کد خبر: ۶۷۶۸۴
۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۹/۷

معاون وزیر صنعت: توصیه ادغام ایران خودرو و سایپا عملی نشد

معاون وزیر صنعت: توصیه ادغام ایران خودرو و سایپا عملی نشد

معاون وزیر صنعت و مدیرعامل ایدرو گفت: سال گذشته به ایران خودرو و سایپا توصیه شد برای ادغام حرکت کنند اما اقدام چندان جدی در این زمینه صورت نگرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، منصور معظمی در مورد تعبیر برخی رسانه ها از متن پیام تبریک هاشم یکه زارع به مدیرعامل جدید سایپا مبنی بر   همکاری ایران خودرو و سایپا و احتمال ادغام برخی از واحدهای این دو خودروساز به اتاق تهران گفت: سال گذشته به این دو خودروساز توصیه کردیم در جهت ادغام حرکت کنند اما اقدام چندان جدی در این زمینه صورت نگرفت.

وی ادامه داد: در دنیا، شرکت ها و سازمان های اقتصادی به سمت ادغام گام برمی دارند و این یکی از قواعد توسعه کسب و کار است. در ایران اما گویی برای بنگاه ها دشوار است که بپذیرند با یکدیگر ادغام شوند.

این مقام مسئول با امیدواری به ادغادم در صنایع خودرو، سیمان ، نساجی و... ادامه داد: توسعه صنعتی ایران از مسیر ادغام ، بزرگ شدن و افزایش رقابت پذیری میسر می شود و به عبارت دیگر، صنعتی می تواند بقا داشته باشد و به حیات خود ادامه دهد که رقابت پذیر باشد، در غیر این صورت محکوم به فناست. توصیه ما به بنگاه ها این است که مزیت رقابتی خود را افزایش دهند.

معظمی درباره بخش هایی از ایران خودرو و سایپا که قابلیت ادغام دارند گفت: البته این موضوع باید توسط این دو شرکت مورد مطالعه  قرار گیرد. اما به نظر می  رسد امور و بخش های غیر استراتژیک و خدماتی که بعضا در اختیار یک بنگاه خاص قرار گرفته، می تواند بزرگ تر شود. به گونه ای که بتوانند خدمات دهی خود را افزایش دهند.

وی افزود: اما نباید فراموش کرد سهامداران این دو شرکت متفاوت بوده و این دو خودروساز رقیب یکدیگرند. بنابراین ظاهرا شرایط  ادغام هنوز فراهم نیست. ضمن آنکه، اقدامات جمعی طرفدار چندانی ندارد و معمولا با دشواری صورت می گیرد. همچنین فضای  کسب و کار ایران هنوز به این بلوغ نرسیده که بنگاه ها در یکدیگر ادغام شده و بزرگ تر شوند.

معظمی درباره مزایای ادغام این دو خودروساز هم گفت: در سایه این ادغام، هزینه ها کاهش یافته و  قدرت رقابتشان  افزایش می یابد. در عین حال، به دلیل افزایش مقیاس، هدر رفت منابع نیز کاهش می یابد و  چنانچه این ادغام به طور صحیح و اصولی صورت گیرد، سطح بهره وری در این دو بنگاه ها  نیز ارتقا پیدا می کند.

انتهای پیام


انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ