کد خبر: ۷۰۵۴۶
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳

معاون وزیر نفت: افزایش قیمت سوخت دو تأثیر تورمی دارد

معاون وزیر نفت: افزایش قیمت سوخت دو تأثیر تورمی دارد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از دو نوع تأثیر تورمی در پی افزایش قیمت سوخت خبر داد و قیمت تمام شده تولید بنزین را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علیرضا صادق آبادی در نشستی خبری اظهار داشت: متوسط واردات بنزین در ٨ ماهه ابتدایی سال جاری روزانه ١٣ میلیون لیتر بوده که در دو ماه اخیر واردات بنزین، بیشتر صرف افزایش حجم ذخایر استراتژیک شده است.دلیل افزایش این ذخایر استراتژیک پیش بینی مصرف بنزین در 15 روز پایانی و ابتدایی سال جاری و آینده به میزان روزانه 105 تا 110 میلیون لیتر است.

وی گفت: متوسط مصرف بنزین در آذرماه به 75 میلیون لیتر در روز رسیده در حالی که میزان تولید در نهمین ماه سال به طور متوسط روزانه 73 میلیون لیتر بوده است.زمانی واردات بنزین به معنای واقعی قطع می شود که ما به صادر کننده بنزین تبدیل شده باشیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه ظرفیت تولید روزانه 41 میلیون لیتر بنزین یورو4 و تولید 32 میلیون لیتر نفت‌گاز وجود دارد،افزود: مشکلات آلودگی کلان شهرها را فقط با توزیع بنزین یورو 4 یا نفت‌گاز نمی توان حل کرد، بلکه باید راهکار جامعی برای رفع آلودگی هوا اندیشید.زمانی توزیع بنزین یورو 4 نتیجه بخش خواهد بود که خودروهای تولیدی نیز موتوری با استانداردهای یورو 4 داشته باشند، باید خودروها برای بنزین یورو 4 طراحی شوند.

صادق آبادی با اشاره به رشد 6 تا 7 درصدی سالانه مصرف بنزین و فرآورده های نفتی گفت: این رشد با افزایش قیمت بنزین حداقل برای مدت 6 ماه تا یکسال کاهش خواهد یافت.مسئولیت تعیین میزان افزایش قیمت سوخت،سازمان برنامه و بودجه و مجلس است، تکلیف قیمت بنزین و گازوئیل در قانون بودجه مشخص می شود و ما نه در دادن طرحهای افزایش قیمت به دولت نقشی داشته ایم و نه قیمتی پیشنهاد داده ایم، بلکه تنها اجرا کننده قوانین مصوب دولت و مجلس هستیم.

وی ادامه داد: وقتی قیمت سوخت گران می شود دو نوع تأثیر تورمی در پی دارد که یکی تورم روانی و دیگری تورم واقعی است؛ فرض کنید اگر گازوئیل از 300 تومان به 400 تومان افزایش قیمت داشته باشد، تأثیر تورم ریالی‌ همین میزان افزایش قیمت خواهد بود اما تأثیر تورم روانی‌ ممکن است به میزان افزایش 300 تومانی به 500 تومان باشد.

صادق آبادی درخصوص قیمت تمام شده تولید بنزین گفت: قیمت تمام شده تولید بنزین در پالایشگاه های مختلف متفاوت است، در پالایشگاهی قدیمی که 5 درصد تخفیف در قیمت نفت خام دریافتی می گیرد و هزینه استهلاک سرمایه ای ندارد مسلما قیمت تمام شده کمتر از پالایشگاهی است که باید بازپرداخت هزینه های سرمایه ای را بپردازد.قیمت فوب بنزین در خلیج فارس هر لیتر 45 سنت است که ما همین قیمت را به عنوان قیمت تمام شده و هزینه فرصت بنزین در نظر می گیریم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ