کد خبر: ۶۵۶۸۹
۰:۰ - ۱۳۹۶/۸/۷

عملکرد شفاف

عملکرد شفاف "فولاد"و پیش بینی کاهش۴۰ درصدی واردات در سال جاری

فولادمبارکه در راستای توجه به تأمین نیاز مشتریان داخلی و همچنین حذف امتیازات ویژه در واردات محصولات فولادی اقدام به شفاف سازی در خصوص عرضه محصولات به بازارهای جهانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت فولاد مبارکه در گزارشی اعلام کرد ماموریت خود را ایفای نقش محوری در توسعه صنعت و تأمین نیاز مشتریان داخلی می داند اما در راستای اقتصاد مقاومتی و عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های دولت، همواره از ابتدای بهره برداری سعی در حضور مداوم در بازارهای صادراتی داشته و با توجه به طرح های توسعه صنعت فولاد در افق 1404 تداوم حضور در بازارهای صادراتی را یک الزام می داند.

این شرکت از بدو راه اندازی بیش از 91 میلیون تن محصول به بازار عرضه کرده که 19 درصد از آن در بازار های جهانی به فروش رسیده و از محل ارز اکتسابی، طرح های توسعه شرکت از ظرفیت 2.4 میلیون تن به 10.3 میلیون تن اجرا شده است.

با توجه به سیاست­ ها و حمایت ­های دولت، عرضه محصولات فولاد مبارکه به بازار داخل در سال 95 نسبت به سال 94 با رشد 42 درصدی همراه شد. همچنین عملکرد آن در 6 ماهه اول سال 96 نسبت به مدت مشابه سال 95 حاکی از رشد 34 درصدی در تحویل محصول به مشتریان داخلی است.

این اقدام موثر باعث شده به ­رغم بهبود فضای کسب و کار و افزایش مصرف، شاهدکاهش واردات ورق های فولادی از 3.7میلیون تن در سال 94 به 2.8 میلیون تن در سال 95 باشیم. همچنین پیش ­بینی می­ شود در سال 96 با افزایش عرضه فولاد مبارکه و سایر تولیدکنندگان در بازار داخلی، واردات محصولات فولادی با کاهش 40 درصدی مواجه شود که نشان­دهنده جهت ­گیری صنعت فولاد در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

در  پی انتشار گزارشاتی درخصوص صادرات فولاد ایران که به کنکاش در آمار گمرک می پرداخت بر آن شدیم تا با بررسی هر چه بیشتر این آمار صحت ادعاهای مطرح شده مشخص شود.

در اکثر این گزارشات نگارنده یا نگارندگان برای اثبات ادعاها درباره ناصحیح بودن آمار اظهار شده به گمرک به مقایسه داده های گمرک با گمرکات کشور‌های خارجی پرداخته بودند. اما فارغ از صحت اطلاعات مورد استفاده در این تحلیل ها، باید در نظر گرفت فروش ورق های فولادی بر اساس سفارش خرید صورت می گیرد و به دلیل اختلاف زمانی 3 تا 4 ماهه بین تاریخ سفارش و تاریخ تحویل کالا در مقصد و نوسانات شدید قیمت در بازارهای جهانی مقایسه قیمت کالای فروخته شده در زمان تحویل کالا در مقصد با قیمت روز مقایسه غلط و انحرافی است. برای مثال، حجم زیادی از سفارشات صادراتی در شرکت ‌های ایرانی در پایان سال  2015 و با قیمت روز سفارش ثبت شده در حالی که تحویل آن در سال 2016 و در زمانی بوده که بازار با جهش قیمت مواجه بوده است.

علاوه براین، آمار گمرکات هر چند به تفکیک ضخامت ارایه می شود اما نشان دهنده تفاوت قیمتی کیفیت مختلف کلاف گرم نیست در حالی که این موضوع می تواند اختلاف قیمتی تا 100دلار در هرتن برای محصولات گرم ایجاد کند بنابراین شرکت ها و کشورهایی که محصولاتی با کیفیت ویژه عرضه می کنند دارای قیمت ثبت شده بالاتری در گمرکات هستند.

با این وصف بهترین راه برای مقایسه قیمت بین کشورهای مختلف در نظر گرفتن قیمت پایه محصولات مشابه در مقطع زمانی مشابه است. نمودار زیر که اطلاعات آن از متال اکسپرت استخراج شده، قیمت صادراتی ورق گرم ایران در ماه های مختلف سال 2016 را با عرضه کنندگان عمده این محصول در بازارهای جهانی از جمله چین، روسیه و اکراین مقایسه می‌کند.

در نمودار فوق کاملا مشهود است که قیمت صادراتی فولاد ایران در هر ماه متناسب با بازار‌های جهانی بوده و اتهام ارزان فروشی در گزارش هایی از این دست ناصحیح و هدف دار است. همچنین اختلاف قیمت فروش در کشورهای مختلف که معمولا زیاد هم نیست یک امر طبیعی است و تجارب ما مؤید این است که بازارهای مختلف در هر دوره زمانی دارای کشش قیمتی متفاوتی است که ناشی از میزان تقاضا، نرخ ارز، شرایط پرداخت، سطح رقابت و ... هستند.

از سوی دیگر مطابق رویه موجود، اظهار کالاهای صادراتی در مبادی خروجی بر اساس ارایه مشخصات فنی و وزن کالا توسط صادرکننده است و قیمت ها از صادرکننده دریافت نمی­ شود بنابراین مقایسه­ ای تحت عنوان قیمت کالا در گمرک مبدا با گمرک مقصد فاقد اعتبار است و قیمت واقعی فروش محصولات با مراجعه به اسناد رسمی مالی شرکت ها قابل دسترسی است.

در مورد اقدامات اخیر اتحادیه اروپا در وضع تعرفه برای وارد‌کنندگان عمده فولاد به این اتحادیه از جمله ایران، بر خلاف ادعاهای مطرح شده این یک اقدام تنبیهی آن هم صرفا در مورد ایران به خاطر ارزان فروشی این کشور نبوده بلکه اتحادیه اروپا به درخواست انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا، با هدف حمایت از فولادسازان داخلی و بر خلاف فشار و اعتراض صنایع پایین دستی این اتحادیه نسبت به وضع تعرفه برای شرکت های صادر کننده ورق به داخل اتحادیه از کشورهای مختلف اقدام کرده که برای محصولات ایرانی 57.5 یورو و برای کشور روسیه 96 یورو به ازائ هر تن تعرفه واردات وضع کرده که امری طبیعی و درحال اجرا در اکثر کشورهاست.

حال چگونه است که سندیکای تولید کنندگان لوله و پروفیل از اعمال تعرفه واردات در ایران به شدت ناراحت بوده و  به همین دلیل طی دو سال گذشته همواره به تخریب متولیان امر پرداخته اما از اعمال تعرفه توسط کشورهای دیگر عملا استقبال کرده است.طی دو سال گذشته 162 مورد پرونده آنتی دامپینگ در بازار های فولاد دنیا ایجاد شده و بر همین مبنا کشورهای مختلف در راستای حمایت از صنایع فولاد، اقدام به وضع تعرفه کرده اند.

اقدامات وسیع رسانه ای که در طی دو سال اخیر در راستای تخریب چهره فولاد مبارکه انجام می­ شود عمدتا توسط افراد خاص و به دلیل حذف امتیازات ویژه در واردات محصولات فولادی ( نظیر بهره ­مندی از ارز مبادله ­ای، تامین مالی از محل خرید محصولات وارداتی به صورت مدت­ دار با نرخ بهره بسیار پایین و فروش در بازار ایران،استفاده از تفاوت بهره پرداختی با بهره ­های بانکی داخلی و عدم وجود تعرفه در واردات ورق­ های ممزوج) بوده است.

تنها در واردات ورق های فولادی به اسم محصولات ممزوج شاهد رشد 1000 درصدی از 203 هزار تن در سال 93 به 1955 هزار تن در سال 94 بودیم و به تبع مبلغی در حدود 90 میلیون دلار فرار از پرداخت حقوق قانونی گمرکی و به نسبت فرار از پرداخت مالیات و از طرفی زیان ناشی از عدم فروش محصولات فولادی تولید داخل و از بین رفتن اشتغال داخلی اتفاق افتاده که می تواند موضوع مهمی در راستای مبارزه با مفاسد اقتصادی توسط دستگاه های نظارتی مربوطه باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ