کد خبر: ۶۶۸۳۶
۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۸/۱۳

پژو غرامت 427 میلیون یورویی ایران خودرو را می دهد
معاون وزیر صنعت :

پژو غرامت 427 میلیون یورویی ایران خودرو را می دهد

معاون وزیر صنعت گفت: شرکت پژو فرانسه غرامت 427 میلیون و 600 هزار یوروی به ایران خودرو را بابت قطع همکاری یکطرفه در دوران تحریم می دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،  محسن صالحی‌نیا از پرداخت غرامت 427 میلیون و 600 هزار یوروی شرکت پژو به ایران خودرو بابت قطع همکاری یکطرفه در دوران تحریم خبر داد و به مهر گفت: بخشی از غرامت پژو به ایران در قالب ارسال قطعات و بخشی دیگر به‌صورت آموزش کارکنان هزینه شده و همین غرامت‌ها در قراردادهای جدید خودروسازان ایرانی با اروپایی‌ها هم دیده شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تهدیدهای ترامپ به تحریم مجدد ایران، خارجی‌ها را از ادامه همکاری با ایران منصرف یا سست نکرده، تصریح کرد: اصلا از حالا نمی‌خواهیم این تصور را داشته باشیم که خارجی‌ها از ادامه همکاری با ایران سر باز می‌زنند، به‌خصوص اینکه یک قرارداد برد-برد منعقد شده و ظن من بر این است که خدشه‌ای به این قراردادها وارد نشود.

براساس این گزارش،

براساس این گزارش، بهمن دو سال گذشته بود که هاشم یکه‌زارع با اشاره به جزئیات پرداخت غرامت قرارداد قبلی پژو به ایران، گفته بود: در تفاهم‌نامه و قرارداد جدیدی که به تازگی میان ایران‌ خودرو و پژو منعقد شده، پرداخت غرامت از سوی پژو به ایران‌ خودرو به صورت تضمین شده صورت خواهد گرفت. در قرارداد جدید بندی راجع به پرداخت غرامت وجود دارد و در عین حال تفاهم‌نامه جداگانه‌ای هم برای چگونگی پرداخت این غرامت با پژو منعقد شده است.

وی تصریح کرد: مذاکراتی که با پژو صورت گرفت، بر این مبنا بود که پس از ترک این خودروساز فرانسوی در زمان آغاز تحریم‌ها، خطوط تولید ایران‌ خودرو دچار کاهش تولید و ضرر و زیان متحمل شد؛ بر این اساس، ما در مذاکره با پژو تلاش کردیم غرامت درخواستی از این خودروساز فرانسوی را محاسبه کرده و بعد از مذاکرات زیاد و پذیرش سرسختانه آنها، مقرر شد که بخشی از این مبلغ به صورت نقدی به ایران خودرو پرداخت و بخشی دیگر نیز در پکیج متفاوتی از تربیت نیروی انسانی تا بهینه‌سازی خطوط تولید خودروهای فعلی پژو دیده شود.

یکه‌زارع خاطرنشان کرد: کل بسته‌ای که برای غرامت پژو به ایران تدوین و تصویب شده، ارزشی معادل ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو دارد که ۱۱۶ میلیون یورو آن خسارت مربوط به مسائل جاری و گذشته است، ضمن اینکه ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو مربوط به مسائل عادی است که در یک پکیج دیده شده است. همچنین ۲۵ میلیون یورو از پژو، قطعات مجاز خودروهای تولید قبل را دریافت خواهیم کرد، ضمن اینکه معادل ۱۱ میلیون یورو بابت قطعات خط تولید پژو ۲۰۷ به ایران داده خواهد شد.

وی گفته بود: ۱۱ میلیون یورو از طلب‌های پژو از ایران‌ خودرو که به صورت نقدی قرار بود پرداخت شود، براساس این غرامت دیگر پرداخت نخواهد شد؛ در این میان، خودروهایی که قبل و بعد از تحریم و تا روز انعقاد قرارداد تولید شده نیز بخش دیگری از این غرامت می‌شوند، چرا که ایران خودرو ملزم بود ۶۹ میلیون یورو به پژو بپردازد که در قالب این تفاهم‌نامه این رقم دیگر پرداخت نمی‌شود.

انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ