کد خبر: ۷۳۲۳۴
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴

معرفی ۹ شرکتی که در دستور جدید ترامپ تحریم شدند

معرفی ۹ شرکتی که در دستور جدید ترامپ تحریم شدند

در بیانیه جدید ترامپ، ۹ شرکت و ۲ مقام ایرانی وارد فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق، باز هم یک موعد جدید درباره برجام، ١٢٠ روز دیگر یعنی اواخر اردیبهشت سال بعد باید منتظر اقدام بعدی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درباره برجام بود.وی روز جمعه در واشنگتن در بیانیه‌ای اعلام کرد، برای آخرین‌بار تعلیق تحریم‌های هسته‌ای را تمدید می‌کند ولی این آخرین‌بار خواهد بود.

ترامپ این‌بار شروطی برای دیگر شرکا گذاشته که موضوعاتی مانند دسترسی کامل به هر مکانی که بازرسان بین‌المللی می‌خواهند، تحریم برنامه موشکی ایران و دائمی‌کردن زمان محدودیت‌های هسته‌ای پذیرفته‌شده در برجام به بهانه دست‌نیافتن به سلاح هسته‌ای از مهم‌ترین آنهاست.همچنین علاوه بر طرح این شروط و خط‌ و نشان‌کشیدن درباره موعد بعدی، افراد و شرکت‌هایی را به بهانه‌های حقوق‌بشری و همکاری با برنامه موشکی ایران، وارد فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا کرده است.

این اقدام واشنگتن از سوی ایران و اتحادیه اروپا با واکنش‌هایی مواجه شد. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران بعد از بیانیه ترامپ در پیامی توییتری اعلام کرد: مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای انجام نخواهد شد و آمریکا باید مانند ایران کاملا به تعهدات عمل کند. برجام به‌هیچ‌عنوان قابل مذاکره مجدد نیست.ایران هیچ اقدامی فراتر از تعهدات در برجام انجام نخواهد داد، هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار شود.

این بیانیه واردکردن نام صادق آملی‌لاریجانی را در فهرست تحریم‌ها،اقدامی خلاف اصول آمره حقوق بین‌الملل و نقض تعهدات دوجانبه و بین‌المللی ایالات متحده دانسته‌ که حتما با واکنش جدی ایران پاسخ داده خواهد شد و مسئولیت تمامی تبعات این اقدام خصمانه، بر ‌عهده دولت آمریکا خواهد بود. اتحادیه اروپا نیز بعد از بیانیه ترامپ در بیانه‌ای کوتاه بر تعهد به ادامه اجرای کامل و مؤثر برجام تأکید و اعلام کرد،با اعضای اتحادیه برای ارزیابی مشترک بیانیه آمریکا و پیامدهای آن، هماهنگی خواهد کرد.

وزارت امور خارجه آلمان نیز پس از اعلام شروط ترامپ برای ماندن در برجام، اعلام کرد برلین خواهان ادامه اجرای توافق هسته‌ای و متعهد به آن است. معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز با تأکید بر اینکه مسکو و اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای متعهد می‌مانند، گفت: روسیه با هر تلاشی برای تضعیف توافق کنونی با ایران مخالف است.

شامگاه جمعه ترامپ دو نفر یعنی آملی‌لاریجانی و غلامرضا ضیائی رئیس‌ زندان رجایی‌شهر کرج و چند شرکت ایرانی، چینی و مالزیایی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. فرد یا شرکت‌هایی که وارد فهرست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌شوند، امکان سرمایه‌گذاری در آمریکا، دایرکردن حساب و همچنین خروج اموال از بانک‌های آمریکایی را ندارند.

فهرست تحریمی‌ها

شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردها و هلیکوپترهای ایران: این شرکت در سال ٤٨ تأسیس شده و با نام اختصاری پنها بخشی از سازمان صنایع هوایی ایران است. تعمیرات و نوسازی هلیکوپترهای ایران هدف اصلی این شرکت است. بزرگ‌ترین پشتیبان تعمیرات سنگین ناوگان بالگردها، تعمیرات رده‌پویی در قالب N.M.P. (مرکز مهندسی تعمیر و نگهداری)، H.D.M.P (مرکز تعمیرات اساسی سنگین)، N.I.C.P (مرکز کنترل موجودی و تدارکاتی ناوگان) و R.F.E.C (مرکز تحقیقات و ساخت).

پنها در سال ۵۲ چندین بالگرد از آمریکا خریداری کرد. در سال ۵۵ اداره لجستیکی هلیکوپترهای نیروهای مسلح به شرکت پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران تبدیل شد. بعد از پیروزی انقلاب هزار و ٤٠٠ کارمند آمریکایی آنجا را ترک کردند. در سال ۵۸ تعمیرات اساسی بالگردهای سنگین برای جلوگیری از فرستادن این نوع بالگرد به خارج در صنایع پنها ایجاد شد. در سال ۵۹ مسئولیت پشتیبانی بالگردهای تجاری توانیر بر عهده این صنایع گذاشته شد. پنها در سال‌های اخیر ساخت موتورهای پیستونی را آغاز کرده که بعد از مدتی آنها موفق به ساخت نخستین موتور ۱۰۰ سی‌سی برای هواپیماهای بدون سرنشین شدند.

سازمان صنایع هوایی ایران: این سازمان در سال ۴۵ در راستای طرح‌ریزی، کنترل و اداره صنایع هوایی نظامی ایران تأسیس شد. هم‌اکنون این سازمان مسئول اداره 5 سازمان هوایی ایران است: صها، هِسا، پنها، صنایع هوایی قدس و صنایع شهید بصیر.

مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی: دو شرکت فعال در حوزه مخابرات و اطلاعات است که زیر نظر نهاد ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کنند. رصد روزانه شبکه‌های اجتماعی یکی از وظایف این دو نهاد است. اعضای حقیقی شورای ‌عالی فضای مجازی شامل حمید شهریاری، سعیدرضا عاملی، مسعود ابوطالبی، کاتمیار ثقفی، رسول جلیلی، رضا تقی‌پور، مهدی اخوان بهابادی، عزت‌الله ضرغامی، محمد سرافراز و محمدحسن انتظاری می شود.

در متن فرمان مقام معظم رهبری، اعضای حقیقی و حقوقی به مدت سه سال تعیین شده‌اند. اعضای حقوقی نیز شامل رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صداوسیما، دبیر شورا و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، وزیر ارتباطات، وزیر فرهنگ و ارشاد، وزیر علو، وزیر آموزش‌و‌پرورش، وزیر اطلاعات، وزیر دفاع، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس سازمان تبلیغات، فرمانده کل سپاه، فرمانده ناجا و دادستان کل کشور می شوند. مرکز ملی فضای مجازی در 17 اسفند سال ٩٠ بر اساس حکم مقام معظم رهبری زیر نظر شورای عالی فضای مجازی تأسیس شده است.

این شورا وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملی فضای مجازی ایجاد کند تا اشراف کامل و به‌روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‌‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‏‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد.

نکات اساسی در مورد وظایف شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی با تأکید بر توجه جدی به آن، در پیوست این حکم ابلاغ می ‏شود. رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابوالحسن فیروزآبادی است. وی در اولین جلسه دوره دوم شورای عالی فضای مجازی به پیشنهاد حسن روحانی رئیس‌جمهوری و رئیس شورا با رأی اکثریت اعضای شورا به‎عنوان دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی انتخاب شد. اولین جلسه این مرکز در ۲۷ اسفند سال ۹۰ با حضور محمود احمدی‌نژاد تشکیل شد.

مرتضی رضوی رئیس شرکت ارتباطات موج سبز: نه جست‌وجوی اینترنتی می‌تواند به شناخت این شرکت کمک کند، نه سایت ثبت شرکت‎ها کمکی در احراز هویت این شرکت می‎تواند باشد و نه کسی درباره رئیس این شرکت اطلاعاتی دارد. اما اسم شرکت نشان می‌دهد آنها در حوزه مخابرات و فناوری‌های اطلاعات فعالیت می‌کنند.

سازمان دفاع سایبری و جنگ الکترونیک سپاه پاسداران: از آبان‌ سال ٨٩ زیر نظر سازمان پدافند غیرعامل که خود یکی از زیرشاخه‌های نیروهای مسلح ایران است، کار خود را شروع کرده است.

شرکت‌پردازان سیستم نماد آرمان: این شرکت در حوزه واردات کالا، خدمات مشاوره در زمینه‌های فنی، اقتصادی و واردات کالا از کشورهای اروپایی و آسیایی فعالیت می‌کند. در وب‌سایت شرکت آمده است: به منظور تأمین هرچه سریع‌تر و مطمئن‌تر کالاهای موردنیاز مشتریان و رفع مشکلات واردات و حمل کالا، بالاخص کالاهای صنعتی، این شرکت اقدام به تأسیس دفاتری در کشورهای چین، هنگ‌کنگ، مالزی و آلمان کرده است. این شرکت در زمینه تأمین کالا محدودیتی در نوع، کاربرد و کشور تولیدکننده نداشته و کلیه کالاهای وارداتی را در بسته‌بندی اصلی تحویل مشتریان داده و خود را ملزم به تأمین رضایت حداکثری مشتریان می‌داند.

شرکت ارتباطاتی گرین‌ویو: این شرکت در کوالالامپور پایتخت مالزی واقع شده است.11 شهریورماه مقامات دولتی آمریکا مدعی شدند فناوری‌هایی با مصارف دوگانه از سوی یک شرکت در ایالت مینه‌سوتا به واسطه یک شرکت مالزیایی به طور غیرقانونی به ایران رفته است. در ادعانامه مربوطه نام یک شرکت مالزیایی و دو نفر از کارمندان سابق شرکت مینه‌سوتایی آمده بود که متهم به ارسال این فناوری به شرکتی در ایران شده‌اند. بر اساس ادعانامه این شرکت متهم شده که وسایل ارتباطی دیجیتالی به شرکتی به نام گرین‌ویو تله‌کامیونیکیش» در مالزی فروخته که از آنجا به ایران فرستاده شده است.

"ژو یوکان" و "شی اوهوا": هر دو تبعه چینی هستند که در فهرست تحریم‌های جدید آمریکا قرار دارند.

شرکت بوچ وانگ سرامیک: شرکتی چینی که در حوزه سرامیک ضدحرارت فعالیت دارد و به دلیل همکاری با ایران تحریم شده است. سرامیک ضد‌حرارت در ساخت موشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ