کد خبر: ۶۷۱۷۵
۰:۰ - ۱۳۹۶/۸/۲۲

چندین ابهام و سئوال سهامداران شرکت بورسی
در نامه ایی به سازمان بورس مطرح شد:

چندین ابهام و سئوال سهامداران شرکت بورسی

تعدادی از سهامداران شرکت لبینات کالبر در نامه ایی به سازمان بورس چندین ابهام و سئوال از فروش محصولات و حاشیه سود و... را مطرح و خواهان رسیدگی شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت کالبر که با سرمایه 35 میلیارد تومانی در بورس حضور دارد و سود هر سهم سال مالی اسفند جاری را 40 ریال پیش بینی کرده  ، در عملکرد 6 ماهه 38 ریال محقق کرده تا برخی سهامداران این شرکت خانوادگی نسبت به موارد مربوط به فروش محصولات ابهامات و سئوالاتی مطرح کنند.

در این میان ، مدیران "غالبر" به درخواست اداره نظارت بر ناشران بورسی ، 16 آبان اقدام به ارایه توضیحاتی در کدال کردند اما این توضیحات هم نتوانست سهامداران معترض را راضی کند. به همین دلیل ، تعدادی از سهامداران در نامه ای به رئیس اداره نظارت برناشران بورسی، مواردی را مطرح و به بورس پرس ارسال کرده اند که فارغ از صحت و سقم آن ، بخش هایی از آن منتشر می شود و انتظار می رود مدیران شرکت لبینات کالبر به این موارد توضیح دهند.

1- نادیده گرفتن تاثیر مثبت فروش صادراتی توسط ناشر در عین وارد نمودن هزینه های گزاف حمل هوائی این محصولات:

با توجه به مقادیر و قیمت فروش محصولات صادراتی مندرج در صفحات 8 و 9 گزارش عملکرد 6 ماهه, اختلاف فاحش نرخ فروش صادراتی با نرخهای فروش داخلی محصولات به شرح ذیل نمایان میگردد:

ملاحظه و تصدیق میفرمائید که نرخهای فوق که بعضاً حدود 5 برابر نرخهای داخلی است میتواند حاشیه سود بسیار بالایی را برای شرکت ایجاد نماید (علیرغم هزینه های حمل).

در این حالت چگونه میتوان پذیرفت که فروش صادراتی که طبق پیشبینی خود شرکت و در بدترین شرایط به حدود 10 میلیارد تومان میرسد, تاثیر قابل توجهی روی EPS شرکتی -که سرمایه ثبت شده آن فقط 25 میلیارد تومان است- نگذارد.

2- نادیده گرفتن تاثیر تولید انحصاری پنیر UF تکنفره 30 گرمی با ظرفیت 2400 Pcs/h. در حالیکه:

*تولید و فروش این محصول از تیرماه سال جاری شروع شده (بنا به گفته آقای نایب زاده در مجمع مورخ 28 تیر)؛

*هم اکنون این محصول به نرخ 300 تومان (هر کیلو 10 هزار تومان) از طرف شرکت پخش کالبر عرضه میگردد؛

*امکان تولید حداقل 1000 تن پنیر تک نفره طی شش ماهه دوم وجود دارد که با نرخ فروش فوق, حدود 10 میلیارد تومان به درآمد شرکت می افزاید؛

*محصولات تکنفره حاشیه سود بالاتری نسبت به پنیر در بسته های 400 گرمی دارد؛

*امکان تولید سایر محصولات تک نفره با ارزش افزوده بالا نظیر انواع خامه طعم دار, انواع دسر و... با این خط تولید؛

چگونه ممکن است تاثیر مثبت راه اندازی این خط تولید به راحتی انکار گردد و سود حاصله در صورتهای مالی منعکس نشود در حالی که بار هزینه های مالی مربوط به خرید آن در صورتهای مالی در نظر گرفته شده است.

چگونه میتوان باور کرد که کل فرایند خرید, حمل, نصب و راه اندازی این خط تولید طی 3 ماه انجام شود ولی رفع یک ایراد فنی بسیار جزئی و نیاز به حضور احتمالی تکنسین ترک منجر به چند ماه انتظار و توقف خط تولید باشد؟!!!

به راستی هدف اصلی از کتمان حقایق و اتفاقات مثبت و بزرگنمائی برخی مشکلات دروغین چیست؟!!

3- تاثیر سودآوری شرکتهای زیرمجموعه 

در حالیکه میلیاردها تومان در سال 95 صرف توسعه شرکت آرپی نصر خمین یا افزایش سرمایه صنایع شیر ایلام گردیده, که هدف از آن تکمیل زنجیره تولید و افزایش یکباره سود آوری آن شرکت اعلام گردیده و در حال حاضر آرپی نصر خمین با تنوع سبد محصولات و خدمات رشد فروش خوبی را تجربه مینماید جای بسی تعجب است که همچنان شرکت تاثیر سودآوری آنها را روی سود تلفیقی انکار میگردد.

چگونه سرمایه شرکت صنایع شیر ایلام به یکباره در سال 95 با 400 درصد افزایش به 8 میلیارد تومان میرسد ولی با گذشت بیش از 9 ماه از آن, هنوز حتی تصمیم مدیریت شرکت برای راه اندازی, فروش شرکت و یا انتقال برخی ماشین الات به اراک مشخص نیست در حالی که به شدت برای اخذ تسهیلات چند میلیارد تومانی ارزان قیمت مخصوص مناطق محرم به شدت تلاش میشود و برنامه های مدون و تعهدات مشخصی برای راه اندازی شرکت به مقامات استانی داده شده است.

دانستن آخرین وضعیت این اقدامات و برنامه های آتی چه زیانی به مدیران شرکت وارد مینماید که چنین اصراری برای پنهان نگهداشتن واقعیات وجود دارد؟! و به نوعی گزارش دهی میشود که گویا از آنچه که در 5 ماه قبل گفته شده بود پسرفت داشته ایم.

4- اعلام نرخ غیر معقول فروش محصولات و هزینه های نامتعارف:

در صورتهای مالی این شرکت نرخ فروش محصولات نسبت به سایر شرکتهای هم گروه بسیار کمتر و در مقابل هزینه ها اعم از بهای تمام شده یا هزینه های اداری و فروش شرکت اصلی و شرکت پخش بسیار بیشتر در نظر گرفته شده است که نیاز به بررسی دقیق کارشناسی و موشکافی توسط حسابرس و آن نهاد نظارتی دارد.

به عنوان نمونه در حالی که قیمت مصرف کننده پنیر 400 گرمی 4800 تومان میباشد طبق گزارش عملکرد به نرخ 2920 تومان در درب کارخانه فرخته میشود. اختلاف 65 درصدی قیمت مصرف کننده با نرخ درب کارخانه با هیچ معیاری قابل توجیه نیست.

طبق بررسی میدانی انجام شده این محصول به نرخ حدود 4100 تومان از طرف شرکتهای پخش به خرده فروشان عرضه میگردد. طبق صورتهای مالی عملکرد سال 95, حاشیه سود ناخالص شرکت پخش کالبر حدود 12 درصد میباشد که با لحاظ نمودن آن, نرخ فروش پنیر 400 گرمی به شرکت پخش در درب کارخانه در بدترین شرایط به حدود 3600 تومان میرسد همانگونه که به سایر شرکتهای پخش و عمده فروشان نیز با همین حدود قیمت عرضه میشود.

در حالیکه حاشیه سود خالص شرکت اصلی 2.7 رصد میباشد, اختلاف حدود 25 درصدی نرخ فروش درب کارخانه با نرخ واقعی عرضه به شرکتهای پخش ناشی از چیست ؟

چنانچه بجای نرخ هرکیلو 7300 تومان, نرخ واقعی حدود 9000 تومان در نظر گرفته شود بیش از 6 میلیارد تومان (حدود 20 تومان به ازاء هر سهم) به سود حاصل از فروش 3700 تن پنیر در سال 96 اضافه خواهد شد.

5- خط شیر استریل 200 میلی لیتر با ظرفیت 7500 پاکت در ساعت:

چنانچه واقعاً برنامه ای برای را نصب و راه اندازی این خط وجود ندارد علت سفارش خرید پیش از موعد آن که هزینه های مالی و دموراژ را به سهامداران تحمیل میکند چه بوده است؟ آیا واقعاً راهکاری برای ترخیص و نصب و راه اندازی آن که در برگیرنده صرفه و صلاح سهامداران باشد وجود ندارد یا اینکه...

6- اقدام بدیع شرکت در اعلام محرمانه بودن برخی نرخ ها

مگر چه تفاوتی بین نرخ تفکیکی فروش شیر با سایر محصولات نظیر ماست یا آب میوه و خامه وجود دارد که مدیریت شرکت در اقدامی بدیع آنرا محرمانه تلقی نموده است و میبایست از دید سهامداران پنهان بماند؟! نرخ خرید شیر خام توسط شرکت کالبر (که همواره از نرخ خرید سایر شرکتهای لبنی بیشتر بوده) حاوی چه اطلاعات سری میباشد که میبایست به صورت محرمانه به آن سازمان اعلام گردد.

آیا ادامه این روند منجر به آن نمیشود که در گزارشهات مالی آتی, فروش کل محصولات تحت یک عنوان فروش داخلی و صرفاً با درج یک قیمت اعلام گردد (همانگونه که برای فروش صادراتی چنین کردند) ....؟!!    

علاوه بر موارد فوق و سایر ابهامات موجود در بندهای 14 گانه نامه اخیر ناشر, ایرادات و ابهامات متعدد دیگری نیز در گزارشات شرکت وجود دارد که نیاز به بررسی دقیق نهادهای نظارتی از جمله آن سازمان محترم دارد, از قبیل:

*عدم افشاء اطلاعات مربوط به قرارداد کارمزدی با شرکت میهن برای پنیر 400 گرمی,

*ابهام در نرخ خرید شیر و دلایل بالاتر بودن آن نسبت به نرخ خرید سایر شرکتهای لبنی,

*ابهام در نحوه محاسبه کالاهای برگشتی در صورتهای مالی شرکت اصلی و شرکت پخش,

*ابهام در برخی هزینه ها (نظیر هزینه سفرهای خارجی مدیران و یا خرید خودروهای گران قیمت)

*میزان تاثیر مثبت افزایش نرخ محصولات لبنی روی سود آوری شرکت

*میزان تاثیر مثبت فروش شیر مدارس روی رشد سودآوری شرکت

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» محمد | ساعت ۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۸/۲۲
0
0
پاسخ
با سلام
به مدیریت محترم بورس پرس تبریک میگم و تشکر میکنم بابت پوشش خبری نامه های سهامداران,

اگر سایر سایتهای خبری همچون بورس پرس رسالت خود را در انعکاس اعتراضات سهامدارن به عملکرد برخی مدیران معلوم الحال شرکتهای بورسی انجام میدادند امروزه تا به این حد شاهد تخلفات گسترده و بازی با قیمت سهام نبودیم.
با سپاس
» امیر نظری | ساعت ۱۱:۵ - ۱۳۹۶/۸/۲۲
1
0
پاسخ
از اینکه مشکلات واقعی سهامداران این نماد را انعکاس دادید. کمال تشکر رادارم.
... ....

پاسخ:


پاسخ:
» محمود | ساعت ۱۱:۸ - ۱۳۹۶/۸/۲۲
1
0
پاسخ
در ابتدا از سایت وزین بورس پرس تشکر میکنم بعلت انعکاس مصایب و مشلات سهامداران این شرکت.
بنده از سهامداران بلند مدتی این سهم هستم و باید بگم یکی از بزرگترین مشکلات سهامداران اینه یه شخص با 20 درصد سهامداری سالهاست بر مدیریت این شرکت تکیه کرده و متاسفانه از نبود نظارت کافی سازمان بورس نهایت سو استفاده رو میکنه و عملا هر سال چیزی جز ریشخند تحویل سهامدار نمیده در حالیکه این شرکت سود سازی بسیار خوبی داره چرا باید با حاشیه سود 3 درصدی کار کنه در حالیکه سایر شرکت های لبنی با حاشیه سود 10 تا 20 درصدی کار میکنن.
امیدوارم بزودی جلوی این گونه مدیریت ها رو بگیرن که واقعا در نشان ندادن سود مدیریت میکنن.
» تورج اسفندمند | ساعت ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۸/۲۲
0
0
پاسخ
ممنون از بورس پرس

مظمینم اگه این شرکت درست حساب رسی بشه سود بسیار خوبی خواهد ساخت.
تمام مطالب عنوان شده در مقاله درسته و واقعا جای تعجب داره وقتی شرکتی افزایش نرخ روی محصولات میده ولی توی کدال چیزی منتشر نمیکنه مورد اعتراض سازمان بورس قرار نمیگیره.
؟آیا باید دوباره مثل کنتورسازی مشکلات مدیریت های حساب ساز رسانه ای بشه تا سازمان جلوی اینجور شرکتها رو بگیره؟
» امیر | ساعت ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۸/۲۲
0
0
پاسخ
شرکت میگه اختلاف قیمت فروش صورتهای مالی با قیمت خرید مصرف کننده به خاطره سود واسطه پخش و مغازه داره، خب اینو که همه میدونن ولی سوال اینه که مگه میشه این اختلاف 60-70 درصد باشه؟ سود صادرات قطر و پنیر 30 گرمی و ... هم که همش ابهامه...سازمان بورس یکبار برای همیشه باید ابهامات این شرکت رو روشن کنه...چه حسابیه که این شرکت همیشه تعدیل منفی میده حتی مواقعی که شرکتهای همگروهش تعدیل مثبت میدن؟
» ناشناس | ساعت ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۸/۲۲
0
0
پاسخ
خدا خیرتون بده
چه جوری میتوتنیم جلوی پنهنکاری را بگیریم و سود واقعی غالیر را علنی کنیم

پاسخ:
» مهدی خلیل زاده | ساعت ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۸/۲۲
0
0
پاسخ
ضمن عرض تشکر از بورس پرس بابت انتشار گوشه ای از حقایق پنهان شده ....

پاسخ:
» هادی | ساعت ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۶/۸/۲۲
0
0
پاسخ
ممنون از اطلاع رسانی
» سهامدار بی نوا | ساعت ۲۳:۲ - ۱۳۹۶/۸/۲۲
0
0
پاسخ
با سلام خدمت همزاهان بورس پرس و ضمن تشکر از زحماتتون در خصوص افشای ماهیت واقعی شرکت غالبر، باید بگم که ما سهامداران شرکت غالبر برای احقاق حقوقمون تا آخر وایسادیم و کسانی که سود ها رو پنهان میکنن تا وقتی همه سهام دار ها رو خسته کردند و سهمشون رو از چنگشون در آوردن و بعد اعلام کنند و سرمایشون رو چند برابر کنن بدونن این آبی که دارن تو شیر قاطی میکنن و به خورد مردم میدن یه روز جمع میشه و مثل سیلابی همشون رو غرق خواهد کرد
» مهدی | ساعت ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۸/۲۳
0
0
پاسخ
با سلام و تشکر از مدیریت محترم بورس پرس

متاسفانه شرکت کالبر سود واقعی رو پنهان کرده.
به مراتب سودی بالاتر از ارقام اعلامی خواهد ساخت.
امیدواریم سازمان بورس بررسی کنند و ترتیب اثر بدهد.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ