آنگونه که تاکید شده اولین اولویت و هدف وزارتخانه در اجرایی شدن تولید خودروهای برقی، پوشش دادن شبکه حملونقل عمومی است تا ضمن فرهنگسازی درخصوص استفاده از این خودروها، مردم تاثیرات این خودروها بر هوای کلانشهرها را بهصورت عینی ببیند.اولین استراتژی در این زمینه انجام پروژه تولید خودروی برقی روی پلتفرم موجود خارجی است.
استراتژی دوم به تولید خودروی برقی با طراحی پلتفرم از ابتدا و با حداقل تیراژ اقتصادی سالانه ۱۰ هزار دستگاه تاکید دارد و این در شرایطی است که در سومین استراتژی، انجام پروژه تولید خودروی برقی روی پلتفرم موجود خودروهای داخلی مدنظر است. شورای سیاستگذاری خودرو در حالی این سه استراتژی را دنبال میکند که دولت با حذف مالیات بر ارزش افزوده برای تولید خودروهای برقی داخلی تلاش دارد، این پروژه را از طریق خودروسازان داخلی تسریع کند.
با وجود این کارشناسان معتقدند پیگیری این هدف با چالشهایی همراه است.هر چند تولید خودروهای برقی یکی از الزامات کنونی در دنیا محسوب میشود، اما تولید این مدل از خودروها بهدلیل فناوری بالا، هزینه بر است بنابراین تولید خودروهای برقی برای خودروساز داخلی نمیصرفد.
موضوع مهم دیگر قیمت تمام شده این خودروها است که نیازمند افزایش توان مشتری و فرهنگسازی در جامعه برای خرید این مدل خودروها است. حال آنکه ایجاد زیرساختها نیز یکی از موضوعاتی است که پیش از تولید باید برنامهریزی در خصوص آن صورت بگیرد.
کارشناسان تاکید دارند درصورتیکه دولت تصمیم دارد برنامه تولید خودروهای برقی را کلید بزند دو مسیر پیشرو دارد، اولین مسیر که قطعا کمک جدیتری به تولید این مدل خودروها میکند، تولید خودروی برقی با مشارکت خودروسازان صاحبنام جهان است اما مسیر دومی که برخی دیگر از کارشناسان بر آن تاکید دارند، تشکیل کنسرسیومی میان دو خودروساز بزرگ و با حمایتهای دولتی است.
به اعتقاد کارشناسان از آنجا که تولید خودروهای برقی نیازمند دانش، سرمایه و تحقیق و توسعه جدی است بنابراین بهدلیل هزینهبر بودن باید دو خودروساز بزرگ در یک همکاری مشترک با یکدیگر به تولید این خودروها بپردازند و برایناساس میتوانند با تشکیل کنسرسیومی بحث تولید خودروهای برقی را دنبال کنند تا توان و سرمایه لازم برای تولید این خودروها شکل بگیرد. در این بین دولت نیز باید نقش حمایتگری را ایفا کند تا خودروسازان در این مسیر با سرعت بیشتری حرکت کنند.
یکی از کارشناسان در این زمینه میگوید: بالا بودن هزینه تولید این خودروها موجب میشود که انگیزه فعالیت خودروسازن در این زمینه کاهش پیدا کند بنابراین دو خودروساز بزرگ باید با تشکیل کنسرسیوم برای تولید برقیها برنامهریزی کنند.از آنجا که فناوری این خودروها بسیار بالاست بنابراین خودروسازان باید حتما از دانش شرکتهای خارجی در این خصوص بهره ببرند.
اما برخی دیگر از کارشناسان تاکید دارند، از آنجا که تولید محصولات برقی یک برنامه جهانی است باید با خودروسازان صاحبنام در این زمینه پیش رفت. بنابراین خودروسازان باید در مشارکت با خودروسازان صاحبنام دنیا برنامه تولید را به این منظور دنبال کنند. اهمیت این موضوع از آن رو است که خودروسازان ایرانی در تولید خودروهای برقی هیچگونه سابقه و تجربهای ندارند بنابراین ورود به این موضوع موجب طولانی شدن پروسه تولید خواهد شد، به این ترتیب میتوانیم با فعال کردن سرمایهگذاران خارجی این هدف را محقق کنیم. در این بین بهرغم آنکه برخی مدیران دولتی بر تولید خودروهای برقی در مشارکت با خودروسازان چینی تاکید کردند اما کارشناسان معتقدند که چینیها نیز دانش کافی در تولید برقیها را ندارند.
حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو نیز گفت: سرمایهگذاری بر ایجاد زیرساختها و ساخت پلتفرم برای خودروسازانی همچون ما که دچار تاخیر در توسعه است، اقتصادی نیست.بهتر آن است که به تولید خودروی برقی بهعنوان راه میانبر دقت کنیم،در هر صورت حرکت به این سمت توصیه میشود، اما اینکه تولید خودروی برقی در یک کنسرسیوم از سوی شرکتهای خودروساز داخلی دنبال شود، جاهطلبانه بهنظر میرسد.
وی معتقد است: درصورتیکه در مشارکت با خودروسازان خارجی این موضوع دنبال شود، دانش فنی تولید به صنعت خودرو ایران منتقل میشود و از سوی دیگر خودروسازان ایرانی میتوانند تولیدات را ضمن عرضه در بازار داخل به بازارهای صادراتی نیز ارسال کنند.اگر خودروسازان داخلی با یکی از برندهای معتبر در زمینه تولید خودروهای برقی مشارکت کنند، بهراحتی میتوانند از زنجیره ارزش این شرکتها بهرهمند شوند و از این طریق به تجارت جهانی خودرو در این عرصه ورود کنند. از آنجا که در تولید برقیها نیز شرکتهای صاحبنامی وجود دارند بنابراین میتوانیم در شرایط پساتحریم مذاکرات را با آنها آغاز کنیم.
انتهای پیام