کد خبر: ۶۷۲۲۲
۷:۵۶ - ۱۳۹۶/۸/۲۳

صادرکنندگان قطعات خودرو از 15 به 60 شرکت می رسند/ پاسخ به گلایه ها
معاون وزیر صنعت:

صادرکنندگان قطعات خودرو از 15 به 60 شرکت می رسند/ پاسخ به گلایه ها

رئیس هیات عامل ایدرو اعلام کرد: طبق قراردادهای خودرویی پسابرجامی، شمار قطعه سازان ایرانی که توان صادراتی داشته باشند، از ۱۵ شرکت فعلی به ۶۰ قطعه ساز افزایش می یابد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،منصور معظمی در افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران درخصوص گلایه مندی قطعه سازان از فاصله زمانی زیاد در نظر گرفته شده برای ارتقای داخلی سازی قطعات در قراردادهای خارجی به ایرنا گفت: قراردادهای منعقد شده را بطور کامل مطالعه کرده ام و جای نگرانی برای قطعه سازان وجود ندارد.تاکید وزارت صنعت بر توجه ویژه به قطعه سازان داخلی در این قراردادهاست.

وی افزود: اکنون 15 قطعه ساز داخلی داریم که تولیدات آنها از قابلیت صادرات برخوردار است و در قرارداد منعقده با رنو مقرر شده شمار قطعه سازانی که تولیدات آنها در سطح استاندارد جهانی باشد، به 60 مورد برسد.قراردادهای خودرویی منعقد شده با خارجی ها، فرصت خوبی برای قطعه سازان، خودروسازان و مصرف کنندگان است اما قطعه سازان آگاهی و شناخت کامل از قراردادها ندارند که در این زمینه ایدرو و خودروسازان آماده پاسخگویی اند.

این مقام مسئول ادامه داد: نگاهی به وضعیت صنعت خودروسازی از سال های گذشته تاکنون حاکی از روند رو به رشد آن است که سال جاری بیش از هزار شرکت داخلی و خارجی در آن حضور دارند.صنعت خودروسازی در سال های اخیر رشد خوبی را تجربه کرده و همواره با افزایش تولید مواجه بوده، سال گذشته یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو تولید شد که این میزان سال جاری به یک میلیون و 600 هزار دستگاه خواهد رسید و طبق سند چشم انداز به سه میلیون دستگاه در سال 1404 افزایش خواهد یافت.

فاصله زیاد بین کیفیت خودروها با انتظارات مردمی

معظمی با اشاره به تاکید وزارت صنعت بر افزایش کمی و کیفی تولید است و  ابلاغ استانداردهای مورد نیاز در این زمینه گفت: هرچند روند کیفی خودروها رو به بهبود است، اما هنوز بین رضایتمندی مردم با کیفیت موجود فاصله زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به قراردادهای متعدد خودرویی منعقد شده با خارجی ها گفت: یکی از بندهای اصلی همه این قراردادها، ارتقای کیفی قطعه سازان ایرانی است تا در نهایت، به شبکه جهانی پیوند بخورند که این مهم در سایپا و ایران خودرو کلید خورده است.

حضور چشمگیر چینی ها

رئیس هیات عامل ایدرو در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگاران درخصوص حضور گسترده چینی ها در این دوره از نمایشگاه،اظهار داشت: بازار ویژگی های خاص خود را دارد و نمی توان مانع حضور شرکت ها شد، نمایشگاه فرصتی برای همه کشورها و شرکت هاست و شرکت های با شناخت بهتر و بازاریابی قوی تر حضور پر رنگ تری خواهند داشت.

حداقل داخلی سازی 40 درصد است

معظمی با اشاره به قراردادهای منعقده با شرکت های خارجی افزود: آنچه در همه قراردادها بر آن تاکید شده، شروع داخلی سازی با 40 درصد است اما در همه قراردادها تا زمان اجرایی شدن آنها، وزارتخانه اجازه داده با درصد کمتری از داخلی سازی وارد بازار شویم.

وی درباره خودروهای جدید گفت: شاهد بودیم که تعداد قابل توجهی از افراد و مشتریان در مدت زمان کوتاهی برای خرید اقدام کردند و امروز خودروسازان از این نظر تحت فشار هستند.سیاست وزارت صنعت اجرایی شدن داخلی سازی 40 درصدی خودروسازان است که در غیر این صورت، اجازه فروش خودرو نخواهند داشت.

لزوم تجمیع شدن قطعه سازان

این مقام مسئول عنوان کرد: قطعه سازان ایرانی اگر بخواهند در صحنه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند، چاره ای جز تجمیع ندارند، زیرا مقیاس و اندازه آنها در حد صادراتی شدن نیست و باید با هم ادغام شوند تا قدرت رقابت آنها افزایش یابد.در این زمینه طرحی از سوی وزارت صنعت ارائه شده که مراحل ابتدایی کار را می گذراند.

معظمی تاکید کرد: قیمت تمام شده پایین و ارتقای کیفیت،2 شاخص اصلی برای قبل از رقابتی شدن است و با وجود افزایش انتظارات مردم از خودروسازان و قطعه سازان، ارتقای کیفیت در آینده دور از دسترس نخواهد بود.

انتهای پیام

برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.

ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ