کد خبر: ۷۰۶۲۰
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۵

نقاط ضعف و قوت بودجه 97 از دیدگاه نماینده مجلس+احتمال تعدیل قیمت بنزین

نقاط ضعف و قوت بودجه 97 از دیدگاه نماینده مجلس+احتمال تعدیل قیمت بنزین

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نقاط ضعف و قوت بودجه سال ۹۷ را تشریح کرد و گفت: احتمال دارد با رایزنی در سطوح بالا، بنزین ۱۵۰۰ تومانی در مجلس تعدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مهرداد بائوج لاهوتی درخصوص معایب و مزایای بودجه 97 به فارس گفت: بودجه 97 دارای معایب و مزایایی است که اگر به معایب آن اشاره کنیم می‌توان به رشد هزینه‌های جاری آن ایراد گرفت که به حدود 20 هزار میلیارد تومان رسیده،در حالی که طبق توافقی که با دولت صورت گرفته قرار بود هزینه‌های جاری کاهش یابد که از 252 هزار میلیارد تومان سال گذشته به 276 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی افزود: در بودجه سال 97 وابستگی به نفت سال گذشته 32 درصد بود اما سا جاری این عدد به 36 درصد رسیده که البته اگر با دقت بررسی کنیم این عدد بیشتر از این است. چرا که دولت پیشنهاد کرده از محل صندوق توسعه ملی 32 درصد را واریز نکند و 20 درصد واریز کند و اگر این گونه لحاظ کنیم به 40 درصد می رسد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در بودجه 97 بودجه عمرانی کاهش یافته، سال گذشته 71 هزار میلیارد تومان بوده که به 60 هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها اعتقاد ما این است که یارانه‌ دهک‌های ثروتمند جامعه باید حذف شود، مجلس در سال 95 اعلام کرد با این فرمول نمی‌توان یارانه ثروتمندان را حذف کرد هر چند مجلس اعلام کرده بود با این فرمول 10 تا 12 میلیون نفر حذف می‌شوند، اما به یکباره دولت در بودجه سال 97 اعلام کرد قصد حذف 35 میلیون نفر از یارانه‌بگیران را دارد که حتی در این اقدام کارمندان دیده نشده‌اند.در این اقدام از جمعیت 76 میلیونی یارانه‌بگیر به یکباره به عدد 42 میلیون یارانه‌بگیر خواهیم رسید که عدد سنگینی است.

لاهوتی گفت: دولت در کنار این اقدام قصد دارد قیمت بنزین را نیز افزایش دهد پس سه اتفاق در حال رخ دادن است که یکی از آنها حذف 35 میلیون نفر از دریافت یارانه‌ است و دوم گران شدن قیمت بنزین است. اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که بنزین نباید چندان افزایش قیمت داشته باشد چرا که آثار روانی بالایی در جامعه دارد و در همه لایه‌ها تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: اقدام سوم دولت‌ هم افزایش مالیات است که این عدد حدود 20 هزار میلیارد تومان برای دولت بیشتر از سال 95 درآمد خواهد داشت.این در حالی است که بیش از 90هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دولت در سال جاری است.اگر بخش مالیات را در بودجه 97 تحلیل کنیم متوجه می‌شویم دولت اعلام کرده قصد شفاف‌سازی دارد اما واقعیت این است که شفاف‌سازی نیست بلکه مالیات بر عملکرد آنچه که وصول می‌شود همین است و بیشتر از این نیست، اما آنچه که افزایش می‌یابد مالیات بر ارزش افزوده است.مالیات بر ارزش افزوده توسط مصرف‌کننده پرداخت می‌شود بنابراین تمام فشار بر دوش مردم است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: اما بودجه ۹۷ نکات مثبتی هم دارد که دولت در لایحه بودجه 97 یک بسته اقتصادی ترسیم کرده که تاکنون این بسته را که برای اشتغال و تولید است نداشتیم.

لاهوتی درخصوص اعلام مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر تبعات گرانی قیمت بنزین با بیکاری 450 هزار نفر گفت: اعتقاد ما این است که دولت قیمت بنزین را افزایش ندهد و از رقم 17 هزار و 400 میلیارد تومان که از محل افزایش قیمت بنزین کسب خواهد کرد چشم‌پوشی کند و از سایر محل‌ها مثل صندوق توسعه ملی این رقم را پوشش دهد.

احتمال رایزنی‌ در تعدیل قیمت ۱۵۰۰ تومانی بنزین

وی در پاسخ به سؤال آیا مجلس به قیمت بنزین برای 1500 تومان رأی مثبت خواهد داد گفت: در فضای مجازی فضای مثبتی برای این رقم نیست اما چون عزم دولت را جدی می‌بینم احتمال می‌دهم که در لایه‌های بالا رایزنی‌هایی شود و این عدد را تا حدودی تعدیل کنند.به هر حال قیمت بنزین و سوخت در ایران ارزان است اما اگر از زاویه دیگری بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم آثار مثبت دیگری خواهد داشت و آن هم کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا را منجر خواهد شد.

این نماینده مجلس افزود: به هر حال انتقادی که به دولت وارد است این است که ما نمی‌گوییم بنزین گران نشود بلکه مجلس به دولت اعلام می‌کند به دولت اجازه افزایش قیمت بنزین را در قانون داده بودیم و مجلس گفته بود بنزین را به 95 درصد فوب خلیج‌فارس برساند اما الان قیمت فوب خلیج‌فارس حدود 2000 تومان است.سؤال ما این است که مجلس که قبلاً به دولت اجازه داده بود که قیمت بنزین را به قیمت فوب خلیج‌فارس برساند چرا نکرده است؟ اگر سالیانه قیمت بنزین را 10 درصد گران می‌کردید، فشاری هم به مردم وارد نمی‌شد و جو روانی منفی نیز برای آن به وجود نمی آمد.

لاهوتی در پاسخ به سؤال دولت در بودجه گفته 18 هزار میلیارد تومان از محل مابهالتفاوت حامل‌های انرژی کسب و آن را برای ایجاد اشتغال هزینه خواهد کرد، آیا بهتر نیست این ارقام را برای اشتغال‌های کنونی که در حال از بین رفتن است هزینه کند، گفت: ایجاد اشتغال حفظ همین اشتغال کنونی است و اولویت اول حفظ کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی کنونی است که متأسفانه برخی در حال از بین رفتن است.اما به هر حال روش حفظ این فرصت‌های شغلی حفظ سرمایه در گردش و روش ایجاد اشتغال متفاوت و دادن تسهیلات ارزان قیمت است.

وی ادامه داد: نکته مثبت بودجه 97 برای اتمام پروژه‌های عمرانی این است که دولت متوجه شده با این ارقام و بودجه دولتی نمی‌توان این پروژه‌ها را به اتمام رساند بنابراین بهترین کار روشی بوده که آن را طراحی کرده تا با استفاده از توان بانک‌ها و بخش خصوصی پروژه‌ها را مدیریت کند،بنابراین این روش هم می‌تواند مفید باشد. 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ