کد خبر: ۷۳۳۰۵
۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶

تحلیل آخرین اطلاعات و پیش بینی قیمت دوازدهمین عرضه اولیه
توسط یک کارگزاری بررسی کرد :

تحلیل آخرین اطلاعات و پیش بینی قیمت دوازدهمین عرضه اولیه

در آستانه عرضه اولیه ۲۰ درصدی امروز ، یک کارگزاری با ارایه تحلیلی اعلام کرد قیمت "زشگزا" از منظر P/E جذابیت چندانی ندارد اما با توجه به فروش مناسب، انتظار رشد ارزش بازار برای آن تصور می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز طبق اعلام قبلی 20 درصد از سهام شیر و گوشت زاگرس شهرکرد در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه اولیه و طی آن 16میلیون سهم با دامنه نوسان 340 تا 350 تومانی هر سهم و سهمیه حداکثر 130 سهمی، توسط کارگزاری بورس بهگزین انجام می شود.

"زشگزا" بعد از شرکت های به پرداخت ملت، مبین وان کیش، هتل کوثر اصفهان ، چدن سازان ، های وب، تولید و صادرات ریشمک ، لیزینگ شرق ، آسیا سیر ارس ، پگاه آذربایجان شرقی ،فولاد کاوه جنوب و تامین سرمایه امید، دوازدهمین شرکت تازه وارد بازار سهام در سال جاری بشمار می رود.

این شرکت با سرمایه 8 میلیارد تومانی سود هر سهم سال مالی اسفند جاری را 482 ریال پیش بینی و در عملکرد نیمه اول سال هم 205 ریال را پوشش داده است.

در این میان کارگزاری آبان با تکیه بر آخرین اطلاعات و تحلیل آمارهای موجود، اعلام کرد قیمت در نظر گرفته شده برای سهم "زشگزا" از منظر P/E از جذابیت آنچنان بالایی برخوردار نیست و سهم احتمالا با P/E آتی 7.29 مرتبه ایی عرضه خواهد شد که متناسب با پی بر ای محدوده 7 واحدی بازار است اما با توجه به فروش مناسب شرکت، در مقایسه با هم گروهی ها انتظار رشد ارزش بازار برای آن تصور می شود.

بررسی وضعیت صنعت

صنعت شیر در هر کشوری یکی از صنایع بسیار با اهمیت به شمار می آید و آمار مصرف شیر نیز یکی از شاخص های مرتبط با توسعه یافتگی آن کشور می باشد. در حال حاضر سرانه مصرف شیر در کشورهای توسعه یافته نظیر اتحادیه اروپا و آمریکا و کانادا در حدود ۶۰ لیتر در سال و بیشتر است. این آمار در داخل کشور به سالانه ۲۷ لیتر می رسد که حاکی از فاصله ی قابل توجه مصرف سرانه ی شیر با متوسط کشورهای توسعه یافته می باشد. امید می رود که با بهبود شرایط اقتصاد شاهد رشد مصرف لبنیات در کشور باشیم.

نرخ های فروش شیر توسط شرکت های تولیدکننده ی شیر حاضر در بازار سرمایه به شرح زیر می باشد:

همانطور که مشاهده می شود به دلیل سیاست تعیین قیمت دولتی محصول شیر، نرخ های فروش شرکت های تولیدکننده تفاوت چندانی ندارند و در این بین شرکت زاگرس شهر کرد، در پیش بینی خود، نرخ فروش شیر را بالاتر از بقیه شرکت ها پیش بینی کرده است.

از منظر تجاری، واردات محصولات لبنی نسبت به صادرات کمتر بوده ولی با توجه به اینکه عمده ی بهای تمام شده ی محصول شیر ناشی از نهاده های دامی می باشد و حجم این محصولات نیز در واردات کشور قابل توجه می باشد، از این رو نرخ ارز بر این صنعت به صورت غیرمستقیم تاثیر می گذارد.

این مسئله نیز یکی از موارد منفی در بررسی شرکت های تولیدکننده ی شیر می باشد، چرا که بخش قابل توجهی از مواد اولیه با ارز آزاد از بازار تهیه می شود ولی در آن سو، نرخ فروش محصولات در بازار دولتی بوده و در مقابل افزایش آن نیز مقاومت های بسیاری را شاهد هستیم.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد یکی از بزرگترین واحدهای تولیدکننده ی شیر سطح کشور می باشد. این شرکت که در سه بخش تولید شیر، مرغ و محصولات کشاورزی فعالیت دارد توانسته است در طول این سال ها تولیدات خود را افزایش داده و سهم مناسبی از بازار داخل را در اختیار بگیرد.

در حال حاضر واحد پرورش و تولید گاو شیری ظرفیت 2500 راس دام مولد و 5،000 راس کل دام را دارد که در حال حاضر دارای 4،765 راس دام می باشد که در 35.7 هکتار از زمین های شرکت به تولید شیر مشغول هستند.

واحد مرغداری شرکت نیز با ظرفیت 50،000 مرغ تخم گذاری می باشد و در بخشی از 252 هکتار از زمین های شرکت به تولید و پرورش مشغول هستند. همچنین این شرکت دارای 300 هکتار زمین کشاورزی  می باشد و به تولید محصولات کشاوری مشغول هستند.  با این تفاسیر در حال حاضر ظرفیت تولید شرکت به شرح زیر می باشد:

شرکت در سال 1396، تعداد 2،285 راس دام مولد با میانگین روزانه 40.33 کیلوگرم شیر در اختیار دارد و بررسی جدول بالا نیز حاکی از تولید متناسب با ظرفیت می باشد. البته با توجه به فضای قابل توجه شرکت، به نظر می رسد با تزریق منابع مالی و افزایش دارایی ها بتوان درآمد بیشتری نیز از شرکت حاصل کرد. شرکت نیز پیش بینی کرده است که فروش مقداری شیر از 33،062 تن در سال 1396 به 36،000 تن در سال 1398 برسد.

سرمایه شرکت

شرکت در سال های گذشته چندین بار اقدام به افزایش سرمایه نموده است ولی با این حال سرمایه شرکت نسبت به سایر شرکت های حاضر در بازار سرمایه چندان قابل توجه نیست. این شرکت از سال 1384 سرمایه ی خود را از 23.5 میلیارد به 80 میلیارد ریال در سال 1394 رسانده است.

در حال حاضر شرکت با سرمایه ی 80 میلیارد ریالی مشتمل بر 80 میلیون سهم، آماده ی عرضه اولیه ی 16 میلیون از سهام خود می باشد.

ترکیب سهامداران

این شرکت از واحدهای زیرمجموعه ی بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی می باشد و در سال 1361 در مناقصه ای از بانک کشاورزی خریداری شده است. مقرر شده است که 20 درصد از سهام شرکت در تاریخ 26 دی 1396 در فرآیند عرضه ی اولیه ی در بازار فرابورس، عرضه شود.

بررسی وضعیت فعلی شرکت

  • صورت های مالی شرکت

صورت سود و زیان پیش بینی شرکت در سال 1396 به شرح زیر است:

شرکت برای سال مالی منتهی به 29/12/1396 سود هر سهم خود را به مبلغ 482 ریال پیش بینی کرده است و در دوره ی 6 ماهه موفق به پوشش 43% از سود پیش بینی شده است.

ترازنامه ی شرکت برای دوره ی شش ماهه منتهی به 31 شهریور 1396 به شرح زیر می باشد:

در ترازنامه ی شرکت در دوره ی منتهی به 31 شهریور 1396 دریافتنی های تجاری شرکت رشدی 23 درصدی داشته است و در شهریور 1395 به رقم 48.9 میلیارد ریال رسیده است. با توجه به فروش 247 میلیارد ریالی در دوره ی شش ماهه رشد 9.2 میلیارد ریالی حساب های دریافتنی ریسک خاصی برای شرکت محسوب نمی شود.

موجودی مواداولیه ی شرکت رشدی 64% داشته است و از 54.4 میلیارد ریال در اسفند 1395 به 89 میلیارد ریال در شهریور 96 رسیده است. موجودی مواد اولیه ی شرکت عمدتا ناشی از نگهداری علوفه می باشد،‌ با توجه به احتمال رشد قیمت نهاده های دامی، نگهداری موجودی در کاهش بهای تمام شده ی محصولات می تواند موثر باشد.

به صورت کلی دارایی های جاری رشدی 45 درصدی را نسبت به اسفند ماه 1395 نشان می دهند و به 177 میلیارد ریال رسیده است. در بخش دارایی های ثابت، نیز بیشترین سهم در اختیار دام های شرکت است و دام های شرکت در پایان دوره ی شش ماهه منتهی به 31 شهریور 1396 به رقم 175 میلیارد ریال گزارش شده است و در مجموع دارایی های ثابت شرکت 249.7 میلیارد ریال در ترازنامه ثبت شده است. با توجه به گستردگی قابل توجه زمین های شرکت و ثبت آن ها به بهای تمام شده در سال های گذشته، نمی توان با اتکای بالایی در خصوص دارایی های ثابت شرکت مسئله ای مطرح کرد.

در بخش تسهیلات مالی شرکت نیز شاهد رشد 44 درصدی تسهیلات مالی هستیم. تسهیلات مالی شرکت از 76.2 میلیارد ریال به 109.9 میلیارد ریال رسیده است که برای سال 1396 هزینه ی مالی 20.2 میلیارد ریالی به شرکت تحمیل می کند که معادل نیمی از سود عملیاتی شرکت است.  حدودا 71% از این تسهیلات با نرخ 18تا 21 درصد و با سررسید سال 1396 اخذ شده است و با کاهش نرخ بهره ی بانکی و یا انجام افزایش سرمایه به منظور بهبود وضعیت مالی شرکت، انتظار تعدیل مثبت درآمد شرکت دور از ذهن نیست.

روند هزینه ی مالی شرکت در سال های اخیر به شرح زیر است:

با توجه به نمودار بالا، رشد هزینه های مالی عمدتا ناشی از اخذ تسهیلات در دو سال اخیر بوده است. لازم به ذکر است که در صورت کاهش 50% هزینه های مالی شرکت، سود خالص هر سهم شرکت افزایشی 26.2% خواهد داشت.

ارزش دفتری هر سهم شرکت 1281 ریال  و سود انباشته هر سهم شرکت نیز به ازای هر سهم 220 ریال می باشد. به صورت کلی با توجه به سیاست تقسیم سود حداکثری شرکت، سود انباشته شرکت پایین بوده و افزایش سرمایه احتمالی از محل مطالبات و آورده نقدی خواهد بود.

نسبت وجه نقد عملیاتی شرکت در دوره ی شش ماهه به فروش این دوره برابر است با 2.3% و در دوره ی 12 ماهه سال 1395 این نسبت برابر با 2.5% بوده است.

با توجه به وضعیت ترازنامه و صورت وجوه نقد و عملیات شرکت، عملا تغییرات خاصی در سیاست های فروش در سال 1396 شرکت مشاهده نمی شود.

  • نسبت های مالی

برخی از نسبت های مالی شرکت به شرح زیر هستند:

بررسی های نسبت های مالی شرکت ریسک قابل توجهی را نشان نمی دهد.

فروش

شرکت شیر و گوشت زاگرس برای سال مالی منتهی به 29/12/1396 پیش بینی فروش خود را به رقم 502.8 میلیارد ریال در نظر گرفته است و در شش ماهه ی سال جاری موفق به پوشش 49% از فروش خود شده است. همچنین پیش بینی فروش شرکت نسبت به فروش محقق شده سال 1395 رشدی 16.6% را نشان می دهد.

شرکت در دوره ی 9 ماهه موفق به پوشش 79.1% فروش محصول شده است.

ترکیب فروش شرکت برای سال 1396 به شرح زیر است:

همانطور که مشاهده می شود، بخش اصلی درآمد شرکت ناشی از فروش شیر می باشد و شرکت با فروش سالانه 33 هزار تن شیر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیر کشور است.

روند مقدار فروش شیر در سال های اخیر نیز در نمودار زیر به تصویر درآمده است: (ارقام به تن)

روند مقدار فروش شرکت در سال های اخیر رو به رشد بوده است.

نرخ فروش

نرخ فروش محصولات شرکت تابع سیاست های مشخصی است. برای شیر نرخ گذاری در چارچوب نرخ های مصوب دولتی انجام می شود و در محصولات کشاورزی نیز، نرخ ها تابع بازارهای محلی یا نرخ های خرید تضمینی دولت می باشند.

مطابق جدول بالا، نرخ های فروش شرکت در شش ماهه در محصول شیر 4.4% پایین تر از بودجه بوده است و البته در شش ماهه ی دوم افزایش قیمت را در لبنیات شاهد بوده ایم و به نظر می رسد، شرکت در پوشش بودجه ی اعلامی خود مشکل چندانی نداشته باشد. نرخ فروش شیر شرکت در آذر ماه 13،931 ریال می باشد که بالاتر از پیش بینی 13،152 ریالی است.

ترکیب مشتریان شرکت نیز در دوره ی شش ماهه سال 1396 به شرح زیر است:

مطابق نمودار بالا برخی از بزرگترین واحدهای لبنیاتی کشور، از خریداران این محصول هستند و ریسک تجاری خاصی در مورد شرکت دیده نمی شود. البته سیاست فروش با نرخ های اعلامی دولت نیز موجب فشار بر فروشنده شده است.

نرخ رشد فروش شرکت به صورت میانگین در سال های اخیر 11.8% بوده است که رقمی در حدود تورم داخلی کشور می باشد و در عمل شرکت همگام با تورم رشد داشته است.

بهای تمام شده

بهای تمام شده ی شرکت برای سال 1396 به رقم 440.9 میلیارد ریال پیش بینی شده است و در دوره ی شش ماهه 50% از این مبلغ را پوشش داده است.

ترکیب بهای تمام شده ی شرکت به شرح زیر می باشد:

مطابق نمودار بالا عمده ی سهم بهای تمام شده ناشی از مواد مستقیم مصرفی می باشد که این مبلغ عمدتا ناشی از مواد اولیه مصرفی برای خوراک دام و غیره می باشد.

برخی از این محصولات نظیر گندم و جو تحت سیاست قیمت گذاری دولتی قرار دارد و بخشی نیز مانند خوراک دام، از مبادی وارداتی تامین و مصرف می گردد. نرخ مصرف این محصولات در سال جاری به شرح زیر می باشد:

در بین مواد مصرفی شرکت، ذرت علوفه ای با سهم 19.6% و ذرت دانه ای با سهم 17.2% بیشترین تاثیر را در مواد مصرفی دارند و کنجاله سویا با سهم 12.2%و یونجه خشک با سهم 10.6% در رده های بعدی بیشترین مبلغ مصرف قرار دارند. مطابق جدول بالا، نرخ های مصرف شرکت در شش ماهه پایین تر از پیش بینی بوده است و ازین رو به بررسی حاشیه سود ناخالص محصولات می پردازیم.

حاشیه سود محصول شیر و سایر محصولات شرکت در سال های اخیر به شرح زیر می باشد:

حاشیه سود شرکت در سال 1396 نسبت به سال 1395 مطابق نمودار بالا افزایش یافته است و شرکت توضیحی بابت افزایش احتمالی حاشیه سود ناخالص توضیحی نداده است. لازم به ذکر است که حاشیه سود محصول شیر در نمودار بالا با توجه به گزارش شش ماهه ی شرکت بوده است و با افزایش نرخ مورد انتظار، حاشیه سود این محصول در شش ماهه دوم افزایش خواهد یافت.

مقایسه با هم گروهی ها

با توجه به حجم فروش شرکت، به مقایسه ی این شرکت با شرکت های زگلدشت، زمگسا و تلیسه می پردازیم:

با توجه به جدول بالا، شرکت شیر و گوشت زاگرس در مقایسه با هم گروهی ها شرایطی نسبتا متعادل دارد.

سایر نکات

تقسیم سود شرکت در سال 1395 برابر با 88.6% بوده است و در سه سال اخیر سیاست تقسیم سود شرکت در مجمع تقسیم سود حداکثری بوده است.

نتیجه گیری

نرخ های مصرف شرکت در شش ماهه ی سال جاری پایین تر از پیش بینی بوده است، با توجه به افزایش نرخ ارز در شش ماهه دوم و به تبع آن رشد نرخ ذرت و کنجاله و  ….  انتظار می رود شاهد رشد نرخ های مصرف شرکت باشیم. با این تفاسیر انتظار تعدیل سود از این محل نمی رود. همچنین با توجه به تورم در شش ماهه ی دوم شاهد افزایش قیمت شیر خواهیم بود و نرخ های شرکت رو به رشد خواهد بود که در گزارش های ماهانه نیز این امر مشهود بوده است. انتظار می رود با توجه به افزایش نرخ های ماه های اخیر شاهد افزایش سودآوری شرکت باشیم.

در گزارش ارزش گذاری منتشره بر روی سایت فرابورس، ارزش هر سهم شرکت بر مبنای نسبت پی بر ای برابر با 3،929 و خالص ارزش روز دارایی ها 5،243 ریال بوده است. در حالی که در روش تنزیل سود تقسیمی، قیمت هر سهم شرکت 2،034 ریال برآورده شده است.

با این حال با توجه به مبنا قرار دادن پی بر ای شرکت تلیسه در ارزش گذاری صورت گرفته به نظر می رسد قیمت در نظر گرفته شده برای سهم از منظر پی بر ای از جذابیت آنچنان بالایی برخوردار نیست و سهم احتمالا با پی بر ای آتی 7.29 واحدی عرضه خواهد شد که متناسب با پی بر ای محدوده 7 واحدی بازار است و البته پی بر ای آینده نگر گروه در حال حاضر 8.82 است، همچنین با توجه به فروش مناسب شرکت، در مقایسه با هم گروهی ها انتظار رشد ارزش بازار را برای شرکت داریم.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» فردوسی؟ | ساعت ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
0
پاسخ
ظاهرا به تمام کسانیکه 350 سفارش گذاشته بودند 130 سهم دادند و مابقی را تا 340 تقسیم کردند.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ