کد خبر: ۶۴۶۱۰
۰:۰ - ۱۳۹۶/۸/۳

ادعای سنگین نماینده مجلس در مورد همکاری بانک های دولتی با قاچاق

ادعای سنگین نماینده مجلس در مورد همکاری بانک های دولتی با قاچاق

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بانک های دولتی از مسیر اصلی خارج شده اند،گفت: بانک‌ها درخصوص بسیاری از مسائل قاچاق همکاری می‌کنند که الکترونیکی شدن سیستم بانکی می‌تواند در این مورد تاثیرگذار باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی درخصوص مشکلات و آسیب‌های نظام بانکی به خانه ملت گفت: متوسط تعداد بانک‌های ایران و هزینه کرد آنها بسیار بیشتر از بانک‌های جهانی است.بانک‌های خصوصی در دنیا کمک کننده مردم هستند اما بانک‌های خصوصی ما پوست مردم را می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عدم نظارت بر بانک‌ها یکی دیگر از مشکلات سیستم بانکی است،افزود: به‌طور مثال بانک کشاورزی برای کشاورزان، بانک رفاه برای کارگران و ... ایجاد شده‌ اما فلسفه وجودی را فراموش کرده‌اند که که برای رفاه حال مردم ایجاد شده‌اند.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ادعاهایی که بانک‌ها دارند با نظارتی که بر آنها می‌شود دو مقوله جدا از هم است،عنوان کرد: بانک مرکزی نمی‌تواند ادعا کند نظارت دقیق بر یک بانک را دارد و در جریان تمامی موجودی، تسهیلات پرداختی و رسوب وام‌های آنها است.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه یک سیستم مکانیزه الکترونیکی که توانایی هشدار دادن را داشته باشد در سیستم بانکی وجود ندارد،گفت: بانک‌های دولتی از مسیر اصلی خارج شده‌اند،باید دید در چند سال گذشته به چه میزان به این بانک‌ها خط اعتباری پرداخت و صدور برگشتی آنها در کجا هزینه شده است.

وی با اشاره به لزوم بررسی منابع میزان وام قرض‌الحسنه بانک‌ها ادامه داد: علی رغم تمام احترامات باید گفت، بانک مرکزی ابزاری برای نظارت بر بانک‌ها ندارد، در دنیا روش نظارت بر بانک‌ها سنتی نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر کاهش تعداد بانک‌‌ها و موسسات، بستن موسسات غیر مجاز و ادغام موسسات با یکدیگر اظهار داشت: باید به سمت الکترونیک شدن حرکت کنیم و بانک مرکزی این توان را باید داشته باشد تا به‌صورت آنلاین بر بانک‌ها نظارت کند،تا زمانی که نظارت بر بانک‌ها وجود ندارد شاهد حوادث تلخ در بانک‌ها هستیم.

جعفرزاده ایمن آبادی درخصوص اینکه تعدد بانک‌ها تا چه میزای می‌تواند آسیب‌زا باشد، گفت: تعداد زیاد این بانک‌ها باعث می‌شود تا نظارت بر آنها مشکل شود و در تجمیع نقدینگی موجود، توان یکدیگر را مصرف می‌کنند و پول به صورت سوری در بانک‌ها بچرخد.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها درخصوص بسیاری از مسائل قاچاق همکاری می‌کنند، تصریح کرد: الکترونیکی شدن سیستم بانکی می‌تواند در مباحث مبارزه با قاچاق نیز تاثیرگذار باشد و هر حجم پولی که جابه‌جا می‌شود را بتوان تشخیص داد.

جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه در حال حاضر گردش حجم پول مشخص نیست و ممکن است در این بین نا‌خواسته پولشویی‌هایی نیز صورت بگیرد،عنوان کرد: نظام بانکی برای اصلاح ساختار نیاز به یک انقلاب سیستمی دارد، با صورت گرفتن این انقلاب سیستمی می‌توانیم در مبارزه با قاچاق و پولشویی نیز موفق باشیم، قاچاق‌چی زمانی که پول و منابع مالی نداشته باشد نمی‌تواند کالای قاچاق وارد کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ