رئیس شورای رقابت با اشاره به علت افزایش قیمت خودرو گفت: افزایش ۷ میلیون تومانی برخی خودروها از درب کارخانه تا بازار طبق دستورالعمل تنظیمی نبوده و نظارتی بر آنها نیست.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،رضا شیوا در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در ایران سه نوع خودرو داریم، وارداتی، مونتاژی و ساخت داخل و آنچه حاشیه بازار داخلی نخواهد داشت خودروهای خانواده پراید و پژو هستند که شورای رقابت دستورالعمل تنظیم قیمت آنها را ارائه کرده است.
وی ادامه داد: از درب کارخانه تا بازار مصرف، افزایش 400 هزار تومانی طبیعی است اما افزایش 7 میلیون تومانی برخی خودروها مثل رنو ساندرو در چارچوب مقررات و دستورالعمل تنظیمی ما نیست و نظارتی نیز بر آنها نیست.اکثر مواقع، افزایش تقاضا سبب افزایش قیمت می شود و این کاملاً معمولی است. ما فقط در مورد خودروهای زیر 45 میلیون تومان اجازه ورود داریم.
احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: برای آنکه جلوی افزایش قیمت را بگیریم باید افزایش تقاضا را متوقف کنیم اگر کارخانه ها ثبت نام فروش خودرو نداشته باشند و فقط بازار حاشیه اقدام به معامله کند افزایش تقاضا کاهش می یابد.
شیوا افزود: اگر خودرو برای ارائه داشته باشیم تقاضا افزایش نمی یابد، در ایران هر وقت عرضه کم می شود تقاضا افزایش پیدا می کند.
نعمت بخش پاسخ شیوا را این گونه داد: وقتی حاشیه سود بانکی کم شود مردم پول را به سمت بازار خودرو یا دیگر بازارها می برند و بلافاصله بعد از اعلام فروش در سایت ها، اقدام به خرید خودرو می کنند در ضمن در اقتصاد وقتی عرضه با تقاضا برابر نباشد نرخ منطقی هم بوجود نمی آید.
شیوا پاسخ داد: در علم اقتصاد وقتی عرضه و تقاضا برابر نباشد نرخ منطقی هم بوجود نمی آید. در حال حاضر شرایط بگونه ای است که با کاهش واردات خودروهای خاص هرکسی که پولی دارد اقدام به خرید می کند تا با رقم بالاتری بفروشد.
فربد زاوه یک کارشناس صنعت خودرو نیز گفت: صنعت خودرو نیازمند پایش دقیق و جدی است.پایش و بررسی های گوناگونی در سال های اخیر برای این صنعت صورت گرفته اما هیچگاه از روی کاغذ فراتر نرفته است.
کاکائی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در سوی دیگر این برنامه گفت: متأسفانه در ایران مکانیسم تحقیق و توسعه و پایش دقیق وجود ندارد بنابراین بازخورد مناسبی هم دستگیر کارشناسان صنعت خودرو نشده است.صنعت خودروی ما یک موضوع چندوجهی است، در این صنعت چشم بسته ای وجود ندارد از خودروساز تا دلالان حاشیه بازار با چشمان باز اقدام به کار می کنند.
ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در دیگر ارتباط تلفنی گفت: باید پذیرفت که مراودات سیاسی بین المللی در انتقال دانش فنی و فناوری مؤثر است و معمولاً در سیاست گذاری ها نادیده گرفته می شود.خودروسازهای ما در چهار سال اخیر تکان هایی خورده اند و گام هایی در راه تحقیق و توسعه برداشته اند.
زاوه گفت: با توجه به آمار سال قبل یک میلیون و 250 هزار خودروی سواری در ایران تولید شده و از این تعداد حدود یک میلیون و پنجاه هزار دستگاه به تعبیر عده ای تولید داخل و 200 هزار دستگاه خودرو وارداتی هستند. اینجا سؤال پیش می آید که از تعداد یک میلیون و پنجاه هزار دستگاه خودرو تولید داخل که حدود 13 سال روی خط تولید هستند چه تعداد به کجا می تواند صادر شود؟
کاکائی هم گفت: واردات خودروهای چینی فقط برای تأمین بازار داخلی است و ارزآوری خاصی ندارد.
زاوه در سوی مقابل گفت: ما نباید در اتاقی در بسته به جای مردم تصمیم بگیریم زیرا افزایش 7 تا 100 میلیونی ارزش برخی خودروها نتیجه می شود، متأسفانه نوسانات سیاسی وزارت صنعت ناشی از مدیریت بازار خودرو و این تفاوت قیمت ها می شود.
کاکائی درخصوص خودروهای سی کی دی گفت: اگر بخواهیم مانع از ورود خودروهای سی کی دی (قطعات منفصله) شویم بطور کل سیاست خودرو به هم می ریزد.
زاوه گفت: متأسفانه خودروهایی داریم که سالانه فقط 100 عدد وارد می شود و این اتفاق اصلاً توجیه علمی اقتصادی ندارد.ما به عنوان یک ایرانی با توجه به ظرفیت موجود می توانیم روی مواد معدنی و اولیه ارزان، کارگر ارزان، مواد نفتی ارزان سرمایه گذاری کنیم. نباید فکر کنیم که اگر ECU خودرو تولید کنیم الزاماً برد کرده ایم ما باید به سمت تولیداتی برویم که ارزش افزوده به همراه داشته باشد.
کاکائی در طرف مقابل گفت: با توجه به اینکه 40 سال تحریم را در کارنامه سال های قبل داریم در حال حاضر باید به سمت تولید کالاهای استراتژیک برویم حتی اگر ضرر بدهیم زیرا این ضرر مقطعی است.
انتهای پیام