کد خبر: ۶۶۸۷۷
۰:۰ - ۱۳۹۶/۸/۱۴

آمریکا پای اردوغان را به پرونده تاجر ایرانی الاصل کشاند

آمریکا پای اردوغان را به پرونده تاجر ایرانی الاصل کشاند

بنا به ادعای دادستان‌های آمریکایی،تاجر ایرانی الاصل متهم به دورزدن تحریم های آمریکا علیه ایران به دنبال کسب حمایت رئیس جمهوری ترکیه برای پیشبرد کسب و کار بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بلومبرگ، دادستان های امریکایی با جمع آوری گفت وگوهای ضبط شده و مستندات دیگر اعلام کردند: رضا ضراب تاجر ایرانی الاصل متهم به همکاری در دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران، به دنبال جلب حمایت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای پیشبرد کسب و کار بوده است.

اردوغان متهم به ارتکاب هیچ عمل غیرقانونی ای نیست و ممکن است این تاجر ایرانی الاصل به دروغ و برای تاثیرگذاری بر دیگران نام وی را برده باشد.اسناد ارائه شده در پرونده دور زدن تحریم ها و پولشویی علیه ضراب، می تواند بیش از پیش روابط میان آمریکا و ترکیه را با پیچیدگی مواجه کند.

بعد از انتشار این گزارش، ارزش لیر ترکیه 1.8 درصد دیگر کاهش یافت و هر دلار به 3.8662 لیره رسید. شاخص بانکی ترکیه هم با افت 3.3 درصدی مواجه بود. همچنین میزان بازدهی اوراق قرضه ده ساله دولت ترکیه با 34 واحد رشد به 12.24 درصد رسید.

تیم اش استراتژیست موسسه مدیریت دارایی بلولبی در لندن گفت: پرونده ضراب یکی از عوامل تاثیرگذار در روابط آمریکا و ترکیه است... تصور می شود که وی دارای روابطی نزدیک با خانواده اردوغان بوده و در واقع در عین حفظ شهروندی ایران، شهروندی ترکیه را نیز گرفته است.

به گفته دادستان های امرکیایی، در یک تماس تلفنی که تاریخ آن به 16 آوریل 2013 بر می گردد، ضراب با یکی دیگر از متهمان این پرونده درباره تلاش ها برای خرید بانکی برای انجام تراکنش های ایران از طریق این بانک بوده است.

وی در این مکالمه می گوید: این مسئله را آن روز در مراسم عروسی توضیح دادم...من بر خواهم گشت و خواهم گفت،در صورت موافقت و اخذ مجوز از نخست وزیر (اردوغان)،اگر بانکی هم خریداری کنم از طریق رگولاتور بانکی ترکیه عمل خواهم کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ