کد خبر: ۶۷۳۲۵
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۸/۲۶

طراحی مبتکر ایرانی برای سازه جدید ضد زلزله ارزان و سریع

طراحی مبتکر ایرانی برای سازه جدید ضد زلزله ارزان و سریع

یک مبتکر ایرانی از طراحی سازه جدید برای ساخت خانه‌های مسکونی روستایی با ویژگی ضد زلزله، ارزان و سبک در مدت زمان کوتاه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، ابوالقاسم نشوه از طراحی سازه جدید برای ساخت سقف و دیوار خانه‌های مسکونی به ویژه در روستاها خبر داد و گفت:‌ ویژگی این سازه سرعت در ساخت و ساز، سبک بودن سازه و استحکام و کاهش هزینه ساخت است.

وی انگیزه از ساخت این سازه را تلاش برای کاهش تلفات بعد از زلزله بویژه در مناطق روستایی ذکر کرد و گفت:‌ هدف از ساخت این سازه افزایش مقاومت خانه‌های روستایی،سرعت در ساخت و ساز و نیز کاهش هزینه ساختمان است.ویژگی‌ این سازه راحتی در نصب برای سقف و یا دیوار ساختمان است که نیازی به بنا نیست، بلکه یک کارگر ماهر با پیچ و مهره براحتی می‌تواند این سازه را در ساختمان به کار گیرد.

این مبتکر افزود:‌ برتری سازه‌ مورد طراحی‌ این است که اولا نسبت به آجر از انرژی کمتری برای ساخت آن استفاده می‌شود، ثانیا مواد ساخت این سازه بلوک مانند از ورق فولادی است که در داخل ایران به راحتی ساخته می‌شود.وی پیش از این نیز دستگاه تهیه کاغذ اوزالید و نیز دستگاه تبدیل ورق سیاه به ورق گالوانیزه را به سفارش بخش خصوصی طراحی کرده و به کار برده است.

نشوه عنوان کرد: اگر سرمایه‌گذاران از این طرح حمایت کنند، به راحتی می‌توان دستگاه ساخت این سازه ورق فولادی که شبیه بلوک‌های ساختمانی است، را طراحی و عرضه کرد،یکی از ویژگی‌های این بلوک‌ها مرتبط شدن تمام اجزای ساختمان از جمله بتن به یکدیگر است که با این کار مقاومت ساختمان در مقابل زلزله افزایش پیدا می‌کند.

وی در مورد کاهش هزینه این سازه نسبت به به کارگیری یونولیت در ساختمان گفت: حداقل 30 تا 50 درصد هزینه ساخت یک ساختمان منهای زمین نسبت به ساختمان‌های مشابه کاهش هزینه از طریق بکارگیری این سازه ایجاد می‌شود.از نظر استحکام بنا 100 درصد افزایش مقاومت در ساختمان ایجاد می‌شود. با طراحی ماشین ساخت این سازه می‌توان علاوه بر حفظ چسبندگی این مصالح به ساختمان در مصرف گچ و سیمان نیز صرفه جویی کنیم.

این مبتکر وزن یک متر در دو متر دیوار معمولی را حدود 420 کیلوگرم برآورد کرد و افزود:‌ ساخت همین مقدار دیوار با سازه طراحی شده بین 20 تا 30 کیلوگرم وزن خواهد داشت که کاهش چشمگیری در وزن ساختمان ایجاد می‌کند.از طریق پیچ و مهره و ابزارهای پیش‌بینی شده می‌توان قسمت‌های مختلف دیوار و یا سقف را به یکدیگر متصل کرد و پشت سوراخ‌های این سازه الیاف نخی قرار داد که هم عایق سرما و گرما بوده و هم در استحکام آن و کاهش مصرف مصالح کمک می‌کند.

نشوه ادامه داد: در طراحی این سازه از هیچ کسی الگو نگرفته و فقط طرح ابتکاری را به مرحله عمل رسانده که اکنون نیازمند حمایت دولت و سرمایه‌گذاران بخش مسکن برای ساخت دستگاه موردنظر و تولید انبوه این سازه در ایران است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ