کد خبر: ۷۳۳۳۶
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶

واکنش رئیس قوه قضائیه به تحریم امریکا

واکنش رئیس قوه قضائیه به تحریم امریکا

رئیس قوه قضائیه با بیان توضیحاتی در خصوص فیلترینگ تلگرام، به اظهارات اخیر ترامپ و اعمال تحریم علیه برخی افراد و دستگاه‌ها واکنش نشان داد و گفت: از نظر شخصی این امر را افتخاری برای خود می‌دانم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از میزان،آملی لاریجانی با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ و اعمال تحریم علیه برخی افراد و دستگاه‌ها، این اقدامات و تداوم بدعهدی‌ها و خصومت علیه ایران را ماجرایی تکراری دانست و گفت: دشمنی آمریکا سابقه ۴۰ ساله دارد. آن زمانی هم که به ظاهر با ایران دوست بودند از پشت خنجر می‌زدند که نمونه بارز آن کودتا علیه دولت مصدق است گرچه در سال‌های اخیر به‌خاطر رشد ایران و نقش‌آفرینی در منطقه، حجم تهدید‌ها و فشار‌های خصمانه بیشتر شده و برهمین‌اساس مسئولان باید قاطعانه‌تر عمل کنند.

وی با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای تغییر برجام تأکید کرد: ایران بار‌ها گفته برجام قابل تغییر نیست و هیچ کشوری نمی‌تواند آن را به مسائل دیگر از جمله موضوعات دفاعی ایران گره بزند. برجام هرچه که هست به همین شکل فعلی اجرا خواهد شد و کشور‌های طرف این قرارداد نیز باید به آن پایبند باشند.

این مقام مسئول گسترش دایره تحریم‌ها به بهانه‌های گوناگون را از جمله اقدامات موذیانه آمریکا دانست و با اشاره به انتشار فهرست جدید تحریم‌های اشخاص و سازمان‌ها از جمله شخص خود، برخی نهاد‌های مرتبط با سپاه و همچنین شورای عالی فضای مجازی گفت: تحریم رئیس قوه یک کشور، عبور از همه خطوط قرمز بین‌المللی است و آمریکا باید بداند ایران در برابر چنین اقدامی ساکت نخواهد نشست. البته نه به‌لحاظ شخصی، بلکه از نظر ملی باید مسئولان، عکس‌العمل مناسبی نشان دهند که بیانیه وزارت امور خارجه در این زمینه قابل قدردانی است، اما آمریکا باید بداند که هر رفتار خصومت‌آمیزی واکنش متناسب خود را از سوی ایران در پی خواهد داشت.

دولتمردان آمریکا منفورترین جنبندگان روی زمین هستند

آملی لاریجانی با بیان اینکه خوشبختانه خداوند دشمنان ما را از میان حُمقاء قرار داده، افزود: دولت آمریکا و خصوصا شخص ترامپ، شأنی ندارند که تحریم‌های انها برای امثال ما به‌ لحاظ شخصی اهمیتی داشته باشد. اقدامات هیئت حاکمه‌ای که ترامپ به‌عنوان رئیس آن به انواع رفتار‌های نژادپرستانه، نامتعادل و جنون‌آمیز شهرت دارد و همواره مورد هجو و تمسخر است، هیچ شأن و جایگاهی ندارد.

وی با اشاره به تحریم خود از سوی آمریکا تأکید کرد: از نظر شخصی این امر را افتخاری برای خود می‌دانم و معتقدم که این اقدام دلیل بر صحت مسیر و راهی است که در پیش گرفته‌ایم، لذا از این جهت اقدام آمریکا هیچ اهمیتی ندارد. مهم این است ایران به‌عنوان یک نظام مقتدر در مسیر استقلال خود گام برمی‌دارد و مسئولان نظام نیز با پشتوانه مردمی که همواره در صحنه هستند، هیچ خوفی به خود راه نمی‌دهند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به انواع اقدامات خصمانه آمریکا در طول تاریخ علیه ملت‌ها از کودتای ۲۸ مرداد تا ایجاد آشوب در آمریکای لاتین، به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناه سوریه، لبنان، عراق، افغانستان، یمن و ویتنام، همچنین شیطنت‌های اخیر در کره گفت: امروز اگر بگوییم دولتمردان آمریکا به‌ویژه مسئولان اخیر این کشور به‌واسطه اقدامات منفورترین جنبندگان روی زمین هستند، بی‌راه نگفته‌ایم.

آملی لاریجانی گفت: مسیر ایران و راهی که طی می‌کند بسیار روشن است. ما نه ملت آمریکا بلکه دولت این کشور را شیطان بزرگ می‌دانیم. نظام جمهوری اسلامی نیز با اتکا به قدرت مردم، مقتدرانه مسیر را ادامه می‌دهد و بار دیگر اعلام می‌کنیم برجام به همین شکل فعلی باید اجرا شود و به‌هیچ‌عنوان قابل تغییر یا پیوندزدن به مسائل دیگر نیست.

هیچ‌کس قائل به فیلترینگ نیست

وی با اشاره به اهمیت فضای مجازی اظهار داشت: آنچه درخصوص فضای مجازی فارغ از مسائل فنی آن مورد توجه ماست، بحث امنیت این فضاست. فضای مجازی یک فضای فوق‌العاده مهم برای انجام امور گوناگون است و هیچ‌کس هم قائل به بستن اینترنت و فیلترینگ همه امکانات آن اعم از پیام‌رسان‌ها و غیرپیام‌رسان‌ها نیست.

این مقام مسئول افزود: دلسوزان نظام به‌خوبی می‌دانند دشمن می‌تواند از طریق فضای مجازی تأثیرگذار باشد. در همین حوادث اخیر، همه دستگاه‌های امنیتی اذعان داشتند از مسیر یک پیام‌رسان، افراد تحریک به آشوب می‌شدند و در همین فضا ساخت بمب آموزش داده می‌شد. واقعا کدام پدر و مادری می‌پذیرد که فرزند وی از این طریق تحریک شود و پرچم کشور یا ساختمانی را آتش بزند؟ براین‌اساس ما معتقدیم نباید راه را برای دشمن باز کنیم.

آملی‌لاریجانی ادامه داد: چه کسی گفته مسیر امن در فضای مجازی فیلتر شود؟ متأسفانه برخی تحلیل‌ها در این زمینه کاملا خطاست. اینکه گاه گفته می‌شود فیلتر فایده‌ای ندارد و ما باید با اعتماد به مردم به آنها حق انتخاب دهیم، اتفاقا حرف خود ماست.ما می‌گوییم برخی دستگاه‌های عریض و طویل متولی در این زمینه که با مالیات مردم و از محل بیت‌المال اداره می‌شوند، موظف بوده‌‌اند راه‌های امن متعددی در فضای مجازی ایجاد کنند تا مردم حق انتخاب داشته باشند و مجبور نباشند از فضایی استفاده کنند که در اختیار دشمن است. آیا ما انتخابی برای مردم جز راه اداره‌شده توسط دشمن باقی گذاشته‌ایم؟

راه مردم در فضای مجازی باید امن باشد

وی گفت: استدلال برخی مانند این است که پلیس به‌جای انجام وظیفه انتظام‌بخشی بگوید من همه چیز را آزاد می‌گذارم تا مردم خود ترافیک را مدیریت کنند. این به‌هیچ‌عنوان عقلانی نیست. ما اجازه نداریم به سوءمدیریت و کم‌کاری لباس انتخاب و اعتماد به مردم بپوشانیم. حرف ما این است که دشمن باید فیلتر شود اما راه مردم در فضای مجازی باید متعدد، هموار و امن باشد. چه کسی در کشور می‌پذیرد دشمن شاهراهی را در اختیار داشته باشد که مردم بالاضطرار باید در آن رفت‌و‌آمد کنند؟

رییس دستگاه قضا افزود: معتقدیم اگر دولت به معنای عام، راه‌های امن را در فضای مجازی ایجاد کند، بسیاری از امور اجرائی مردم نیز به‌راحتی در همین بستر قابل انجام است. در‌حال‌حاضر نهاد‌ها اجازه ندارند مکاتبات رسمی و داخلی را از طریق پیام‌رسانی مانند تلگرام انجام دهند. وقتی یک فضای امن ایجاد شود،دستگاه‌ها نیز می‌توانند از آن بهره‌مند شوند و انواع خدمات از این طریق قابل ارائه است.

آملی لاریجانی گفت: باید کار دشمن را به دقت رصد کنیم. آمریکا که سایت‌های علمی و مجلات را به روی پژوهشگران ایرانی مسدود می‌کند و به دانشمندان ما اجازه نمی‌دهد برای حضور در همایش‌های علمی به این کشور بروند، چگونه برای فیلترشدن تلگرام در ایران دلسوزی می‌کند. مشخص است که از مسدودبودن تلگرام به‌دلیل آنکه نمی‌توانست به برخی از اهداف دست یابد، ناراحت بود.

وی با طرح این پرسش که چرا باید ۴۰ درصد پهنای باند اینترنت در اختیار تلگرام باشد و بعد یک مسئول بخواهد بابت بستن چند کانال تلگرامی با مدیر این پیام‌رسان وارد مذاکره شود، عنوان کرد: باید با همان اقتداری که در فضای حقیقی راه دشمنان را سد می‌کنیم و از مرز‌ها حفاظت می‌کنیم، در فضای مجازی نیز راه دشمن را سد و از مرز‌های مجازی حفاظت کنیم. همه دستگاه‌ها با همدلی، فضایی را ایجاد کنند که مردم در آن احساس امنیت کنند و آن وقت است که به‌راحتی می‌توان دید مردم از راه امن و عقلانی فراهم‌آمده اظهار رضایت خواهند کرد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
0
پاسخ
باعث افتخار همه است
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ