کد خبر: ۷۱۸۰۰
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۱

دلایل حذف EPS و استفاده از گزارش تفسیری مدیریت/ انحراف ۴۶۶ درصدی
مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد:

دلایل حذف EPS و استفاده از گزارش تفسیری مدیریت/ انحراف ۴۶۶ درصدی

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اعلام انحراف ۴۶۶ درصدی بین اولین و آخرین سود شرکتهای بورسی و الزام به ارایه ۶۰ نوع اطلاعات در رویه جدید،دلایل حذفEPS و استفاده از گزارش تفسیری مدیریت را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید محمدعلیزاده با بیان اینکه افزایش نقدشوندگی، بهبود سطح تحلیل ها و ارتقا شفافیت و توان پاسخگویی شرکت ها از نکات مثبت جایگزینی گزارش EPS با گزارش تفسیری مدیریت است به سنا گفت: بررسی اطلاعات شرکت های بورسی در اولین سود پیش بینی شده و سود تحقق یافته پایان سال مالی 95 ، حکایت از میانگین انحراف 466 درصدی دارد.

وی افزود: طبق آمار و ارقام موجود، حدود 65 درصد شرکت ها در ابتدای سال مالی، سودی بیشتر از سود تحقق یافته پایان سال پیش بینی کرده اند و تنها 35 درصد شرکت ها مقادیر کمتری پیش بینی کرده اند و در آخر سال مالی سود بیشتری عاید سهامداران خود کرده اند. این انحراف زیاد دلالت بر این دارد که پیش بینی سود توسط مدیران ، ابزار نامناسبی بوده و امکان فریب بازار را از چند جهت فراهم می کند.

این مقام مسئول ادامه داد: از یک طرف، شرکت می‌تواند با پیش بینی سود فراتر یا کمتر از واقعیت، عملکرد را رو به بهبود یا رو به افول نشان دهد و با دستکاری بازار به نفع خود از آن بهره ببرد. به همین دلایل، حجم زیادی از موارد تخلف در بازار سرمایه، در زمانی است که شرکت‌ها گزارش EPS افشا می کنند.

علیزاده ادامه داد: در ساز و کار جدید، شرکت ها موظف اند اطلاعات با اهمیت را که بالغ بر 60 نوع مصداق اطلاعاتی است به صورت موردی به عموم افشا کنند که روی آن مقدار EPS داده نمی شود. این اطلاعات به محض ثبت توسط شرکت، در اختیار عموم بازار قرار می گیرد و همگان می توانند در یک زمان به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

وی افزود: همزمان، نظارت بر اطلاعات افشا شده شرکتها بیشتر شده و عملکرد مدیران مورد ارزیابی قرار می گیرد و بر اساس معاملات قبل و بعد از افشا، بهتر می توان استفاده از اطلاعات نهانی را پایش کرد. به دلیل امکان فریب بازار از طریق ارایه EPS، این مورد در فهرست گزارش هایی الزامی شرکت‌ها در قریب به اتفاق کشورهای جهان وجود ندارد.

مدیرنظارت بر ناشران سازمان بورس توضیح داد: براساس استاندارهای بین‌المللی IFRS و IOSCO نیز افشای EPS توسط مدیران، مطرح نیست  اما در عوض در بازار سرمایه کشورهای مختلف و همچنین بر اساس استانداردهای بین‌المللی، ارایه گزارش تفسیری مدیریت الزام شده است.

به گفته علیزاده، گزارش تفسیری مدیریت، ابزاری است که مدیریت شرکت به شرح ماوقع خواهد پرداخت و اثر مصادیق اطلاعات با اهمیت و شرایط اقتصادی را در آن تفسیر می کند و مسیر پیش روی شرکت را روشن می‌کند.تحلیلگران و سرمایه گذاران می توانند با مطالعه این گزارش تفسیری، اطلاعاتی را به دست آورند که می تواند بنا به سناریوهای مختلف و درجه ریسک پذیری افراد متفاوت باشد و این باعث جذابیت بازار، افزایش تحلیلگری بازار و همچنین جلوگیری از فریب خواهد شد.

وی افزود: با رویکرد جدید، معیارهای توقف و تعلیق تغییر کرده و برای هریک زمان مشخص تعیین شده تا فعالان بازار بدانند چه زمانی نماد متوقف و چه زمانی بازگشایی خواهد شد. در حالی که در رویکرد قبل، برآورد درستی از زمان توقف و بازگشایی نماد نبود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ