کد خبر: ۷۱۷۸۹
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱

پاسخ سازمان برنامه و بودجه به اتهام افزایش نرخ ارز در لایحه

پاسخ سازمان برنامه و بودجه به اتهام افزایش نرخ ارز در لایحه

سخنگوی ستاد بودجه با رد برخی ادعاها و انتقادات از سیاست ارزی دولت در لایحه بودجه ۹۷ گفت: اتهام افزایش نرخ ارز به عنوان منبع مالی جدید دولت کاملا اشتباه و غیرمنصفانه است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایرنا، امیر باقری در پاسخ به انتشار مقاله یکی از رسانه ها با عنوان رانت چند صدهزار میلیاردی در بودجه 97 گفت: دولت هرگز به افزایش نرخ ارز به عنوان منبع مالی نگاه نمی کند و دنبال تحریک بازار ارز نبوده و نیست.بدون شک هر دولتی با یک عقل متوسط نیز در هم سنجی با پیامدهای سیاسی و اقتصادی افزایش نرخ ارز، چشم به مابه التفاوت نرخ ارز رسمی و نرخ ارز آزاد نمی دوزد.

وی تصریح کرد:‌ عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم نشان می دهد حفظ ثبات بازار ارز در جهت کنترل تورم همواره اصلی ترین هدف اقتصادی دولت بوده است.
در طی سال های 92 تا 95 به این طرف نرخ ارز سالانه به طور متوسط 8.7 درصد رشد کرده است.افزایش نرخ ارز در شرایطی که نرخ تورم بیش از نرخ تورم طرف های اصلی تجاری بوده، نشان می دهد ثبات بازار ارز جزو اهداف اصلی دولت محسوب می شود.برای اجتناب از تحریک بازار ارز در لایحه بودجه سال 97، نرخ ارز 3500 تومان پیشنهاد شد که نسبت به قانون بودجه سا قبل حدود 5.7 درصد رشد داشته است.

این مقام مسئول اظهار داشت: باید توجه داشت در شرایط تورمی، ثبات نرخ ارز اسمی به زیان تولیدکنندگان کالاهای قابل تجارت خواهد بود.وقتی پول ملی بیش از واقع تعیین شود (یعنی نرخ ارز ارزان باشد) صادرات به صرف تولیدکنندگان داخلی نخواهد بود و واردات کالاها و خدمات خارجی ارزان خواهد شد، بنابراین شاهد کاهش رشد یا افول اهمیت کالاهای قابل تجارت در تولید ملی خواهیم بود.

باقری ادامه داد: کاهش صادرات و افزایش واردات، در وضعیت موجود بروز کسری در موازنه بازرگانی را اجتناب ناپذیر خواهد کرد و دولت برای مقابله با آن ممکن است به وضع تعرفه های سنگین، سهمیه بندی واردات و حتی سهمیه بندی ارزی دست بزند و این تجربه ای است که در دهه اول انقلاب داشته‌ایم.
بنابر شرایط فوق، داشتن معیاری برای سنجش قیمت‌گذاری تعادلی ارزهای خارجی حائز اهمیت است.

وی گفت: یکی از این معیارها، نرخ حقیقی ارز است (RER) است، در واقع برای کسی که ارز خارجی را خریداری می کند، این مهم است که با آن چه مقدار کالا یا خدمت می تواند خریداری کند و بنابراین نرخ حقیقی ارز مطرح می شود.نرخ حقیقی ارز، ارزش کالاهای یک کشور را نسبت به کالاهای کشور دیگر، گروهی از کشورها یا بقیه جهان در نرخ اسمی ارز موجود اندازه‌گیری می کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ