استاد دانشگاه علم و صنعت با اعلام اینکه قرار بود بعد از امضای برجام اتصال به زنجیره تأمین شرکت های خارجی در اولویتهای قرارداد خودرویی قرار گیرد، گفت: تشدید مشکلات عاملی شده تا فقط به مونتاژکار محصولات فرانسوی تبدیل شویم.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ابوالفضل خلخالی درخصوص اینکه دو سال از اجرایی شدن برجام میگذرد آیا با تمام شعارها این موضوع توانست اثرات مهمی را برصنعت خودروسازی بوجود آورد به تسنیم گفت: مسئولین برای امضای این قرارداد تلاش زیادی انجام دادند که این موضوع قابل تقدیر است اما به خاطر کارشکنیها نتوانستیم به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه در چند ماه نخست اجرا شدن برجام درخواستهای مختلفی برای همکاری با صنعتگران ایرانی از سوی شرکتهای مختلف مطرح شد، افزود: متأسفانه اتفاقات مختلف از جمله عدم انتقال پول و موارد دیگر عاملی شد تا برجام نتواند گشایشی را در تعامل های بین المللی ایجاد کند.
این استاد دانشگاه با تأکید براینکه اجرایی شدن برجام حتی معایبی را نیز برای صنعت به دنبال داشت، گفت: قبل از اجرایی شدن برجام تمام تلاش صنعتگران تکیه بر توانمندی داخلی بود. به نحوی که توانسته بودیم با سرمایهگذاری اقدامات موثری را برای توسعه صنایع انجام دهیم اما بعد از امضای برجام به همکاریهای بینالمللی و سرمایهگذاری خارجی دل بستیم و همین موضوع عاملی شد تا از توسعه توانمندی داخلی غافل شویم.
خلخالی ادامه داد: البته با گذشت دو سال از اجرا شدن برجام هنوز هم امید به همکاریهای خارجی داریم که همین موضوع عاملی شده تا روند توسعه به کندی انجام شود.ایران از لحاظ دانش فنی کمبودی ندارد،صنعتگران میتوانند با ارتقای دانش فنی مسیر توسعه را به سرعت طی کنند اما مدیریتهای نامناسب عاملی شده تا مزیتهای اقتصادی شناسایی نشده و توسعه صنعت ایجاد نشود.
وی به اثرات برجام در حوزه صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: قرار بود بعد از برجام قراردادهای مختلفی با شرکتهای خارجی با اولویت اتصال قطعهسازان با زنجیره تأمین بین المللی ایجاد شود. اما در عمل فقط یک قرارداد با پژو تنظیم شد و ما بقی قراردادها در حد مذاکره مانده است.هنوز قطعه سازان نتوانستند به زنجیره تأمین شرکتهای بینالمللی متصل شوند،امروز ما بیشتر به مونتاژکار محصولات خالی تبدیل شدهایم که در این رابطه باید تجدید نظرهای لازم صورت گیرد.
انتهای پیام