کد خبر: ۶۷۱۸۵
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۸/۲۲

واکنش سازمان حمایت به پشت پرده افزایش قیمت فولاد و تاکید بر بورس کالا

واکنش سازمان حمایت به پشت پرده افزایش قیمت فولاد و تاکید بر بورس کالا

معاون سازمان حمایت در واکنش به ادعای خلاف واقع برخی رسانه ها درخصوص افزایش قیمت فولاد گفت: کشف و تعیین قیمت محصولات فولادی در بورس کالا انجام می شود و از شمول قیمت گذاری تکلیفی خارج است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وحید منایی درپی انتشار خبری از برخی رسانه ها در خصوص پشت پرده افزایش قیمت فولاد چیست،گفت: کشف و تعیین قیمت محصولات فولادی مطابق با مجموعه قوانین و مقررات جاری بر اساس قیمتهای پایه جهانی و مکانـیزم عرضـه و تقاضا، در بورس کالا صورت می‌پذیرد و از شمول قیمت گذاری تکلیفی خارج است.حسب بررسی بعمل آمده افزایش قیمت جهانی ناشی از دو عامل اصلی ،افزایش قیمت مواد اولیه نظیرالکترود گرافیتی به دلیل کاهش تولید جهانی و افزایش قیمت شمش فولاد به دلیل کاهش عرضه جهانی و کاهش صادرات کشورهای تولید‌کننده بوده است .

وی از عوامل  مهم دیگر افزایش قیمت فولاد ، تغییرات افزایشی نرخ ریالی ارز، تعرفه واردات و نیزافزایش نرخ نهاده های موثر دربهای تمام شده محصولات فولادی نظیرانرژی، دستمزد و.... را عنوان کرد که به تبع آن بهای کالا را تحت تاثیر قرار می دهد.به پشتوانه ظرفیت تولید قابل توجه ایجاد شده دربخش های مختلف صنعت فولاد طی سال های اخیر و مطابق با سیاست های راهبردی تجاری، برمیزان صادرات شمش فولادی افزوده شده است .دراین خصوص صادرات شمش فولادی در نیمه اول سال برابر با 3190 هزارتن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته( 1715 هزارتن)  افزایش86 درصدی داشته است.

این مقام مسئول درباره مقایسه تغییرات قیمت های جهانی با قیمت های داخلی گفت: قیمت جهانی شمش فولاد در مهر سال95 برابر با 320 دلار/تن بوده که با  58 درصد افزایش  به 506 دلار /تن در مهر سال جاری رسیده که به تبع آن قیمت بازار آزاد این محصول در داخل طی مدت یاد شده از 12507ریال/کیلوگرم ( مهر ماه95) به 19140 ریال کیلوگرم در مهر ماه سال جاری افزایش یافته و با رشد 53درصدی همراه شده است.

منایی ادامه داد: بنابراین افزایش قیمت حادث شده به میزان 33 درصد برقیمت محصولات تولیدی مرتبط درصنایع پایین دست (تیرآهن ،میلگرد،ورق و ... ) نیز تسری یافته است.صادرات محصولات فولادی(تیر آهن ، میلگرد ، ورق فولادی و ...) در نیمه اول سال جاری برابر با 576 هزار تن بوده که نسبت  مدت مشابه سال گذشته(یک میلیون ودویست وسه هزارتن) با کاهش52 درصدی همراه شده است.

وی تاکید کرد: نظارت مستمر بر تغییرات قیمت اقلام کالایی و خدماتی حساس در راستای انجام وظایف نظارتی محوله برای تنظیم بازار اعمال می شود ضمن اینکه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در صورت مواجهه با هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، کم فروشی و... برخورد قانونی لازم را مطابق قوانین جاری معمول خواهد داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ