کد خبر: ۷۳۱۷۳
۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۳

۳ احتمال جمهوری‌خواهان از آینده برجام

۳ احتمال جمهوری‌خواهان از آینده برجام

تحلیل‌های بین جمهوری‌خواهان سه احتمال در مواجهه با برجام را تمییز می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،نمایندگان مجلس در آمریکا چندان سر همکاری با ترامپ ندارند اگرچه دو طیف جمهوری‌خواه و دموکرات در این دو مجلس روی کار هستند. مهرماه ترامپ توافق را به آنها واگذار کرد تا درباره آن تصمیم بگیرند، هرچند به نظر می‌رسید در موعد دو ماه آنها در‌این‌باره نظر می‌دهند اما نمایندگان مجلس سکوت کردند. آنها در این مدت میزبان برخی دیپلمات‌های اروپایی بودند اما در نهایت در موعد 6 ماه مقامات کاخ سفید گفتند ضرب‌الاجلی از سوی آنها تعیین نشده است.

در این مدت بین ترامپ و برخی سناتورها نیز اختلافاتی جدی ایجاد شده است. این اواخر باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته امور خارجی سنای آمریکا درباره خروج این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به وی هشدار داد و گفت: خروج از این توافق آثاری منفی بر بحران هسته‌ای شبه‌جزیره کره خواهد گذاشت.

آمریکا به‌هر‌حال در برهه‌ای از زمان ناچار به توافقی الزام‌آور با کره‌شمالی می‌شود و اگر خروج از برجام، اقدام یک‌جانبه واشنگتن تلقی شود، باور اینکه این کشور به توافقات بین‌المللی پایبند است، دشوار خواهد بود. کورکر و بن کاردین از سناتورهای ارشدی هستند که دنبال اصلاح برجام برای جلوگیری از خروج ترامپ از این توافق بین‌المللی‌اند.

اما در مقابل آنها،تام کاتن سناتور جمهوری‌خواه آرکانزاس قرار دارد که به پولیتیکو اعلام کرد: ترامپ با تکیه بر قانون اساسی و حق وتوی آمریکا در شورای امنیت می‌تواند پس از تأییدنکردن برجام، تمام تحریم‌های تعلیق‌شده ایران را بازگرداند.

برخی تحلیل‌ها بین جمهوری‌خواهان نیز چند گرایش را در مواجهه با برجام تمییز می‌دهند. نخست تندروهایی مانند سناتور کاتن که خواستار تعیین ضرب‌الاجلی برای ایران و خروج از برجام در صورت نرسیدن به مقصود هستند که سخنان مهرماه ترامپ در تأیید نظر این جریان بود.

دوم جمهوری‌خواهان میانه‌رو که خواستار تفاهم با متحدان غربی برای فشار بر ایران‌اند. احتمال سومی نیز وجود دارد و آن اینکه با توجه به شکننده‌بودن اکثریت جمهوری‌خواه و حمایت همه دموکرات‌ها از برجام، این توافق به شکل فعلی دوام یابد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ