کد خبر: ۷۳۳۷۵
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷

۴ دلیل رشد پیاپی شاخص و پیش بینی بازارهای کالایی از نگاه مدیر بورس

۴ دلیل رشد پیاپی شاخص و پیش بینی بازارهای کالایی از نگاه مدیر بورس

رئیس مرکز آمار و اطلاعات شرکت بورس تهران با بررسی دلایل رشد پی در پی شاخص بورس،روند رشد ادامه دار خصوصا در بازارهای کالا محور را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، کیوان شیخی درباره دلایل رشد شاخص بورس به سنا گفت: اکثر شرکت‌هایی که در بورس حضور دارند بیشتر در عرصه تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی، فلزات اساسی، خودرو، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری فعالیت می‌کنند که بخش کالایی بازار سرمایه به دلیل رشد قیمت های جهانی توانست توجه عموم سرمایه گذاران را جلب کند.

وی با بیان اینکه این شرکت ها۵۰ درصد ارزش بازار اوراق بهادار را تشکیل می‌دهند،افزود: حداقل قیمت نفت طی سال گذشته ۳۰ تا ۳۱ دلار بوده اما امروز در آستانه ۷۰ دلار در بازارهای جهانی مورد معامله قرار می‌گیرد.قیمت نفت و مشتقات نفتی در بازارهای جهانی نسبت به سال گذشته بیش از ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده،این افزایش قیمت می‌تواند بر روند سودآوری شرکت‌های فعال در صنعت پتروشیمی تاثیر مستقیم بگذارد و موجب سودآوری آن‌ها شود.

این مقام مسئول ادامه داد: قیمت جهانی فولاد بیش از ۱۵۰ درصد افزایش یافته که در بازار سرمایه ایران بر روی شرکت های تولیدکننده فولاد و سایر شرکت‌های فعال در حوزه فلزات اساسی اثربخش است.افزایش نرخ دلار در بازارهای داخلی عامل دیگری بوده که موجب افزایش ارزش سهام شرکت های بورسی و فرابورسی شده،شرکت‌های صادرات محوری که قیمت تمام شده آن‌ها بر مبنای ریال و فروش آنها بر مبنای دلار بوده سود دوچندانی ناشی از تسعیر نرخ ارز به دست آورده‌اند.

شیخی اظهار داشت: این عوامل در کنار کاهش نرخ سود سپرده بانکی سبب شده تا سرمایه گذاران سرمایه‌ها را از بانک‌ها و موسسات مالی به سمت اوراق بهادار سوق دهند یا در موسساتی سرمایه گذاری کنند که دغدغه آن‌ها اشتغال و تولید است.بورس جایگاه را در اقتصاد ملی پیدا می‌کند،در صورتی که نقدینگی و پس انداز جامعه به سمت بازار سرمایه هدایت شود کمک شایانی به اقتصاد می شود.

وی در خصوص رکورد زنی های پیاپی شاخص بورس طی چند ماه اخیر گفت: شاخص بازار سرمایه، شاخص بازده نقدی است، در واقع سود به دست آمده‌ای که میان سهام داران تقسیم می‌شود در تغییرات شاخص به حساب نمی‌آید.با توجه به اتفاقات مثبت در جهان هنوز انتظار می رود این رشد به خصوص در بازارهای کالا محور ادامه داشته باشد به عنوان نمونه شاخص داوجونز از زمان روی کار آمدن ترامپ 500 -600 واحد رشد کرده که یک رکورد 72 ساله را شکسته است.

شیخی افزود: در بورس ایران نیز برخی شرکت ها که کالا محور و تابعی از متغیرهای جهانی هستند، از این افزایش قیمت تأثیر می پذیرند و سودآوری آنها ناشی از این فرآیند است و نقش عرضه و تقاضا در آن کمرنگ است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ