کد خبر: ۷۰۲۲۰
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۶/۹/۲۴

حمایت شریعتمداری از تجارت ۶۰ میلیارد دلاری با چین

حمایت شریعتمداری از تجارت ۶۰ میلیارد دلاری با چین

وزیر صنعت ، اقتصاد ایران و چین را مکمل یکدیگر دانست و گفت: برای مبادلات اقتصادی دو کشور هدف گذاری ۶۰ میلیارد دلاری شده که قابل دسترسی نیز هست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، محمد شریعتمداری در دیدار با رییس اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین، با اشاره به اینکه ایرانی‌ها همکاری چینی‌ها را در دوران سخت پیش از برجام فراموش نمی‌کنند،گفت: دولت و ملت چین کنار دولت و ملت ایران در دوران تحریم‌ها ایستاد تا این مسیر را پشت سر گذاشتیم و اینک در پسابرجام علاقه مند هستیم برای توسعه همه‌جانبه روابط قدم‌های مستحکمی برداریم.

وی تشکیل شرکت‌های مشترک و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجاری، تولیدی و اقتصادی ایران در منطقه را از سیاست‌های عمومی دولت دانست و تصریح کرد: برای تحقق اهداف زیرساخت‌های لازم از جمله تسهیل روابط بانکی میان دو کشور باید تأمین شود.

این مقام مسئول ایران را سرزمینی بکر برای سرمایه گذاری‌های سودآور توصیف کرد و گفت: حدود 14 هزار کیلومتر خطوط ریلی در ایران وجود دارد که باید این رقم را در مدت کوتاهی به 25 هزار کیلومتر نیز افزایش دهیم. از سوی دیگر ظرفیت حمل‌ونقل بار معدنی با استفاده از خطوط ریلی 28 میلیون تن است که این رقم نیز باید به 110 میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.

شریعتمداری با اعلام اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی متوسط 8 درصد نیازمند 184 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی هستیم، گفت: چین می‌تواند نقش قابل توجهی در تأمین این سرمایه خارجی ایفا کند. بیش از 1.5 میلیون دستگاه ظرفیت تولید خودرو است که با استفاده از سرمایه گذاری‌هایی از این دست می‌تواند تا دو برابر افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه روابط بخش خصوصی دو کشور تعریف شده، افزود: اتاق‌های بازرگانی دو کشور ساختارهای ارتباطی با هم دارند اما شرکت‌های دو کشور باید به‌صورت مستقل برای تشکیل شرکت‌های مشترک بیش از این خود را نشان دهند که در جهت شناخت ظرفیت و قابلیت‌های دو کشور برای فعالیت شرکت‌های مختلف باید قدم‌های مؤثری برداشته شود.

وزیر صنعت با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی ایران و چین در مقاطعی که قیمت نفت بالا بود به حدود 54 میلیارد دلار نیز رسید، ادامه داد: برای مبادلات اقتصادی دو کشور هدف‌گذاری 60 میلیارد دلاری شده که قابل دسترسی نیز هست.توسعه اکتشافات و استخراج در حوزه معادن فلزی و غیرفلزی و ساخت ماشین‌آلات سنگین برای استخراج معادن ظرفیت های خوبی برای همکاری میان دو کشور خواهند بود.

شریعتمداری با اشاره به افتتاح دو کارخانه پترو پالایش مسجد سلیمان و فولاد شادگان با مشارکت چینی‌ها گفت: ایمیدرو حدود چهار میلیارد دلار پروژه مشترک با چینی‌ها دارد و حجم قراردادهای مشترک ایدرو با چین حدود یک میلیارد دلار است.اقتصادهای دو کشور مکمل همدیگر هستند و امیدوارم به‌عنوان دو کشور مهم جاده ابریشم شعار یک کمربند ــ یک جاده را با همدیگر محقق کنیم.

وانگ یانگو نیز در این دیدار از تشکیل کارگروه مشترک برای تداوم و پیگیری مذاکرات و توافقات انجام‌شده استقبال کرد و گفت: رشد اقتصادی چین به‌صورت بسیار سالم از 6.3 درصد به 6.8 درصد رسیده و هدف‌گذاری رشد اقتصادی 7 درصد را در دستور کار داریم که ایران در رسیدن به این هدف می‌تواند به ما کمک کند.

وی با تشریح دستاوردهای چین در حوزه زیرساخت‌ها گفت: در این زمینه فناوری‌های نوینی را به دست آوردیم ولی به‌لحاظ کمبود منابعی مانند نفت و مواد معدنی نتوانستیم این روند را افزایش دهیم و حوزه استخراج و پالایش مواد معدنی ظرفیت خوبی برای گسترش همکاری‌ها خواهد بود.

این مقام مسئول با توجه به تأکیدات مقامات ایرانی درخصوص حمایت از بخش خصوصی در دیدارهای گذشته گفت: در این سفر هیأتی از بخش خصوصی را برای انجام مذاکرات به ایران آوردیم.

یانگو با تذکر اینکه موضوع فاینانس و تأمین مالی پروژه‌های مشترک باید با جدیت دنبال شود، تصریح کرد: موضوع فاینانس اگر از طریق بانک‌های دولتی تأمین نشد، بانک‌های خصوصی، بیمه‌ها و شرکت‌های تامین کننده فاینانس می‌توانند ما را در این زمینه یاری کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ