کد خبر: ۷۱۸۵۵
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۳

ابهام و ریسک بزرگ ارزهای دیجیتال/ موضع رسمی بانک مرکزی ایران چند ماه بعد

ابهام و ریسک بزرگ ارزهای دیجیتال/ موضع رسمی بانک مرکزی ایران چند ماه بعد

معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی با اعلام اینکه ریسک سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بالا است، گفت: بانک مرکزی در تلاش است ظرف چند ماه آینده موضع رسمی را درباره ارزهای رمزینه اعلام کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامعلی کامیاب درباره ارزهای دیجیتال و رشد آن در سال‌های اخیر به ایرنا گفت: پول‌های رمزنگاری شده که یکی از معروف‌ترین و مقبول‌ترین آنها بیت‌کوین است، در یک‌سال اخیر رشد قابل‌توجهی داشته‌اند و حتی گردش مالی آن در یک روز به میلیاردها دلار نیز می‌رسد.

وی ابعاد ارزهای دیجیتال را ناشناخته توصیف کرد و گفت: مشکل اینجاست که معلوم نیست پشت‌سر آن‌چه نهاد یا سازمانی قرار دارد، این ابهام بزرگ مورد توجه سازمان‌های بزرگ بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول نیز قرار گرفته و به بانک‌های مرکزی کشورها توصیه کرده مراقبت و پایش لازم را درباره ارزهای رمزنگاری شده داشته باشند.

این مقام بانکی تاکید کرد: با وجود توسعه ارزهای دیجیتال در دنیا، هنوز هیچ اجماع خاصی درباره آنها به‌وجود نیامده، اغلب کشورها یا آن را رد کرده‌اند یا در حال بررسی آن هستند.در برخی کشورها نیز مقرراتی برای معامله با ارزهای دیجیتال وضع شده،ارزهای رمزنگاری‌شده دارای ابهامات و نوسان‌های بسیار است یعنی در عین حال که رشد بالایی را در سال‌های اخیر داشته، اما افت ارزش آن نیز قابل‌توجه بوده است.

کامیاب با بیان اینکه بانک مرکزی تحولات ارزهای رمزینه را رصد می‌کند، تاکید کرد: نکته اصلی این است که اگر اتفاقی در این عرصه بیفتد و ارزش آن از دست برود، هیچ کس پاسخگو نیست، اگر ما در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنیم باید ریسک آن را هم بپذیریم زیرا اگر سرمایه از بین رفت، مرجعی پاسخگو نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ارزهای رمزنگاری شده در بانک مرکزی در دست مطالعه قرار دارد، درباره جذابیت این عرصه برای سرمایه‌گذاری گفت: ریسک و بازدهی در هر نوع سرمایه‌گذاری با هم هستند، هرچه بازدهی سرمایه‌گذاری بالاتر باشد، ریسک آن هم بالاتر است یعنی فرد ریسک بیشتری را برای کسب سود بالاتر می‌پذیرد.

کامیاب گفت: ارزهای دیجیتال به همان سرعتی که رشد کرده‌اند، می‌توانند بازدهی منفی داشته باشند، اشکال کار این است که مرجعی وجود ندارد که در برابر مال باختگان پاسخگو باشد.پشت صحنه گردانندگان ارزهای دیجیتال مشخص نیست و کسی نمی‌داند چه نهاد یا افرادی آن را مدیریت می‌کنند.آیا مردم حاضرند سرمایه را به کسی بدهند که اصلا نمی‌شناسند؟ اینها پرسش‌هایی است که باید به آنها جواب دهیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ