سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام تصویب طرح ترافیک جدید در شورای ترافیک تهران، جزئیات تردد براساس این مصوبه را اعلام کرد.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص ابهامات طرح ترافیک سال ٩٧ با صدور اطلاعیهای اعلام کرد: بهدنبال برخی سؤالات و ابهامات بهوجودآمده درخصوص طرح ترافیک سال ٩٧ به اطلاع عموم شهروندان میرساند شورای حملونقل و ترافیک شهر تهران با بررسی همه جوانب طرح بهاتفاق آرا طرح جدید ترافیک برای سال ٩٧ را تصویب کرده و بهاینترتیب گام مهمی در مسیر تصویب این طرح در مراجع قانونی برداشته شده است.
همزمان شورای شهر تهران، ری و تجریش با بررسی لایحه پیشنهادی که یکفوریت آن ٢٤ دی جاری در صحن شورای شهر به تصویب رسید، نسبت به تعیین نحوه اجرا و نرخ عوارض تصمیم خواهد گرفت. براساس طرح تصویبشده، با هدف کاهش ترافیک در محدوده طرح ترافیک، تغییرات مهمی در نحوه صدور مجوزها و جنبههای اجرائی طرح ایجاد شده است.
در سال ٩٧ صدور مجوز برای خودرو تنها بهمعنای اجازه ورود بوده و عوارض قابل پرداخت برای همه خودروها بر اساس زمان تردد و میزان آلایندگی خواهد بود که جزئیات آن در لایحه پیشنهادی به شورای شهر مشخص شده و هماکنون در حال طی فرایند تصویب است.
در سال ٩٧ با هدف کاهش ترافیک در محدوده طرح، سقف تعداد مجوزهای قابل صدور از ١٢٩هزارو ٣٥٠ فقره تعیینشده برای سال ٩٦ بهمیزان ٢٦هزارو ٣٥٠ عدد کاهش خواهد یافت و بدین ترتیب در هر روز حداکثر ١٠٣ هزار خودرو اجازه خواهند یافت در محدوده طرح ترافیک وارد شوند، از این رقم، سقف تعداد مجوز قابل اعطا به اشخاص حقیقی و حقوقی که شغل آنان بهنحوی است که لازم است در تمام روزهای سال اجازه تردد در محدوده را داشته باشند، با کاهش حدود ٤٠درصدی به ٦٣ هزار خودرو کاهش یافته و تعداد مجوزهای روزانه قابل صدور برای عموم مردم با افزایش صددرصدی به ٤٠ هزار عدد افزایش خواهد یافت.
در سال ٩٧ علاوه بر روزهای جمعه و تعطیل، در روزهای پنجشنبه هم طرح ترافیک اجرا نخواهد شد و زمان اجرای طرح در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ٦:٣٠ الی ١٩ خواهد بود. همچنین برای رفاه حال ساکنان داخل محدوده طرح، این شهروندان مجاز خواهند بود صبحها تا قبل از ساعت ٨:٣٠ صبح از محدوده خارج شوند و بعدازظهرها بعد از ساعت ١٧ به منازل بازگردند.
سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ضمن تقدیر از همکاری وزارت کشور، استانداری و پلیس راهور در مسیر اصلاح و تصویب این طرح، کماکان از عموم کارشناسان، متخصصان و اصحاب رسانهها میخواهد که با نقدها و نظرات، شهرداری را در رفع اشکالات اجرائی و بهبود زمینهها برای اجرای هرچهبهتر این طرح یاری کنند. پس از تصویب نحوه اجرا و نرخ عوارض توسط شورای شهر تهران، جزئیات کامل موضوع به استحضار عموم خواهد رسید.
محسن پورسیدآقایی معاون شهردار تهران نیز اعلام کرد،در حال انجام مطالعاتی هستیم که اگر قطعی شود، ثبتنام طرح سالانه ترافیک را حذف میکنیم تا بهاینترتیب مردم آزادی بیشتری برای ورود به محدوده طرح ترافیک داشته باشند.اینکه طرح فقط به عدهای فروخته شود، درست نیست چراکه در تهران پنج میلیون خودرو وجود دارد که در سالهای گذشته عملا فقط به ٩٨ هزار خودرو آرم سالانه فروخته میشد و فقط این ٩٨ هزار خودرو شانس ورود به محدوده طرح ترافیک را آنهم بهصورت سالانه داشتند و سایر خودروها محروم از طرح ترافیک بودند.
این در حالی است که طرح جدید ترافیک موافق و مخالفان زیادی دارد. مخالفان این طرح میگویند طرح جدید شهرداری تهران برای محدوده طرح ترافیک قبل از کارآمدکردن حملونقل عمومی قابلیت اجرا ندارد. اما بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، این طرح به عدالت اجتماعی نزدیکتر است، حدود 4میلیون خودرو در تهران تردد میکنند که فقط نزدیک به ۱۲۰ هزار خودرو امکان گرفتن طرح داشتند اما در طرح جدید این امکان برای همه فراهم است و از این نظر شرایط بهتر خواهد شد.