کد خبر: ۷۳۰۷۱
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹

پرداخت سود ۶۷ درصد از مشمولان سهام عدالت و عذرخواهی بابت تاخیر
رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد:

پرداخت سود ۶۷ درصد از مشمولان سهام عدالت و عذرخواهی بابت تاخیر

رئیس سازمان خصوصی‌سازی واریز سود سهام عدالت ۳۳ میلیون نفر در روز جاری را آغاز کار توزیع آن اعلام و بابت تاخیر چند ماهه از مشمولان عذرخواهی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،میرعلی اشرف پوری حسینی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به بازدید روز گذشته رئیس جمهور از وزارت اقتصاد گفت: در این جلسه معاونین وزارت اقتصاد اقدام به ارائه گزارش کردند که گزارش سازمان خصوصی سازی هم ارائه و آمادگی را برای توزیع سود سهام عدالت اعلام کردیم.بر این اساس رئیس جمهور نیز موافقت را با آغاز توزیع سهام عدالت میان مشمولان اعلام کرد.

وی اضافه کرد: در آذر سال گذشته شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 با صدور مصوبه‌ای سازمان خصوصی سازی را موظف کرد برای بیش از 49 میلیون سهامدار عدالت صورتحساب قطعی صادر کند که بر این اساس در 15 اسفند سال 96 از سامانه سهام عدالت رونمایی شد و در این سامانه اقدام به ارائه صورتحساب برای بیش از 49 میلیون مشمول کردیم.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین به موجب مصوبه این شورا تا پایان شهریور سال جاری به مشمولان اجازه داده شد تا در صورت تمایل نسبت به تسویه مانده بدهی اقساط سهام اقدام کنند که این مهلت تا پایان مهرماه تمدید شد.علاوه بر این در جلسه اسفند 95 شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل 44 مصوبه دیگری صادر شد مبنی بر اینکه سازمان خصوصی سازی موظف است سود سال مالی 95 شرکت های سرمایه پذیر را دریافت و اقدام به واریز آن به حساب مشمولان کند. به همین دلیل از فروردین سال جاری امکان دیگری در سامانه سهام عدالت ایجاد شد تا بر اساس آن مشمولان با مراجعه به این سامانه اقدام به ثبت شماره شبای حساب بانکی کنند.

از 49 میلیون مشمول، 33 میلیون نفر امروز سود می گیرند

پوری حسینی اظهار داشت: بر این اساس راستی آزمایی های لازم در این زمینه انجام شده و تا کنون بیش از 98 درصد شماره شباهای وارد شده به این سامانه مورد تائید قرار گرفته که مطابق آن تا به امروز  بیش از 33 میلیون نفر از مشمولان شماره شبای حساب بانکی را در این سامانه ثبت کرده اند و بر این اساس سود می گیرند.

وی با اشاره به اینکه از اوایل آبان ماه زمینه های لازم برای واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان فراهم بود،گفت: از 49 شرکتی که به طور قطعی بخشی از سهام آنها به سبد سهام عدالت تخصیص داده شده، مجامع همه این شرکت ها برگزار شده و سود تقسیمی اختصاص داده شده آنها به سهام عدالت نیز حدود 4.2 هزار میلیارد تومان است که از این میان حدود 400 میلیارد تومان بابت شرکت در افزایش سرمایه برخی از این شرکتها هزینه شده که بر این اساس کل مبلغی سود تقسیمی سال مالی 95 شرکت های سرمایه پذیر حدود 3.8 هزارمیلیارد تومان است.

1200 میلیارد تومان سود امروز در حساب مشمولان

رییس سازمان خصوصی سازی گفت: طبق قانون پس از سال مالی، هر شرکتی 4 ماه فرصت دارد تا اقدام به برگزاری مجمع عمومی و درخصوص میزان سود تقسیمی میان سهامداران تصمیم گیری کند. پس از آن هم شرکت 8 ماه فرصت دارد تا این میزان سود را به سهامداران بپردازد که در خصوص شرکتهای سرمایه پذیر این مهلت تا پایان اسفند سال 96 است و تعدادی از این شرکت ها هم به طور قانونی تا بهار سال آینده مهلت دارند سود تقسیمی مجامع را به حساب سازمان خصوصی سازی واریز کنند.

پوری حسینی ادامه داد: بر این اساس از 3.8 هزارمیلیارد تومان سود تقسیمی مجامع شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت برای سال مالی 95، حدود 1.2 هزارمیلیارد تومان سود به حساب سازمان خصوصی سازی واریز شده و به همین جهت تصمیم گرفتیم در اولین مرحله از تقسیم سود سهام عدالت میان مشمولان، این سود را به شماره شبای حساب بانکی ارائه شده توسط آنها، واریز کنیم.

وی درخصوص مبلغ سود واریزی به حساب مشمولان گفت: مشمولانی که سهام عدالت آنها در حال حاضر یک میلیون تومان ارزش دارد(دو دهک پایین درآمدی شامل مستمری بگیران کمیته امدارد و سازمان بهزیستی و همچنین افرادی که از محل آورده نقدی اقدام به تسویه مانده بدهی سهام عدالت به طور کامل کرده‌اند) برای سال مالی 95 شرکت های سرمایه پذیر 150 هزار تومان سود درنظر گرفته شده و بقیه مشمولان هم به نسبت ارزش سهام عدالت خود سود آن را دریافت خواهند کرد.

شرکت های سرمایه‌پذیر دست بجنبانند

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای تسویه کامل سود تقسیمی مجامع شرکت های حاضر در سبد سهام عدالت طبق قانون باید تا پایان سال و حتی بهار سال آینده صبر کنیم گفت: چون از این میزان سود، حدود 1.2 هزارمیلیارد تومان را تا به امروز دریافت کرده‌ایم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم سود دریافتی را طی دو یا سه مرحله تا انتهای سال به حساب مشمولان واریز کنیم و از طرف دیگر هم از شرکت های سرمایه‌پذیر که تا کنون نیز همراهی خوبی داشته‌اند تقاضا داریم نسبت به تسویه سود تقسیمی سهام در اسرع وقت اقدام کنند.

پوری حسینی با اشاره به اینکه تمامی اقدامات مربوط به واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان صبح امروز توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شده،گفت: سود دریافتی از شرکتهای سرمایه‌پذیر از حساب سازمان خصوصی‌سازی برداشته شده و در حال انتقال به حساب بانک های طرف حساب مشمولان است که حدود 35 بانک را شامل می شود.بنابراین با توجه به زمانبر بودن این انتقال وجه، انتظار ما این است به مرور از ساعت 12 تا 13 امروز رفته رفته مبلغ سود سهام عدالت توسط مشمولان قابل برداشت باشد.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود با فاصله چند ساعته از اولین تا آخرین بانک طرف حساب مشمولان سهام عدالت تا عصر امروز 33 میلیون مشمول، سود سهام عدالت را دریافت خواهند کرد.

رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین درخصوص امکان مجدد تسویه حساب مانده بدهی اقساط سهام عدالت توسط مشمولان گفت: تسویه مجدد اقساط باقی مانده مشمولان در حال حاضر به لحاظ قانونی وجود ندارد و کلیه حسابها از این بابت بسته است و امکان دریافت وجد بابت تسویه حساب مانده بدهی اقساط سهام عدالت توسط مشمولان فراهم نیست.

سود سهام متوفیان

پوری حسینی گفت: سود سهام عدالت متوفیان نیز محاسبه شده اما چون تا کنون اقدام به شناسایی وراث متوفقیان نشده بنابراین در یکی دو ماه آینده مسیر این کار به لحاظ قانونی، اداری و حقوقی پیگیری خواهد شد و پس از اطلاع‌رسانی های گسترده، کسانی که گواهی حصر وراثت دارند می توانند سود سهام عدالت مشمولان را طی ماه های آینده دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه سودی که امروز به حساب مشمولان واریز می شود آغاز کار توزیع سود سهام عدالت است اضافه کرد: بر این اساس سود تقسیمی امروز بخشی از سود کلی است که بنا داریم تا پایان سال به حساب مشولان واریز کنیم. پس از 11 سال، این نخستین باری است که سود سهام عدالت به صورت کاملا قانونی میان مشمولان توزیع می شود، بابت تاخیر چند ماهه در توزیع سود سهام عدالت از مشمولان عذرخواهی می کنم.

شماره حساب بدهید، دو هفته دیگر سود بگیرید

این مقام مسئول با بیان اینکه از میان بیش از 49 میلیون مشمول تا به امروز شماره شبای بیش از 33 میلیون نفر تایید و حدود 14 میلیون نفر نیز شماره شبای را در سامانه سهام عدالت ثبت نکرده اند،گفت: به محض ارائه شماره شبای بانکی توسط مشمولان باقیمانده، راستی آزمایی های لازم در این مدت انجام شده و پس از حدود دو هفته سود سهام عدالت به حساب آنها نیز واریز می شود.در تلاشیم تا پس از اطلاع رسانی گسترده و آگاهی مشمولان باقیمانده که شماره شبای بانکی را در سامانه سهام عدالت واریز نکرده اند، درخصوص این افراد و سود سهام آنها تصمیم‌گیری کنیم.

پوری حسینی درخصوص ارزش روز سهام یک میلیون تومانی مشمولان سهام عدالت گفت: با توجه به رشد و رونق این روزهای بازار سرمایه، سهام عدالت این دسته از مشمولان حدود 2.4 میلیون تومان ارزش دارد.

وی درباره ثبت نام جدید از مشمولان سهام عدالت اظهار داشت: در حال حاضر تکلیف قانونی در این زمینه نداریم که بخواهیم ثبت نام جدیدی برای سایر افراد انجام دهیم. بنابراین تمام تلاش را صرف ثبت نام شدگان فعلی خواهیم کرد تا به صورت کاملا قانونی و در بهترین شرایط انتقال مالکیت از دولت به مشمولان صورت بگیرد و در صورتی که نتایج اعطای سهام عدالت به 49 میلیون مشمول فعلی مفید و مثبت بود، شاید در آینده تصمیم‌‌سازی های جدیدی در این زمینه داشته باشیم.

ساماندهی سهام عدالت در 3 گام و آزادسازی در قالب صندوق های قابل معامله

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه لایحه آزادسازی سهام عدالت روز گذشته به مجلس ارسال شده،گفت: ساماندهی سهام عدالت در سه گام اجرایی و عملی خواهد شد که گام نخست آن ارائه صورتحساب به مشمولان و گام دوم واریز سود سهام عدالت است و گام سوم آن نیز ارائه لایحه و آزادسازی سهام عدالت است.البته لایحه آزادسازی سهام عدالت در سال 94 نگاشته و ارائه شده که با توجه به موضوعاتی چون اتمام کار مجلس نهم و آغاز بکار مجلس دهم این موضوع به تاخیر افتاد که امیدواریم مجلس کنونی رسیدگی به این لایحه را در اولویت کار قرار دهد.

پوری حسینی ادامه داد: در شرایط کنونی شرکت های سرمایه‌گذاری استانی این ظرفیت را ندارند که سهام 49 شرکت سرمایه‌پذیر به آنها داده شود و پس از آن میان مشمولان توزیع شود. بنابراین در لایحه آزادسازی سهام عدالت بنا بر این شده تا سهام عدالت در قالب صندوق های قابل معامله آزادسازی این سهام شود.

وی اذعان داشت: هر چند در حال حاضر لایحه آزادسازی سهام عدالت به تصویب مجلس نرسیده و مشمولان نمی توانند سهام را خرید و فروش کنند اما در عالم واقع، مشمولان مالک این سهام هستند و بجز اینکه ورقه سهام عدالت را ندارند، از تمامی مزایای سهام عدالت از جمله سود آن برخوردارند و تنها حق خرید و فروش این سهام را ندارند.

نمایندگان مجلس اگر مخالفند، قانون تصویب کنند

این مقام مسئول درخصوص مخالفت برخی نمایندگان مجلس با توزیع سود سهام عدالت میان مشمولان نیز گفت: در دیدار چند هفته خود با رئیس مجلس، ایشان نیز بر تقسیم سود این سهام تاکید کردند و از این جهت اطمینان لازم و نظر موافق نمایندگان مجلس با تقسیم سود سهام عدالت هم کسب شده است.

پوری حسینی افزود: بنابراین در صورتی که برخی با تقسیم سود سهام عدالت طی سال های آینده مخلف هستند می توانند در مجلس این موضوع را مصوب کنند و تائید شورای نگهبان را هم بگیرند. ضمن اینکه ما در این سازمان به عنوان مجری قانون، هر مصوبه ای را که به تصویب نمایندگان برسد اجرا می کنیم و در این زمینه نیز تابع قانون هستیم.

واگذاری سرخابی ها به مصوبه نیاز دارد

وی در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس نیز اذعان داشت: در جلسه ای که با حضور وزیر ورزش و جوانان حدود 3 ماه پیش داشتیم، وزیر اعلام کرد اصرار دارد تا سهام این دو باشگاه واگذار شود و شخص رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور نیز در این زمینه نظر مثبتی دارند.بر این اساس تا زمانی که مصوبه مرداد سال 94 هیات وزیران اصلاح نشود، سازمان خصوصی سازی اجازه واگذاری سهام این دو باشگاه را ندارد. هر چند اقدامات اولیه در این زمینه انجام شده اما موضوع واگذاری استقلال و پرسپولیس هنوز در هیات وزایرن مطرح نشده است.

پوری حسینی گفت: بر اساس قانون بودجه سال 95، سازمان خصوصی سازی مکلف به واگذاری 1500 میلیارد تومان سهام دولتی بود که تقریبا 100 درصد این اهداف به ثمر رسید که بخش عمده آن مربوط به تهاتر بوده است.طبق قانون اجازه واگذاری سهام دولت در قالب رد دیون را نداریم  و بر این اساس در 5 سال گذشته بجز یک مورد، هیچ‌گونه واگذاری سهام دولت رد دیون را نداشته ایم که آن یک مورد هم به مصوبه مجلس مربوط می شود که رد دیون دولت به صندوق بازنشستگی به صورت ناقص اجرا شده بود و ما آن را تکمیل کردیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ