کد خبر: ۶۹۰۵۵
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۹/۱۹

۵ علت عدم تمایل کشورها به جنگ مستقیم با آمریکا

۵ علت عدم تمایل کشورها به جنگ مستقیم با آمریکا

درحالی که کشورهای بسیاری ممکن است به لحاظ اقتصادی، سیاسی یا ایدئولوژیک با آمریکا تقابل و رقابت داشته باشند، اما ۵ دلیل توان جنگ مستقیم را نمی دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،هرچند کشورهای بسیاری ممکن است به لحاظ اقتصادی، سیاسی یا ایدئولوژیک با آمریکا تقابل و رقابت داشته باشند، اما تقریبا هیچ‌کدام علاقه‌ای برای واردشدن به یک مواجهه نظامی مستقیم با ایالات متحده نداشته و در بدترین حالت، ترجیح می‌دهند وارد جنگ‌های نیابتی شوند.

جنگ سرد میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی نمونه بارز چنین وضعیتی است. به‌نظر قدرت نظامی و برتری فناوری آمریکا در این زمینه یکی از دلایل اصلی احتراز کشورها از مواجهه مستقیم با ایالات متحده است که پنج نمونه آن را بررسی خواهیم کرد.

١- زیردریایی‌های موشکی: این زیردریایی‌ها که قابلیت حمل موشک‌های بالستیک مجهز به کلاهک هسته‌ای را دارند، می‌توانند به کابوس نیروی دریایی هر کشوری تبدیل شوند. این زیردریایی‌ها می‌توانند در عمق بیش از ٨٠٠ پا تا ٢٥ گره دریایی سرعت بگیرند. از دیگر سو، سیستم ناوبری مجهز به GPS پیشرفت بزرگی در هدایت این زیردریایی‌ها محسوب می‌شود.

٢- بمب‌افکن‌های رادارگریز: وقتی در سال ٢٠١١ اوضاع در اوکراین بحرانی شد، ایالات متحده یک جفت بمب‌افکن رادارگریز بی-٢ اس را روانه اروپا کرد تا پیام هشداری را به مسکو مخابره کند. ترکیب فناوری‌های رادارگریزی در کنار ارتقای آیرودینامیکی و قابلیت حمل حجم بالای مهمات، مزیت ویژه‌ای به بمب‌افکن بی- اس در قیاس با دیگر بمب‌افکن‌ها می‌بخشد.

قابلیت رادارگریزی بالای این بمب‌افکن به آن اجازه ورود به پیچیده‌ترین سیستم‌های دفاعی دشمن را می‌دهد. از دیگر سو این جنگنده‌ها می‌توانند با هر بار سوخت‌گیری تا 6 هزار مایل پرواز کرده و تا ٥٠ هزار فوت ارتفاع بگیرند. علاوه بر این، هر جنگنده می‌تواند تا ٢٠ تن مهمات معمولی یا هسته‌ای را بارگیری کند.

٣- جنگنده اف ٢٢: در صورت وقوع هر گونه جنگ احتمالی میان آمریکا و دیگر کشورها، اف ٢٢ در صف اول جنگ خواهد بود. اف ٢٢ اولین جنگنده‌ای است که از قابلیت بالایی برای انجام مأموریت‌های جنگی هوابه‌هوا و هوابه‌زمین برخوردار است. از دیگر ویژگی‌های این جنگنده باید به قابلیت جمع‌آوری اطلاعات، شناسایی، نظارت و حمله الکترونیکی اشاره کرد.

٤- سامانه دفاع موشکی: استقرار سامانه دفاع موشکی ایالات متحده در اروپا همواره با انتقادهای روسیه مواجه شده که علت آن را باید در قدرت و دقت بالای این سامانه در هدف قراردادن و امحای انواع موشک‌های هوابه‌زمین و زمین‌به‌زمین جست‌وجو کرد. این سامانه دفاع موشکی همچنین مجهز به یک سیستم ارتباطی است که می‌تواند با دریافت اطلاعات از ماهواره‌ها و منابع راداری، دقت در هدف قراردادن کلاهک‌های جنگی را افزایش دهد.

٥- متحدان آمریکا: هرچند این گزینه یک سلاح در معنای سنتی و متعارف را ندارد، اما شبکه جهانی متحدان آمریکا، به این کشور قدرت و توانایی بالایی در جنگ با هر کشوری می‌دهد. از ناتو در اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در خاورمیانه گرفته تا ژاپن، کره‌جنوبی و فیلیپین در آسیا همگی پایگاه‌هایی را در اختیار ایالات متحده قرار داده و می‌دهند. گذشته از پایگاه‌های آمریکا در این کشورها، خود ظرفیت و توانمندی این متحدان نیز یک نقطه قوت برای آمریکا محسوب می‌شود. به عبارتی، به استثنای چین، هند و برزیل، اکثر کشورهایی که بیشترین هزینه‌کرد را در حوزه نظامی دارند، متحد ایالات متحده به شمار می‌آیند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ