کد خبر: ۶۶۰۲
۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۸/۲۸

در عملکرد ۶ ماهه:

"خپارس"به زیان۳۱۸ریالی رسید و مشمول ماده ۱۴۱ شد

با جابجایی سود ۱۴ ریالی هرسهم پارس خودرو به زیان ۳۱۸ ریالی، این شرکت۶۷۷ میلیارد تومانی با زیان انباشته ۵۰۴ میلیارد تومانی ،مشمول ماده۱۴۱قانون تجارت شد تا با وضعیتی پیچیده تر از همیشه مواجه شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بعد از توقف نماد معاملاتی شرکت پارس خودرو در 23 مهر، شایعاتی چون مشارکت با رنو فرانسه و اعلام تعدیل مثبت سود و بازگشایی نماد با رشد قیمت قابل توجه بین سرمایه گذاران و در فضای مجازی پیچیده شد.

این شایعات درشرایطی طی گفت و گوی بورس پرس با دو مقام مسئول تکذیب و همراه با اعلام تعدیل منفی همراه شد ( 17 آبان با تیتر پاسخ دو مقام مسئول به شایعات روز پارس خودرو) که با انتشار گزارش عملکرد 6 ماهه این شرکت 677 میلیارد تومانی وضعیت سخت پارس خودرو کاملا" محرز شد.

به این ترتیب که در نیمه اول سال نه تنها درصدی و ریالی از سود 14 ریالی هر سهم پوشش داده نشد بلکه به ازای هر سهم 318 ریال زیان پیش بینی و 78 درصد این زیان هم محقق شده است. علاوه بر این با افزایش زیان انباشته به بیش از 504 میلیارد تومان ، پارس خودرو مشمول مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت شد تا وضعیت آن پیچیده تر و سخت تر از همیشه باشد.

طبق ماده 141 چنانچه بر اثر زیان‌های وارده، حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیئت‌مدیره مکلف است تا بلافاصله با برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده ایی موضوع انحلال یا بقای شرکت را به رای بگذارد. درصورت عدم رای مجمع رای به انحلال شرکت، باید در همان جلسه و یا با رعایت مقررات ماده 6 قانون تجارت ، سرمایه اسمی فعلی شرکت به سرمایه موجود کاهش یابد.

براساس این گزارش، با نگاهی اجمالی به گزارش 6 ماهه مشخص می شود این شرایط ناخوشایند ناشی از عواملی چون افزایش هزینه های مالی و رشد زیان به دلیل عدم تحقق برنامه های پیش بینی شده و کاهش تولید تندر 90 است.

این در حالی است که پارس خودرو خرداد سال جاری اقدام به افزایش سرمایه 239 درصدی از مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها کرد تا برای معافیت مالیاتی و اصلاح ساختار مالی استفاده کند. این اقدام موجب شد تا قیمت 247 تومانی هر سهم " خپارس" در 5 خرداد (قبل از اعمال افزایش سرمایه) به 83 تومان هنگام بازگشایی نماد در 24 تیر تغییر کرده و سپس به 66 تومان در 23 مهر نزول کند.

با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که مدیران و سهامداران این شرکت چه برنامه ها و اقداماتی را برای خروج از این شرایط منفی در نظر دارند و چگونه و چه زمان قادر به رساندن قیمت هر سهم پارس خودرو به بیش از 100 تومان قیمت اسمی خواهند شد؟

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ