کد خبر: ۶۴۸۹
۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۸/۱۸

صندوق توسعه بازار با ارزش ۶۰۳ میلیارد تومانی به مرکز مالی ایران واگذار شد
با تصمیم دیروز مجمع و بعد از گذشت ۲۰ ماه :

صندوق توسعه بازار با ارزش ۶۰۳ میلیارد تومانی به مرکز مالی ایران واگذار شد

مدیریت صندوق توسعه بازار سرمایه با ارزش روز ۶۰۳ میلیارد تومانی بعد از حدود ۲۰ ماه از تامین سرمایه امین به مرکز مالی ایران واگذار شد.همچنین با اصلاح یک بند اساسنامه،امکان فعالیت این صندوق دربورس های کالا و انرژی هم فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، صندوق توسعه بازار سرمایه از 8 اسفند سال 91 با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌ گذاران و اختصاص آنها به خرید انواع دارایی و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران،سپرده‌ها و گواهی های سپردۀ بانکی ارزی و ریالی و سایر اوراق بهادار با سرمایه 30 میلیارد تومانی تشکیل شد.

در این صندوق سه بانک ملت ، تجارت و پاسارگاد مالک 51 درصد هستند. بانک های سپه و صادرات به همراه شرکت های سرمایه گذاری غدیر، تدبیر و امید و صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایری کشور و... هم باقی سهام این صندوق را در اختیار دارند .

این صندوق طبق اساسنامه دارای سه هدف اصلی و وظیفه شامل افزایش اعتماد سرمایه گذاران در بورس تهران یا فرابورس ایران و افزایش تعادل در این دو بازار از طریق خرید اوراق بهادار پذیرفته شده در این دو بازار، افزایش نقدشوندگی اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران و تحدید نوسان قیمت آنها و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، بهره‌گیری از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس و تأمین منافع بلندمدت سرمایه‌گذاران است

مدیریت این صندوق که در دو سال اخیر به یکی از عناصر مهم بازار سهام تبدیل شده ، به شرکت تامین سرمایه امین داده شد تا این شرکت به دلیل سابقه و نوع فعالیتی که دارد، متولی سرمایه و دارایی های این صندوق باشد.

براساس این گزارش، حال بعد از گذشت حدود 20 ماه از راه اندازی این صندوق و در شرایطی ارزش روز دارایی های آن از مرز 603 میلیارد تومان هم عبور کرده، مجمع روزگذشته صاحبان این صندوق تصمیم به انتقال مدیریت آن از تامین سرمایه امین به مرکز مالی ایران گرفت تا فصل جدیدی برای این رکن مهم بازار سرمایه آغاز شود. همچنین با اصلاح اساسنامه ، این صندوق از این پس علاوه بر فعالیت بر بازار سهام، در بورس های کالا و انرژی هم فعال خواهد بود.

این رویداد به دلیل لزوم مدیریت واحد و برخوردار از ساختارهای لازم نظامند، اقدامی مثبت ارزیابی شده است . چرا که با توجه به ارزش روز 603 میلیارد تومانی صندوق و نقش ویژه ایی که در تعادل سهام اکثر شرکت های بزرگ و مطرح بورس دارد و به نوعی به بزرگترین شرکت سرمایه گذاری تبدیل شده ، باید از مدیریت متمرکزی برخوردار می شد تا سازمان بورس که به عنوان نهاد ناظر رویه هایی در متعادل کردن عرضه و تقاضاها دارد، قادر به تحقق اهداف خود باشد.

اما با توجه به فعالیت های عمدتا" آموزشی و تحقیقاتی مرکز مالی ایران ، باید منتظر ماند و دید که مدیریت جدید صندوق چه اقدامات و کارنامه ایی را از خود به جا خواهد گذاشت. مرکزی که با هدف تزریق نگرش علمی و کاربردی به بازارهای مالی و اثربخشی در آموزش‌ها و پژوهش‌های کاربردی در سال 1387 تأسیس شده و شرکت های بورس،بورس کالا،بورس انرژی، فرابورس ایران و سپرده‌گذاری مرکزی، سهامداران اصلی آن بشمار می روند.

در ترکیب هیئت مدیره مرکز مالی ایران هم سید ­علی حسینی از بورس انرژی و بهروز زارع از شرکت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان رئیس و نایب­ رئیس هیئت­ مدیره ، حامد سلطانی­ نژاد از سپرده‌گذاری مرکزی ، وحید رجبیان از بورس کالا و امیرهامونی از فرابورس ایران سه عضو هیئت مدیره هستند. مدیرعامل این مرکز هم تا چندماه پیش سید محمد هاشمی نژاد بود که به جای وی علی نقوی عهده دار این مسئولیت است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ