کد خبر: ۶۷۵۵۶
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۶/۹/۳

لزوم راه اندازی بورس ارز با رانت ۸ هزار میلیارد تومانی توزیع شده در اقتصاد+مزایا
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد:

لزوم راه اندازی بورس ارز با رانت ۸ هزار میلیارد تومانی توزیع شده در اقتصاد+مزایا

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به میزان رانت ۸ هزار میلیارد تومانی توزیع شده در اقتصاد طی چند سال اخیر و تاکید بر راه اندازی بورس ارز، مزایای آن را برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمدرضا پورابراهیمی درباره راه اندازی بازار مشتقه ارزی به سنا گفت: کارهای کارشناسی برای راه اندازی بورس ارز از چند سال گذشته آغاز شده بود اما به دلایلی مانند نوسانات شدید نرخ ارز و دو نرخی شدن ارز این موضوع تاکنون ممکن نشده است.

وی با بیان اینکه تک نرخی شدن ارز باعث جلوگیری از رانت اقتصادی می‌شود، ادامه داد: در دولت گذشته در شورای عالی بورس با همکاری سازمان بورس چارچوب تشکیل بازار مشتقه ارزی مشخص شد تا زمینه برای انجام فعالیت شفاف در بورس فراهم شود.بازار مشتقه ارزی باعث ایجاد شفافیت در کشف قیمت ریال در برابر ارزهای خارجی می‌شود که وزرات اقتصاد نیز بر صحت این موضوع تأیید دارد.

این نماینده مجلس افزود: با راه اندازی بازار مشتقه ارزی بهترین شرایط فراهم می‌شود تا تحت نظر بانک مرکزی بازار رسمی ارز تک نرخی ایجاد و زمینه حذف رانت از اقتصاد فراهم شود.تشکیل بازار مشتقه ارزی باعث پایان دادن به فعالیت‌های دلالی کاذب در بازار ارز می‌شود.

پور ابراهیمی با تاکید بر اینکه حتی مشکل صادرات نیز تا حد زیادی ناشی از نوسانات نرخ ارز است،گفت: نرخ ارز باید بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا صورت گیرد و دولت باید با تلاش بیشتری به بازار ارز وارد شود تا به نرخ ثابت ارز برسیم.کشورهایی مانند چین، هند، برزیل مبادلات پولی دو یا چند جانبه انجام می دهند، لذا نوسانات ارز در صادرات کالاهای آنها اختلال ایجاد نمی کند و در ایران هم باید پیمان پولی دو و چند جانبه تقویت شود.

وی اظهار داشت: با توجه به محاسبات انجام شده، کمترین میزان رانتی که طی چند سال اخیر در اقتصاد توزیع شده، ۸ هزار میلیارد تومان است.اگر به جز صرافی ها بانک مرکزی هم در مبادلات ارزی ورود پیدا کند و بازار مشتقه ارزی راه اندازی شود کمتر دچار نوسانات ارزی و محدودیت های صادراتی می شویم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ