کد خبر: ۷۳۴۲۱
۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰

سهم ۴ برابری موتورسیکلت‌ها نسبت به سواری ها در آلودگی

سهم ۴ برابری موتورسیکلت‌ها نسبت به سواری ها در آلودگی

همواره از خودروهای شخصی به‌عنوان یکی از مقصران اصلی آلودگی هوا ذکر می‌شود اما رئیس سازمان ملی استاندارد از سهم ۴ برابری موتورسیکلت‌ها نسبت به سواری ها در آلودگی ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دنیای اقتصاد،براساس آمارهای موجود، آنچه در حال حاضر به‌عنوان آلودگی هوا از آن یاد می‌شود، بیشتر ذرات معلق هستند، ذراتی که ۷۰ درصد آن از طریق خودروها ایجاد می‌شود. در این بین، خودروهای سواری شخصی تنها 1.4 درصد سهم دارند و این در شرایطی است که تقصیر اصلی بر گردن خودروهای سنگین با سهم 22.4 درصدی است.

همچنین موتورسیکلت‌ها نیز با سهمی حدود ۱۰ درصد، سهم قابل‌توجهی در آلودگی هوا دارند، به‌خصوص مدل‌های کاربراتوری که کماکان در خیابان‌ها بدون هیچ محدودیتی تردد می‌کنند. با توجه به اینکه بالغ بر ۸۵ درصد میزان آلایندگی هوا در تهران به ناوگان حمل‌ونقل مربوط می‌شود، موتورسیکلت‌های کاربراتوری به‌عنوان وسایل نقلیه تک سرنشین سهم بسزایی در افزایش آلودگی هوای پایتخت ایفا می‌کنند.

رئیس اداره خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت سهم موتورسیکلت‌ها در آلایندگی هوا را حدود ۱۰ درصد اعلام کرده است. یکی از اساسی‌ترین مشکلات موتورسیکلت کاربراتوری این است که میزان آلایندگی آنها پایدار نبوده و کاربر می‌تواند میزان مصرف این وسیله نقلیه را دستخوش تغییر کند  و بر میزان آلایندگی هوا بیفزاید.

این در حالی است که موتورسیکلت‌های انژکتوری دارای ثبات و پایداری در سوخت‌رسانی هستند و همان مشخصات اولیه را در زمان تولید کارخانه‌ای حفظ می‌کنند و تا پایان عمر با همین ویژگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا کاربر نتواند آنها را دچار تغییر کند. طبق آمار از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور 3.5  میلیون موتورسیکلت در تهران جابه‌جا می‌شوند که تا قبل از سال ۹۶ تمامی آنها کاربراتوری بودند.

حتی پس از مصوبه هیات وزیران به‌منظور تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری به جای موتورسیکلت کاربراتوری از ابتدای سال جاری نیز طی ۶ ماه نخست تنها ۴۸ هزار موتورسیکلت انژکتوری تولید شده است. این در حالی است که عمده تولید موتورسیکلت در نیمه نخست سال بوده و تنها ۲۵ درصد تولید این وسیله نقلیه در ۶ ماه دوم سال مدنظر قرار می‌گیرد.

صحبت‌های نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد اما در این رابطه قابل‌تامل است، اینکه یک موتورسیکلت کاربراتوری چهار برابر یک خودرو ایجاد آلودگی می‌کند و اکثر موتورسیکلت‌هایی که در سطح شهر تردد می‌کنند، کاربراتوری هستند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ