کد خبر: ۷۳۳۴۹
۰:۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷

6 نقد به دومین گزارش تفسیری مدیریت شرکت بورسی و ارائه پیشنهاد
توسط یک مشاور سرمایه گذاری بررسی شد:

6 نقد به دومین گزارش تفسیری مدیریت شرکت بورسی و ارائه پیشنهاد

دومین گزارش تفسیری مدیریت که توسط شرکت شهد ایران منتشر شد از سوی شرکت مشاور سرمایه گذاری اماکو مورد نقد گرفت و پیشنهادی درخصوص سودمند شدن این نوع گزارش جدید ارائه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شرکت شهد ایران با سرمایه 20 میلیارد تومانی که جهت زیان ده شدن عملکرد طی دو سال متوالی مشمول فرایند تعلیق شده،به عنوان دومین شرکت اقدام به ارسال گزارشات تفسیری مدیریت کرده اما کیفیت این گزارش نیز مانند گزارش اول، تقریبا دست فعالان بازار را از اطلاعات مهم شرکت کوتاه می‌گذارد.

در این میان شرکت مشاور سرمایه گذاری اماکو  به بررسی و نقد این گزارش پرداخت و نکاتی به شرح زیر اعلام کرد:

1. با مقایسه این گزارش با گزارش قبلی به راحتی می توان دریافت ناشران درخصوص این گزارشات هیچ گونه آموزشی ندیده اند و هر ناشری به سلیقه خود اقدام به تدوین این گزارشات کرده به طوری که تعداد صفحات،فرمت و نوع اطلاعات افشا شده در این دو گزارش تفاوت های شکلی زیادی دارند.

2. این شرکت بورسی اطلاعات با اهمیتی که بتوان بر اساس آن برآوردهایی را در صورتهای مالی لحاظ کرد ارایه نکرده و عمده اطلاعات داده شده از جنس اطلاعاتی است که در گزارشات هیئت مدیره سالانه شرکت ها شاهد آن هستیم.

3. گزارش فاقد ساختار شروع و پایان مناسب و صرفا جهت رفع تکلیف قانونی تهیه و ارسال شده است.

4. به هیچ عنوان نمی توان گفت این گزارش می تواند تاثیری بر فروش، نگه داری و یا خرید سهم  و یا تحلیل آینده شرکت بگذارد و عمده مسایل مطرح شده سرفصل هایی با انتهای باز هستند که در صورت بروز اتفاق خوب و یا بد برای شرکت، می توان گفت که در این گزارش به نوعی به طور کلی در مورد آن صحبت شده است.

5. در صورتی که کیفیت این گزارش ها بهبود نیابند به زودی شاهد حجم زیادی از این گزارش ها با رویکرد کلی گویی خواهیم بود که در نهایت مانند کپی شناسنامه و کارت ملی که همواره ضمیمه سایر اسناد است، ضمیمه گزارشات ارسالی خواهند شد و عملا بخشی از اطلاعات مفیدی که همواره در پیش بینی ها افشا می شد از دست خواهد رفت.

6. به نظر می رسد نام این گزارش ها ناشران را دچار اشتباه کرده است. عبارت گزارش تفسیری به معنای تفسیر اعداد و ارقام و شفاف سازی درخصوص نحوه تحقق آنها در گذشته و افشای مبانی برآوردی پیش بینی آینده است اما مدیران و ناشران صرفا به تفسیر عوامل غیر مرتبط از وضعیت شرکت می پردازند و عمدتا بخش هایی از گزارش هیئت مدیره را به صورت گزینشی جمع اوری و منتشر می کنند.

7. پیشنهاد می شود در ابتدای راه و قبل از به حاشیه رفتن این نوع گزارشات، فرمتی واحد بر اساس میزان تاثیرگذاری اطلاعات و اهمیت آنها برای ناشران تعریف شود تا گزارشات و اطلاعات ارسالی برای بازار سودمند و قابلیت تحلیل داشته باشد. در غیر این صورت نه تنها فضا تحلیلی تر و رقابتی تر نمیشود، بلکه بخشی از اطلاعات نیز هرگز افشا نمی شود و با توجه به کلی گویی شرکت ها در گزارشات و عدم ارایه پیش بینی سود،  امکان هر نوع رویدادی در آینده برای هر شرکتی وجود خواهد داشت که بوسیله گزارشات تفسیری توجیه خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ