کد خبر: ۶۴۵۷۰
۱۶:۴ - ۱۳۹۶/۸/۱

بانک‌ها دیگر پا را بیشتر از گلیم دراز نخواهند کرد
تهرانفر در تشریح آثار کاهش نرخ جریمه بانک ها:

بانک‌ها دیگر پا را بیشتر از گلیم دراز نخواهند کرد

معاون نظارتی سابق بانک مرکزی با اعلام نکاتی درباره تصمیم بانک مرکزی در کاهش نرخ جریمه اضافه‌ برداشت بانک‌ها از ٣٤ به ١٨ درصد، گفت: بانک‌ها دیگر پا را بیشتر از گلیم دراز نخواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمید تهرانفر  درباره ابلاغیه‌ای پنهان بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ جریمه اضافه‌برداشت بانک‌ها از ٣٤ به ١٨ درصد ، به شرق گفت: بانک مرکزی مساعدت زیادی به بانک‌ها کرده و با آنها با رفتار خوش برخورد کرده است. بنابراین با کارهایی که این نهاد پولی و بانکی با طمأنینه انجام داده ، فکر نمی‌کنم بانک‌ها بار دیگر اقدام به اضافه‌برداشت کنند.

وی تأکید کرد: چون اضافه‌برداشت از قبل انجام شده و این رقم اکنون مشمول نرخ ١٨ درصد می‌شود، تبعات بلندمدت اقتصادی هم ندارد. اما اگر بانک‌ها مجددا بدون اجازه بانک مرکزی اضافه‌برداشت کنند، مجددا مشمول نرخ ٣٤ درصد می‌شوند.

وی با بیان اینکه تصمیم بانک مرکزی عاقلانه‌ترین تصمیمی است که در شرایط حاضر گرفته شده، ، گفت: در تصمیم جدید این نهاد پولی و بانکی قرار بر این شده که بانک‌ها دیگر بدون اجازه اضافه‌برداشت نداشته باشند و پا را از گلیمشان بیشتر دراز نکنند و تقاضای تسهیلات اضافه را که از هر طرف می‌آید، قبول نکنند.

عضو هیئت‌عامل صندوق توسعه ملی در برابر این سئوال که تصمیم  بانک مرکزی منجر به رشد پایه پولی و تورم در اقتصاد کشور نمی‌شود؟، توضیح داد:
تصمیم جدید بانک مرکزی در این شرایط به بانک‌ها خیلی کمک می‌کند. ضمن اینکه در شرایطی که نقدینگی بانک‌ها تحت فشار انقباضی است، این تصمیم بسیار مؤثر است.

تهرانفر ادامه داد: بانک‌ها از قبل اضافه‌برداشت کرده‌‌اند و پایه پولی انبساط پیدا کرده است. حالا اما در بازگشت به آن یا باید با نرخ ٣٤ درصد باشد یا ١٨ درصد. با نرخ ٣٤ درصد به معنای این است که بانک مرکزی نپذیرفته یا همراهی نکرده و قرارداد تسهیلاتی در میان نبوده است. اما چون بانک مرکزی با نگاه مساعدت به وضعیت نقدینگی کشور جلو رفته،  خواسته تا نگاه تسهیلاتی به آن بدهد و در بازگشت با نرخ ١٨ درصد حساب شود. بنابراین این اقدام اثری در رشد پایه پولی کشور ندارد.

به گفته وی ، قرار است بانک مرکزی با هر بانکی که صحبت می‌کند، خط اعتباری به بانک‌ها بدهد تا بانک‌ها اضافه‌برداشت نکنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ