کد خبر: ۶۶۲۱
۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۹/۱

بازدهی ۱۲ تا ۳۴ درصدی سه شرکت جدید و خروج اولین گروه
بورس پرس گزارش می دهد:

بازدهی ۱۲ تا ۳۴ درصدی سه شرکت جدید و خروج اولین گروه

سه شرکت جدید سیدکو، قاسم ایران و بهمن لیزینگ بعد از رشد قیمت و بازدهی ۱۲ تا ۳۴ درصدی طی ۴ تا ۷ روزکاری، چهارشنبه گذشته با اقدام به فروش سهام و خروج اولین گروه مواجه شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،در پی بهبود شرایط بازار و رشد نسبی قیمت ها و شاخص ها در ماه گذشته، مسئولان بازار سرمایه برآن شدند تا سهام چند شرکت را عرضه اولیه کنند. این برنامه از دهه سوم آبان شروع شد و طی روزهای 20 ، 21 و 25 آبان سهام دو شرکت بهمن لیزینگ و قاسم ایران در فرابورس و سپس سیدکو در بورس عرضه اولیه و کشف قیمت شد تا بازار سهام با گرفتن جانی تازه شاهد افزایش سرمایه گذاران شده و چشمه ایی کمرنگ از روزهای اوج خود را به نمایش بگذارد.

حال درشرایطی چند شرکت دیگر هم منتظر ورود به بازار و کشف قیمت هستند که بررسی های بورس پرس نشان می دهد سهام این سه شرکت طی 4 تا 7 روزکاری بین 12 تا 34 درصد بازدهی داده اند و چهارشنبه گذشته با اقدام به فروش سهام و خروج اولین گروه مواجه شده اند.

این درحالی است که برخی شرکت های قدیمی بورسی و فرابورسی طی همین مدت 4 تا 7 روز کاری، بازدهی بالاتری داشته اند تا باردیگر ثابت شود درصورت شناسایی و تحلیل درست و داشتن ریسک و البته شانس، می توان بیشتر و بهتر از عرضه های اولیه کسب سود کرد.

به طوری که فارغ از شرکت هایی چون آلومینیوم ایران ، پارس خودرو و بانک قوامین که بعد ازبازگشایی نماد با رشد قیمت 56 ، 35 و31 درصدی مواجه شدند، شرکت های بهپاک، فولادکاویان، مس تکنار، آبادگران، سرمایه گذاری صنعت نفت ،روان فن آور،فنرسازی زر، پیام، عمران شاهد، ساختمان‌تهران‌، مینو شرق، بانک حکمت،سیمان دورود، پلی اکریل ، آذر آب و بارز هم بین 28 تا 18 درصد بازدهی به همراه داشته اند.

به هرحال،شرکت 60 میلیارد تومانی بهمن لیزینگ که با عرضه اولیه 60 میلیون سهمی و کشف قیمت 150 تومانی به فرابورس آمده ، طی 7 روز کاری با رشد مستمر قیمت به بازدهی 34 درصدی رسیده است تا چهارشنبه گذشته عده ایی با فروش بیش از 4 میلیون سهم ، در زمره اولین گروه خارج شوندگانی باشند که با شناسایی سودی مناسب، به فکر سایر گزینه ها افتاده اند.

شرکت 34 میلیارد تومانی قاسم ایران هم بعد از عرضه اولیه 18 میلیون سهم و کشف قیمت هزار تومانی هر سهم ، طی 6 روزکاری با رشد قیمت تا هزار و 276 تومانی و معامله بیش از 6 میلیون سهمی مواجه شد و چهارشنبه پیش گروهی با فروش بیش از 4 میلیون سهم و کسب بازدهی 27 درصدی از این سهم پیاده شدند.

هلدینگ سیمانی و 400 میلیارد تومانی سیدکو هم با عرضه اولیه 400 میلیون سهم در یکشنبه گذشته ، دومین شرکت جدید بورس در سال جاری بود که با کشف قیمت 150 تومانی هر سهم به جمع 30 شرکت دیگر سیمانی حاضر دربورس پیوست.

این شرکت هم مانند دو شرکت دیگر فرابورسی با رشد روزانه قیمت ، شاهد تشکیل صف خرید سنگین و معامله حدود 8 میلیون سهمی در روزهای دوشنبه و سه شنبه روبرو شد و در آخرین روز هفته پیش نظاره گر ثبت قیمت 168 تومانی هر سهم و داد و ستد بیش از 133 میلیون سهم شد که ناشی از فروش برخی سهامداران کوتاه مدت نگر یا کم ریسک بود.

با این شرایط طی روزهای هفته جاری مشخص خواهد شد اولین گروه از فروشندگان سهام این سه شرکت تا چه حد تصمیمی درست یا نادرست گرفته اند. هرچند عده ایی ازسهامداران با تکیه بر ضرب المثل "سرکه نقد به حلوای نسیه"  و گروهی هم با باور برکت سودهای حداقلی و لزوم کسب رزق و روزی توسط دیگران ، به آینده مثبت شرکت ها چندان اعتنایی نمی کنند.

با این همه ناگفته پیدا است که عرضه های اولیه شرکت ها به رغم بروز برخی حواشی ، همواره موجب تغییرحال و هوای بازار و فعالان شده و خون تازه ایی را به جان بازار سهام کشور تزریق می کند و می تواند در هفته ها و ماه های آینده هم تشدید شود.

انتهای پیام   

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ