کد خبر: ۶۷۴۸۷
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۶/۸/۳۰

خط اعتباری ۳.۴ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای سپرده گذاران تعاونی فرشتگان

خط اعتباری ۳.۴ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای سپرده گذاران تعاونی فرشتگان

بانک مرکزی از اردیبهشت سال جاری تاکنون ۳.۴ هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان در اختیار موسسه اعتباری کاسپین قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، تعیین تکلیف سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان به همراه 7 تعاونی دیگر که مدیریت دارایی و بدهی های آنها را موسسه کاسپین بر عهده گرفته، از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شد اما در مرداد ماه به دلیل شکایت سپرده گذاران کلان فرشتگان و اخذ حکم از مراجع قضایی، حساب های کاسپین بسته شد.

سرانجام در نشست سران سه قوه مقرر شد تا کمیته ای متشکل از نمایندگان سه قوه برای رفع مشکل سپرده گذاران موسسات غیرمجاز شکل گیرد، کمیته منتخب دهم آبان ماه تشکیل شد و در این نشست با توجه به بازگشایی حسابهای بسته شده موسسه کاسپین با دستور رییس قوه قضاییه، بر تسریع در پرداخت سپرده های سپرده گذاران فرشتگان بر مبنای 1 شهریور 94 (تاریخ انحلال تعاونی) تا 200 میلیون تومان تاکید شد.

در مرحله اخیر که اکنون در حال اجراست، اصل سپرده ها تا سقف 200 میلیون تومان به سپرده گذاران پرداخت می شود و همچنین در صورتی که سپرده فردی بیش از مبلغ مورد نظر باشد، تا سقف 200 میلیون تومان به وی پرداخت می شود.از زمان آغاز فرآیند تعیین تکلیف سپرده های تعاونی منحله فرشتگان تاکنون 34 هزار میلیارد ریال در چند نوبت در اختیار موسسه کاسپین قرار گرفته است.

با اتمام بازپرداخت حساب های زیر 200 میلیون تومان، 98 درصد از سپرده گذاران فرشتگان که حدود 450 هزار نفر بودند، تعیین تکلیف می شوند و تنها حدود 9 هزار نفر از سپرده گذاران می مانند که مبالغ حساب های آنها بیش از این رقم است. البته این گروه نیز در شرایط کنونی می توانند تا 200 میلیون تومان از حساب ها را برداشت کنند.

از ابتدای آذر ماه نیز قرار است نوبت بررسی و تعیین تکلیف حساب هایی برسد که دارندگان آن، در کنار سپرده گذاری، تسهیلات دریافت کرده اند.تعاونی فرشتگان 500 هزار نفر سپرده گذار داشت که از این تعداد 50 هزار نفر یا در حساب خود موجودی نداشتند یا حساب‌ها را بسته بودند. بررسی انجام شده در مورد سپرده‌های 450 هزار نفر دیگر هم نشان داد که مجموع سپرده‌گذاری صورت گرفته اعم از اصل و سود از روز افتتاح حساب تا پایان اردیبهشت سال جاری، حدود 8 هزار و 600 میلیارد تومان است.

5600 میلیارد تومان از این رقم را اصل بدهی تعاونی و تا 3000 میلیارد تومان را سودهایی تشکیل می دهد که پس از شهریور 94 یعنی از زمان انحلال تعاونی به طور غیرقانونی به عنوان سپرده برای سپرده گذاران در نظر گرفته شده است.مجموع دارایی فرشتگان شامل چهار بخش است: وجوه نقد، تسهیلات پرداخت شده، اموال منقول و در نهایت اموال غیرمنقول که ساختمان‌ها و سایر دارایی‌ها را شامل می‌شود.

البته اکنون برخی از مدیران فرشتگان تا زمان تعیین تکلیف دارایی ها و بدهی های این تعاونی در بازداشت به سر می برند تا پاسخگوی هرگونه کسری در پرداخت سپرده های سپرده گذاران باشند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ