کد خبر: ۶۶۹۲۲
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۸/۱۴

۵ وعده رییس سازمان بورس به سهامداران

۵ وعده رییس سازمان بورس به سهامداران

رئیس‌ سازمان بورس در راستای شفافیت و توسعه هرچه بیشتر بازار سرمایه به سهامداران ۵ وعده داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شاپور محمدی در مورد محدودیت‌ها و ابهامات موجود در راستای ایجاد شفافیت و توسعه هرچه بیشتر بازار سرمایه به دنیای اقصاد گفت: به زودی شاهد اجرایی شدن دامنه نوسان و حجم مبنای پویا در معاملات بازار سهام خواهیم بود.همچنین اصلاح تدریجی و گام به گام میزان سهام شناور شرکت‌ها و انتشار اوراق بدهی جدید در سال جاری،تلاش برای رفع ابهامات موجود در برخی صنایع و پیگیری حقوق سهامداران "آکنتور" رخ خواهد داد.

توسعه بازار سهام با کنترل محدودیت‌ها

وی با تاکید بر لزوم حذف قوانین محدود‌کننده همچون حجم مبنا و دامنه نوسان عنوان کرد: برای دامنه نوسان و حجم مبنا ترکیبی با عنوان دامنه نوسان پویا در نظر گرفته‌ایم. در دامنه نوسان پویا به نوعی هم رفع محدودیت حجم مبنا در نظر گرفته شده و هم درصددیم تا محدودیت دامنه نوسان را مرتفع کنیم. به این ترتیب دیگر معامله‌گران بازار سهام با محدودیت منفی و مثبت ۵ درصد درخصوص نوسان قیمتی سهام در معاملات بازار سهام روبه‌رو‌ نخواهند بود.

این مقام مسئول توضیح داد: با اجرایی شدن این موضوع، دامنه نوسان به‌صورت پویا تغییر می‌کند. اعمال دامنه نوسان پویا در زمان بالا رفتن تدریجی قیمت سهم، می‌تواند فرصت مناسبی را برای ارزیابی مجدد و منطقی قیمت سهام به سهامداران ارائه کند. همین عامل موجب عدم ایجاد شوک‌های قیمتی زیاد به بورس و سهامداران در روزهای پرنوسان و هیجانی می‌شود و در نهایت سرمایه اشخاص تازه وارد به بازار سهام به یکباره دستخوش تغییرات فراوان نخواهد شد.

محمدی افزود:بر این اساس با اجرای دامنه نوسان پویا اگر سهمی به دلیل گردش معاملات بالا نیاز به افزایش دامنه نوسان داشته باشد تا به قیمت واقعی برسد، این اتفاق می‌افتد. برای اجرایی شدن این مهم اما باید تمهیداتی در سامانه‌های معاملاتی اندیشیده شود. سامانه معاملات فعلی این قابلیت را ندارند. تلاش ما این است تا بعد از به روزرسانی سامانه معاملاتی بتوانیم دامنه نوسان پویا را جایگزین کنیم.

وی تصریح کرد: در حجم مبنا لازم است درصد مشخصی از سهام شرکت معامله شود که این موضوع در حال حاضر در اکثر شرکت‌ها به‌طور روزانه رخ می‌دهد. با توجه به بزرگ شدن حجم مبنا، به این نتیجه رسیده‌ایم که این متغیر نیز باید اصلاح شود. طرح بازبینی حجم مبنا نیز در سازمان بورس در حال جمع‌بندی بوده تا این متغیر نیز برای تمامی شرکت‌های بورس تهران پویا شود.

سخنگوی سازمان بورس با اشاره به تجربه سایر کشورها در این زمینه اظهار داشت: برخی بر این اعتقادند که دامنه نوسان پویا شاید تا حدودی محدودیت‌ها را برطرف کند اما همچنان این محدودیت باقی است. باید توجه داشت در حال حاضر در کل دنیا دامنه نوسان پویا به کار می‌رود. ما هیچ بورسی نداریم که هیچ دامنه‌ای درخصوص نوسان قیمت‌ها نداشته باشد.

بازار کارآتر با افزایش سهام شناور

محمدی با اشاره به لزوم اصلاح میزان سهام شناور شرکت‌های سهامی با توجه به ظرفیت بازار گفت: در برخی موارد محدودیت‌هایی درخصوص توان جذب بازار وجود دارد. به این ترتیب متناسب با توان جذب بازار از طریق معافیت‌های مالیاتی که این شرکت‌ها از آن بهره می‌برند،تلاش می‌کنیم تا شناوری را بالا ببریم. بالا رفتن شناوری قطعا کمک می‌کند تا بازار کارآتر و کشف قیمت بهتر انجام شود.

وی ادامه داد: این موضوع جزو سیاست‌های اصلی سازمان بورس قرار دارد اما باید گام به گام و به‌صورت تدریجی اجرا شود. این یک فرآیند مستمر است و باید ببینیم در مراحل مختلف چقدر امکان این را داریم که سهام بیشتری از شرکت‌ها را وارد چرخه معاملات بازار سهام کنیم.

انتشار اوراق بدهی جدید در سال جاری

این مقام مسئول با اشاره به نقش پررنگ بازار بدهی در توسعه بازار سرمایه گفت: توسعه بازار بدهی با توجه به برخی مولفه‌ها مورد توجه دولت و سازمان بورس قرار دارد.توسعه بازار بدهی باید توسعه‌ای کنترل شده باشد. سازمان بورس به هیچ عنوان مخالف توسعه بازار بدهی نیست. تاکید ما این است که دولت باید حجم این اوراق را به نحوی تنظیم کند که شاهد دو اتفاق عدم افزایش نرخ‌ها و عدم آسیب توسعه بازار بدهی به بازار سهام باشیم.

محمدی با تاکید بر اینکه اوراق بدهی بر اساس قانون بودجه ۹۶ باید مورد انتشار قرار گیرد، افزود: خوشبختانه سال جاری ظرفیت مناسبی توسط دولت برای انتشار اوراق جدید در بازار بدهی ایجاد شده است.حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان اوراق سال‌های گذشته سررسید خواهد شد ،حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق جدید نیز منتشر شده و راهی این بازار می‌شوند.

تلاش برای رفع ابهام بانکی‌ها و پالایشی‌ها

وی با اشاره به ابهاماتی که همواره گریبان‌گیر شرکت‌های پالایشی و همچنین بانک‌ها بوده گفت: در این خصوص مذاکراتی با نهادهای مرتبط از جمله وزارت نفت و بانک مرکزی انجام شده است. همکاری کاملی نیز با بانک مرکزی انجام شده تا بانک‌ها بتوانند صورت‌های مالی را بر اساس استاندارد IFRS تهیه و افشا کنند. درخصوص پالایشی‌ها نیز مکاتبات متعددی با وزارت نفت انجام شد. در حال حاضر تقریبا قرار نهایی این است که ماهانه قیمت مواد اولیه تعیین و اعلام شود. این موضوع مورد قبول وزارت نفت نیز قرار گرفته است. امیدواریم روز به روز شاهد کاهش ابهامات شرکت‌ها و صنایع در بازار سهام باشیم.

سازمان بورس، پیگیر حقوق سهامداران "آکنتور"

محمدی در تشریح آخرین وضعیت شرکت کنتورسازی عنوان کرد: با توجه به اتفاقاتی که در این شرکت روی داده، سازمان بورس از بانک پاسارگاد درخواست کرد به‌عنوان کمک همکاری‌های لازم را به عمل آورد. در همین راستا این بانک قبول کرد تا تمام تلاش را برای احیای "آکنتور" با توجه به اتفاقاتی که در آن رخ داده، انجام دهد.امیدواریم که تولید و سودآوری در این شرکت برقرار شود. سایر اقدامات قضایی نیز مورد پیگیری قرار می‌گیرد تا بتوانیم حقوق از دست رفته سهامداران را به آنها برگردانیم.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» عرفان | ساعت ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۸/۱۵
0
0
پاسخ
سلام چرا نظر م درج نکردید می ترسید به تریج قبای شاپور خان بر بخورد؟
شما باید حامی سهام داران خرد باشید نه مسئولین نا مسئول

شما باید دنبال احقاق حقوق سهام داران باشید ، پیگیری کنید که ان همه وعده وعید چه شد به چه قانونی یک دو سال سهام را بسته اند سرمایه ملت را توقیف کرده اند که چه فلان شرکت فلان گزارش را فلان طور داد که ما نخاستیم مشکل بورس و شرکت با هم دارن به ما چه مربوط ما کجای کاریم ، زور اینها به شرکت ها نمیرسد چرا سهام دار خرد باید له شود این وسط

متاسفانه این به اصلاح مسئول بورس درگاه ارتباطی با سهام داران ندارد ؟ که حرف دل سهام داران بشنود ، اگر دارد اعلام کنید
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ