لاستیک پارس با وجود ظرفیت تولید مناسب در سالهای 95 و 94 به ترتیب 14200 و 9600 تن تایر تولید می کرد اما آمارها نشان می دهد این واحد با حدود 30 درصد از ظرفیت اسمی تایر تولید کرده در حالی که ظرفیت اسمی آن 40 هزار تن است.
براین اساس،این لاستیک سازی حدود 15 سال است که درگیر یک دعوای حقوقی است، به گونهای که 83 درصد از سهام شرکت دارای تعارض مالکیتی است. این دعوای حقوقی طبعاً مانعی بر سر راه توسعه شرکت طی این سالها بوده و کارگران زیادی بخاطر از دست رفتن بازار این شرکت بواسطه تولید با فناوری قدیمی، شغل را از دست دادهاند.
"واتی" تاکنون چندین بار اقدام به برگزاری مزایده جهت فروش لاستیک پارس کرده حتی در آخرین مزایده برگزار شده شرکت مهر پایدار پارس حاضر به پرداخت هزینه 83 میلیارد تومانی جهت خرید شرکت شده اما حل دعوی حقوقی منوط به مذاکره برنده مزایده با طرف دعوی طی 3 ماه شده است.
به این ترتیب در صورت به فروش رسیدن این شرکت و انجام سرمایهگذاریهای مناسب جهت اجرای طرحهای توسعه و بره وزرسانی فناوری تولید، امکان فعالسازی حداکثری ظرفیت تولید لاستیک پارس فراهم و 40 هزار تن به ظرفیت تولید تایرهای کشور با فناوری روز، اضافه میشود.
البته با توجه به اینکه وزارت صنعت برنامه توسعه صنعت تایر را تا 1404 در دستور کار دارد، لازم است توجه بیشتری را به فعالسازی ظرفیتهای بلااستفاده شرکتهایی نظیر لاستیک پارس معطوف کند. سرمایهگذاری جهت تولید 40 هزار تن تایر رادیال در شرکت لاستیک پارس، به مراتب هزینهی کمتری در مقایسه با راهاندازی یک واحد جدید تایرسازی دارد. اما تحقق این امر، منوط به حل مشکلات حقوقی این واحد صنعتی است.
انتهای پیام