کد خبر: ۶۹۰۴۹
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۹/۱۹

انتقاد استاد دانشگاه از مواضع بورسی وزیر اقتصاد/ تحلیلی از ۵ معضل

انتقاد استاد دانشگاه از مواضع بورسی وزیر اقتصاد/ تحلیلی از ۵ معضل

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور با انتقاد از سخنان وزیر اقتصاد مبنی براینکه تنها معضل بورس مشکلات کنتورسازی و بسته بودن نمادها هستند، ۵ معضل بورس را بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق، مراد راهداری در خصوص سخنان مسعود کرباسیان در برنامه ویژه خبری مبنی بر معضلات بورس و بسته بودن نمادها اعلام کرد: جناب وزیر اقتصاد در برنامه ویژه خبری جهت بررسی مسائل بازار سرمایه و بورس، تنها به معضل کنتورسازی و بسته‌بودن چند نماد پرداخت، مشاوران و معاونان ایشان ظاهرا بورس و معضلات آن را به‌درستی نمی‌شناسند.

بورس ما، بازار شناور مدیریت شده است. بعضی می‌توانند با کم‌ و زیادکردن سود انتظاری، بر اساس بیان یا کتمان برنامه‌های آتی شرکت‌ها و با بعضی قواعدی که از اشاره به آنها صرف‌نظر می‌شود، بهای سهام را بنا بر اقتضای بعضی در سطحی قابل‌توجه در مدت نسبتا کوتاهی بالا و پایین ببرند! مثلا به وقت ورود بعضی، پایین می‌آورند یا با عرضه سهم اجازه رشد نمی‌دهند، سپس به وقت خروج، بهای سهم را با تقاضاسازی، بالا می‌برند و پول مردم را به سوی خاصی سرازیر می‌کنند.

این وظیفه ناظر بازار است که سلامت بورس را در این ساز و کار رصد و عدالت را تأمین کند و جلوی غش در معاملات را بگیرد و مدافع سهام‌داران عادی باشد و اجازه حباب یا عکس آن را ندهد تا همواره قیمت حول محور ارزش واقعی سهام نوسان کند، یکی از معضلات در بورس این رویه است. 

متأسفانه فرهنگ رانت‌خواری، اختلاس، حیف‌ و میل، به‌ طور کلی یک‌شبه راه سالیان دراز را رفتن، از تاریخ گذشته ما به ارث رسیده، به‌عنوان مثال بعضا سهام‌داران عمده، شرکت‌ها را در بورس وارد می‌کنند تا با پول مردم کار و به تعبیری مال مردم را نصیب خود کنند به عنوان مثال شرکت فولادی، شرکت زغال‌سنگ را بورسی می‌کند، درصد قابل‌توجهی از سهام را به مردم عرضه می‌کند، سپس طبق برنامه خرید مواد اولیه (زغال‌سنگ) از آن شرکت پیوسته می‌خرد، اما پول خرید را پرداخت نمی‌کند، پس از برگزاری مجمع می‌گوید از مطالبات تسویه کنید و درواقع سود را بلافاصله گرفته، ولی مردم باید خلاف قانون چند سال دنبال سود بدوند و با ارزش واقعی به مراتب کمتر با تأخیر بسیار دریافت کنند!

از سوی دیگر اجازه رشد بهای محصول (زغال‌سنگ) را نیز به این شرکت زیرمجموعه بورسی‌شده خود نمی‌دهد، چون خریدار اصلی محصول است، با این کار در واقع سود را به شرکت اصلی و مادر منتقل می‌کند. یعنی بهای تمام‌شده شرکت مادر یا زیرمجموعه غیربورسی داخل در زنجیره تولید، کاهش یافته و حاشیه سود آنها افزایش می‌یابد.

این معضل در رابطه شرکت‌های زیرمجموعه خودرویی‌ها و سایر موارد مشابه دیگر نیز وجود دارد. حساب سود شرکت‌های اصلی مطلوب است، اما حساب اجزای بورسی‌شده ضعیف است. چرا این نوع عملیات غیراخلاقی در بورس مراقبت نمی‌شود؟! این یکی از معضلات بورس است که مغفول مانده است.

بعضی از مسئولان بازار این وضعیت را به نظام عرضه و تقاضا نسبت می‌دهند، درحالی‌که این بازار شناور مدیریت شده است، اصطلاحا نوعی الیگاپلی است و خب می‌دانند که چه ساز و کاری دارد! ادبیات کار در بورس نباید باخت - برد باشد و برای کاخ‌نشینی بعضی، عده‌ای کوخ‌نشین نشوند. بلکه هر کس وارد شود، اگر نگاه شش ماه تا یک‌ سال و ذهنی فارغ از نوسانات مقطعی داشته باشد، حداقل سود معادل بانک را که سودی بدون دغدغه است، بتواند با دغدغه دریافت کند! نه آنکه در بازار مدیریت‌شده، دست خالی و مال‌باخته شود.

با کمال تعجب بورس اطلاعیه آنها را درج می‌کند و به مردم می‌گوید ‌ای کسانی که مثلا حق تقدم "خاذین" را خریدید، مال شما را حراج کردیم، اما نه مثل چند ماه پیش که از ٤٠ تا ٣٥ تومان اجازه بازگشایی و فروش انبوه داده بودیم و به شما فروختیم، بلکه به بهای یک ریال فروش رفته و نه‌تنها چیزی برای شما نمانده، بلکه باید مبلغی نیز بابت حق‌العمل کاری پرداخت کنید!

مال‌باختگان شکایت می‌کنند، اما دادرسی ندارند و از طریق سیستم اتوماسیون به جاهایی حواله می‌شوند که از نظر منطقی وجه دور باطل می‌یابد. نباید داور خود بازیگر باشد یا در موضع ذی‌نفع و یک طرف دعوی قرار گیرد، یکی از معضلات بورس نیز همین نکته است. اقتصاد سیاسی بورس و مسائل پشت‌ پرده و ارتباطات سهام‌داران عمده یا بازیگران بورس باید از نگاه وزارت اقتصاد دور نماند.

چرا ناظر نقش مؤثر خویش را بازی نمی‌کند؟ کمیسیون اقتصاد مجلس نیز دیده‌بان سلامت اقتصاد کلان است و باید تا سر حد استیضاح نیز حساب‌کشی و حقوق مردم را در بازار سرمایه پاسداری کند و کمیسیون اصل ٩٠ مجلس جلوی دادرسی مبهم و دور باطل را بگیرد. بدیهی است که قوه‌قضائیه از طریق ارجاع به کارشناسان فنی نیز می‌تواند به قضاوت لازم بپردازد.

در این زمینه حوزه حقوقی بورس باید بیش از همه فعال باشد و مردم را در دادرسی یاری دهد و حقوق ازدست‌رفته آنها را باز ستاند. از دیگر معضلات بورس آن است که مال‌باختگان باید مالیات نیز بپردازند! قوانین بورس باید به‌گونه‌ای باشد تا مالیات در شرایطی شامل شود که سهام‌داران جزء با ارزش‌افزوده آن هم بیش از نظام بانکی مواجه باشند، نه آنکه در شرایط زیان، عدم سود (سربه‌سر) یا سود کمتر از نظام بانکی و بدون مخاطره، مالیات نیز پرداخت کنند، این با عدالت سازگار نیست.

هر چه با عدالت سازگار نباشد با روح اسلام نیز سازگار نیست. رشد شاخص بورس با پرداخت چه هزینه‌ای و از طریق چه روشی روی داده است؟ در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. بگذریم از اینکه از نظر فنی رشد شاخص زیر سؤال است و این رشد، به قیمت‌های جاری روی داده، نه با ارزش‌های ثابت!

اگر به ترفندهای بورسی و کارهای ناسالم توجه نشود و ناظر بورس بی‌تفاوت نسبت به مال‌باختگان باشد، دیری نخواهد پایید که بحرانی شبیه به آنچه در نظام بانکی اخیرا تجربه کرده‌ایم را اینجا نیز مشاهده کنیم و شاهد فوران مطالبات مردم باشیم.

از مدیریت بورس دعوت می‌شود به سیستم شکایات مردم رجوع و تعداد پاسخ‌های یگانه و طبق روال همکاران را ملاحظه کند تا عمق مسئله عدم دادرسی را دریابد. این نیز یکی دیگر از معضلات بورس است. هرگاه چند جزء از اقتصاد کلان دچار بحرانی پی‌درپی شوند، احتمال تعمیم و سرایت به سایر حوزه‌های مالی طبیعی خواهد بود و چنانچه با هم‌زمانی دیگر معضلات اقتصادی مانند بی‌کاری، تورم و... پیوند یابد، مشکلاتی غیرقابل باور محتمل می‌شود. سر چشمه شاید گرفتن به بیل/ چو پر شد، نشاید گرفتن به پیل.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ