تقسیم‌بندی در این زمینه سم است. هم در دولت و هم در بیرون سازمان و دولت نباید به تقسیم‌بندی تن دهیم. در حال حاضر حساسیتی درخصوص بحران آب در جامعه ایجاد شده و باید از این حساسیت در مسیر درست استفاده شود.

یکی دیگر از مواردی که اردکانیان به آن پرداخت، سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر است.می‌توانیم روی این موضوع در شرایطی که تامین آب سخت است، حساب باز کنیم. برای استفاده از ظرفیت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، استارت‌آپ‌ها ظرفیت‌های زیادی در این زمینه‌ دارند و می‌توان از این شرکت‌های نوپا که بر پایه فناوری و دانش روز هستند در زمینه صرفه‌جویی در مناطق زیست‌محیطی استفاده کرد. بنابراین می‌توان گفت ایران ظرفیت‌های زیادی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر دارد و باید از آن استفاده کرد، اما این ظرفیت‌ها نباید مانع و دلیلی برای بی‌توجهی به نحوه مصرف منابع باشد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ