کد خبر: ۷۱۷۸۴
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱

مزایای مهم تغییرات و علت حذف EPS / مثلث، عجیب و غریب و جدی نیست
دبیرکل کانون کارگزاران بورس در گفت وگو با بورس پرس اعلام کرد:

مزایای مهم تغییرات و علت حذف EPS / مثلث، عجیب و غریب و جدی نیست

دبیرکل کانون کارگزاران بورس با اعلام قضاوت غیرمنصفانه برخی فعالان، مهمترین مزیت های تغییرات جدید و علت حذف EPS را تشریح کرد و گفت: مثلث ثبت شده در مقابل شرکت ها ، عجیب و غریب و جدی نیست.

روح ا... میر صانعی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره اجرای اصلاحات بازار سرمایه که از شنبه شروع و با انتقاداتی روبرو شده اظهار داشت: واقعیت این است که برخی فعالان غیرمنصفانه قضاوت می کنند. چرا که سازمان بورس بابت هر 6 دستورالعمل مشمول تغییرات ، از بورس ها و کانون کارگزاران و... درخواست نظر کرده بود و کانون هم اقدام به تهیه چکیده تغییرات و انتشار آن در کانال کرد اما نظرات جدی از سوی فعالان دریافت نشد.

مهمترین مزیت های تغییرات

وی ادامه داد: همه فعالان بازار، سال ها از توقف طولانی نمادها و نبود ضوابطی مشخص در این مورد گلایه به حقی داشتند. بر این اساس مهمترین مزیت تغییرات اعمالی، کاهش زمان توقف نمادها به شکل اساسی و ساختارمند است و بعد از این دیگر نماد شرکتی برای طولانی مدت بسته نخواهد ماند و در این صورت می توان از سازمان بورس مطالبه کرد.

علت حذف EPS

این مقام مسئول از حذف EPS دفاع کرد و درباره علت این تصمیم هم گفت: این موضوع به داستان سالهای گذشته برمی گردد که برخلاف همه کشورهای دیگر ، مسئولان ، صدا و سیما و کارشناسان و... به اشتباه از مردم برای حضور در بورس و با هدف توسعه بازار دعوت می کردند تا با نگاه طولانی مدت سرمایه گذاری کنند. در حالی که بازار سهام محلی مناسب برای سرمایه گذاری مستقیم مردم آن هم با حداقل دانش نیست.

میرصانعی ادامه داد: این جریان موجب شده تا با توجه به صدور بیش از 10 میلیون کد سهامداری ، ایران به نسبت جمعیت ، دارای بیشترین تعداد سرمایه گذاران مستقیم در بازار باشد. بنابراین همه تلاش ها معطوف به این شد که چگونه مردم سود و یا حداقل ضرر نکنند. از سوی دیگر شرکت ها مجبور به اعلام EPS و دامنه نوسان محدود و حجم مبنا اجرا و چانه زنی برای قیمت مناسب سهام در عرضه های اولیه معمول شد که در هیچ جای دنیا مرسوم نبوده و موجب شده تا سنگ بنای اولیه کج گذاشته شود.

وی ادامه داد: با این اوصاف باید تحولاتی ایجاد می شد تا ضمن عدم حضور مستقیم مردم در بازار سهام و پرهیز از رویه های ناثوابی مانند چانه زنی در عرضه های اولیه ، فرصتی برای قدرتمند شدن تحلیل گران فراهم می شد. در این میان اعلام می شود ابزارهای مناسب و اطلاعات لازم وجود ندارد که نکته ایی درست و به جا است و می توان از ناشران و سازمان درخواست کرد تا حل شود. اما اینکه EPS همچنان مدیران شرکت ها اعلام و مردم همچنان به سرمایه گذاری مستقیم دعوت شوند، نادرست است چرا که بارها مشاهده شده که همین EPS توسط ناشران ، مدیریت شده و به آنان قدرت داده ؛ در حالی این قدرت باید در بین تحلیل گران باشد که ذینفع نیستند.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس با اشاره به اشراف اکثریت قریب به اتفاق تحلیل گران بازار سهام ، ادامه داد: برخی اعلام کرده اند EPS اعلامی توسط شرکت ها به برآوردها و تصمیم گیری ها کمک می کرد اما این درحالی است که تحلیل گران همواره برآوردهای خود از EPS و P/E  را داشته و با تکیه بر یافته های خود تصمیم گیری کرده و می کنند. بنابراین حذف EPS می تواند به آزاد شدن بازار و قدرتمند شدن تحلیل گران کمک شایانی کند.

میرصانعی ادامه داد: از سوی دیگر هم اکنون بسیاری از سایت ها وجود دارند که اطلاعات شرکت ها را رایگان و بهتر از TSETMC و همراه با جداول و نمودارها ارایه می دهند. برخی اطلاعات هم مشمول صرف هزینه بوده که با توجه به لزوم آزاد شدن بازار و خروج از نظارت های شدید سازمان بورس ، طبیعی است. 

روش محاسبه P/E درست است

وی با بیان اینکه بازار سرمایه ایران در حال حرکت به منصفانه تر و تحلیلی تر شدن  است ، در مورد روش محاسبه P/E هم به بورس پرس گفت: در همه دنیا ، نهادهای ناظر و بورس ها  جهت گیری ندارند و محدود به مواردی چون اعلام مواردی چون P/E آن به روش TTM است که روشی گذشته نگر و مبتنی بر سودهای محقق شده 12 ماه گذشته است. از سوی دیگر تحلیل گران و سایت ها هم می توانند برآوردهای خود را اعلام کنند.

مثلث شرکت ها ، عجیب و غریب و جدی نیست

وی در مورد دغدغه دیگر فعالان بازار که مربوط به علامت مثلث برای تعداد زیادی از شرکت ها است هم توضیح داد: در این مورد نکته ایی منطقی و به جا مطرح شده که باید اصلاح شود و آن ناشی از وجود معیارهای متعددی است که منجر به مشمول شدن شرکت ها در فرایند تعلیق می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: هر چند فرایند تعلیق حداقل یک سال به طول می و انجامد، اما اکثر شرکت ها طی چند روز با ارایه اطلاعات و رعایت مواردی الزامی از این وضعیت خارج می شوند. بنابراین علامت مثلث ثبت شده در مقابل اکثر شرکت ها عجیب و غریب و جدی نبوده و به راحتی قابل حذف و جای نگرانی هم ندارد.

میرصانعی با اشاره به اینکه برای اعمال اصلاحاتی نکاتی به صورت شفاهی به مسئولان سازمان بورس اعلام شده ، خاطر نشان کرد: با این همه اجرای رویه های جدید در بازار سرمایه ایران که با بدشانسی به مسائل حاشیه ایی کشور همزمان شده ، در بلند مدت نتایج بسیار مثبتی به همراه خواهد داشت و بازار سرمایه را شیرین تر از قبل خواهد کرد و منجر به کاهش بسیار زیاد زمان توقف نمادها و ارزشمند تر شدن تحلیل گران خواهد شد.

انتهای پیام 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ