وی افزود: وزارت صنعت اهدافی را در رابطه با توسعه پلتفرم و ساخت داخل با درصد بالا برای خودروسازان چینی در نظر گرفته که هنوز برآورده نشده است. این در حالی است که یکی از خودروسازان داخلی،برنامهریزی کرده برای سال آینده، تولید را از سقف ۴۵ تا ۵۰ هزار دستگاه فعلی، به بالای ۸۰ هزار دستگاه برساند.
این مقام مسئول تصریح کرد: قرار بر این است که با توسعه تولید تا سقف ۸۰ هزار دستگاه، خطوط بدنه و رنگ در مجموعه شرکت ایرانی، راهاندازی شود و کار استفاده از قطعهسازان داخلی، رونق گیرد اما وزارت صنعت آنها را مکلف کرده تا در سال جاری، ۳۰ درصد داخلیسازی قطعات را دنبال کنند و در سال آینده هم، این رقم را به ۴۰ درصد ساخت داخل برسانند.
صالحینیا ادامه داد: اگر خودروسازان چینی، میزان داخلی سازی قطعات را به ۴۰ درصد نرسانند، مشمول پرداخت تعرفه خودروی کامل خواهند شد. این در شرایطی است که اکنون، تعرفه واردات خودروهای چینی در صورت ساخت داخلی قطعات با کمتر از ۲۰ درصد، معادل خودروی کامل است اما اگر داخلیسازی تا ۳۰ درصد انجام شود، مشمول دریافت مزیت ۵ درصدی میشوند.
وی عنوان کرد: اگر خودروساز چینی، داخلی سازی را بالای ۳۰ درصد و تا ۴۰ درصد انجام دهد، مشمول دریافت یک مزیت اندک در تعرفه واردات خواهد شد و اگر به بالای ۴۰ درصد داخلیسازی برسد، مزیت بیشتری را دریافت خواهد کرد. بر این اساس تصور ما بر این است که اگر این قاعده را بگذاریم، با توجه به اینکه خودروسازان چینی قصد دارند تیراژ را بالا برند بنابراین باید داخلیسازی را افزایش دهند، به خصوص اینکه اگر قصد فعالیت در بازار ایران را داشته باشند، باید بر روی این موضوع کار کنند در غیر این صورت متضرر خواهند شد.
صالحینیا گفت: در حال حاضر تقریبا تولید خودرو با این شکل را اگر در مجموع، ۱۱۰ هزار دستگاه هم در نظر بگیریم، در مقابل یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی داخلی، سهم 7 درصدی خواهد داشت ضمن اینکه خودروهایی که نتوانند به لحاظ تیراژ و ظرفیت تولیدی، به اهدافی که وزارت صنعت در برنامه دارد، برسند یا باید روند کاری را اصلاح کرده یا اینکه با مکانیزم تعرفهای که از سال آینده اجرایی خواهد شد، دچار اختلال شده و نتوانند در بازار رقابت کنند.
انتهای پیام