سخنگوی شورای نگهبان با گلایه از برخی از افراد و رسانهها که چرا در بررسیها انصاف را رعایت نمیکنند، گفت: بودجه شورای نگهبان بسیار کمتر از پول تو جیبی برخی از مسئولان است حتی بودجه شکایت کردن هم نداریم.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایلنا، عباسعلی کدخدایی در نشستی خبری درخصوص اینکه تهیه لایحه بودجه و رسیدگی به مسائل مالی برعهده قوه مجریه است و با اشاره به تغییراتی که لایحه بودجه در مجلس داشته آیا شورای نگهبان تغییرات مجلس در بودجه را تایید خواهد کرد، اظهار داشت: یکی از ایراداتی که به طرح اصلاح قانون بودجه ۹۶ وجود داشت این بود که با وجودی که آن طرح مکمل بودجه بود اما طرح بود و باید به صورت لایحه از سوی دولت ارائه میشد.مجلس اختیاراتی برای تغییر قانون بودجه دارد اما این تغییرات نباید مغایر با شاکله لایحه بودجه تهیه شده از سوی دولت باشد.
وی در پاسخ به پرسش آیا شورای نگهبان بند افزایش قیمت بنزین را تصویب خواهد کرد،گفت: شورای نگهبان تلاش میکند بررسیها و تلاشها منطبق با نیازهای مردم باشد البته اخباری شنیدهام مبنی بر اینکه هم مجلس و هم دولت از افزایش قیمت بنزین صرف نظر کردهاند.
این مقام مسئول درباره صحت رسیدگی قوه قضائیه به بخشی از گزارشات ارسالی تخلفات انتخاباتی که از سوی شورای نگهبان و دراختیار قراردادن نتیجه به این نهاد پاسخ داد: گزارش رسیدگی به تخلفات باید از سوی قوه قضائیه مطرح شود. آنچه برای ما ارسال کردهاند سه بخش است که بخشی رسیدگی شده، منجر به صدور احکام شده و بخشی تبرئه شده و برخی پروندهها هم در حال رسیدگی است. مسیر رسیدگی در حال انجام است بنابراین بهتر است قوه قضائیه در این باره اظهارنظر کند.
کدخدایی درمورد انتقادات به شورای نگهبان در خصوص افزایش بودجه این نهاد در لایحه بودجه ۹۷ گفت: بودجه همه دستگاهها در لایحه بودجه پیشبینی و در مجلس تصویب میشود و در اجرا نیز توسط دیوان محاسبات مورد نظارت قرار میگیرد. در کنار دیوان محاسبات ما در شورای نگهبان دیوانهای دیگری داریم و آن این است که علما در برخی از مواقع جزء به جزء مخارج را مورد رسیدگی قرار داده و در این باره ورود میکنند.
وی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۷ بودجه شورای نگهبان 7 درصد رشد داشته، عنوان کرد: وقتی بودجهای تصویب میشود بخشی از آن تخفیف داده نمیشود بخشی از تخفیفیها هم توسط خزانه پرداخت میشود و لازم است از برخی از افراد و رسانهها گلایه کنم که چرا در بررسیها انصاف را رعایت نمیکنند و بیجهت حرف یک فرد ضدانقلاب را در داخل تکرار میکند.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: ردیف بودجه شورای نگهبان مانند بقیه سازمانها در چند بخش خلاصه میشود، پاسداری از احکام اسلام و نظارت بر انطباق قوانین با قانون اساسی و قوانین موضوعه، نظارت بر انتخابات و نظارت بر اجرای انتخابات که این مورد آخر در سالهایی که انتخابات در آنها برگزار میشود اختصاص داده میشود و ردیف بودجه آن هم جداگانه در نظر میگیرند.
کدخدایی با بیان اینکه بودجه نظارت بر انتخابات در سال ۹۶ جداگانه تامین اعتبار و پرداخت شد،اظهار داشت: بودجه انتخابات ۹۶ ردیف دیگری داشت که سازمان برنامه و بودجه در لایحه پیشنهادی بودجه سال جاری آن ردیف را نیاورده چون ما انتخاباتی نداریم. دوستانی که میگویند چرا شورای نگهبان بودجه برگزاری انتخابات را میگیرند در حالی که انتخابات ندارد لازم بود ابتدا از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه سوال میکردند.کسانی که خود را حقوقدان میداند و بودجه سال ۹۷ را با بودجه سال ۶۷ مقایسه می کنند آیا حقوق شما قیمت منزل شما در بالاشهر و اصلا بودجه سال ۶۷ با سال ۹۷ قابل مقایسه است؟
وی ادامه داد: دوستی که به خاطر نسبت به یک شخصیت معروف در یک خبرگزاری آمده چرا فلان تیتر را میزند.آن نهاد اصلا به خبرگزاری نیاز دارد. شورای نگهبان خبرگزاری ندارد که بخواهد بودجه آن را داشته باشد و از طرفی آن روز تا وقتی به وی حرفی میزنم میرود شکایت میکند ما مثل وی شکایت نخواهیم کرد و البته بودجه شکایت کردن هم نداریم.
این مقام مسئول با اشاره به برخی از نقل قولهای دیگر گفت: فرد دیگری میگوید شورای نگهبان ۱۲ نفر است و چرا این شورا فلان قدر بودجه میگیرد. این حرف مثل آن است که بگوییم بودجه قوه مجریه فقط برای رئیس جمهور است در حالی که این سخنان نشان میدهد سخنان آن افراد سفسطه و مجادله است. بودجه شورای نگهبان مختص کارشناسان است پژوهشکده شورای نگهبان، کارشناسان و دفاتر استانی که پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۷۹ ایجاد شده است. کسانی که میخواهند انتقاد کنند در ابتدا لازم است از سازمان برنامه و بودجه ابتدا سوال کرده و سپس از دیوان محاسبات بپرسند که آن بودجه چقدر خرج شده است. ما از انتقادات سازنده خوشحال میشویم تا اگر اشتباه کردهایم اشتباهات را ادامه ندهیم.
کدخدایی با تاکید بر اینکه بودجه شورای نگهبان بسیار کمتر از پول تو جیبی برخی از مسئولان است،درخصوص اینکه آیا بودجه ۵۰ میلیاردی شورای نگهبان صحت دارد، گفت: اگر این بودجه جزو هزینههای جاری و اینکه شورای نگهبان بخواهد به خاطر برگزاری انتخابات بودجهای را ارائه کند بله اما ما سال جاری بودجهای به این خاطر نگرفتهایم.
وی در پاسخ به سوال چقدر بودجه سال ۹۶ شورای نگهبان تخصیص یافته، اظهار داشت: فکر میکنم از بودجه تخصیص شده حدود ۷۰ درصد آن دریافت شده و ۳۰ درصد آن باقی مانده است. البته بودجه انتخابات به صورت جداگانه بود که آن هم دریافت شده است.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا مصادیق رجال سیاسی – مذهبی و مدیر - مدبر بودن در شورای نگهبان مشخص شدهاند، تصریح کرد: در شورای نگهبان عمده این مباحث تمام شدهاند. ما در دو بخش سیاسی – مذهبی بودهام و همچنین مدیر – مدبر بودن بحثهایی را انجام دادیم و توافقات کلی برای شرایط لازم در جهت تعیین رجال سیاسی – مذهبی بودن و مدیر- مدبر بودن به دست آوردهایم.
این عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: در بحث مذهبی بودن گفتهایم کسانی که آگاهی لازم به دین و تدین آنها در مناسب دینی برجسته باشند یا درخصوص سیاسی کسانی که قدرت تحلیل و درک از مسائل و تحولات سیاسی اجتماعی اعم از داخلی و بینالمللی را داشته و در صحنه سیاست حضور داشته باشند ملاک باشد.
کدخدایی گفت: در حوزه مدیریت گفتهایم شخصی که شایستگی ذاتی و اکتسابی در نگرش و دانش داشته باشد، درخصوص مدبر بودن گفتهایم توانایی پیشبینی امور مبتنی بر دانش صحیح را باید برخوردار باشد یا فرد صلاحیت لازم را برای ایفای نقش در حوزه ریاست جمهوری داشته باشد. همچنین فرد باید ارائه برنامه برای اجرای وظایف قانون اساسی را براساس اسناد بالادستی داشته باشد یا آنکه فرد مذکور مشاورانی را برای تشریح برنامه و توان مدیریتی معرفی کند. ما در خصوص این مسائل اجمالا به توافقاتی رسیدهایم و سعی داریم در ویرایش و جمعبندی نهایی موارد را تمام کرده و به مجلس ابلاغ کنیم چون رئیس مجلس هم در اینباره کیمسیونی را تعریف کرده و امیدواریم بتوانیم تا قبل از انتخابات سال ۹۷ این قانون را به تصویب برسانیم.درخصوص جنسیت رجال سیاسی مذهبی بودن هنوز به جمعبندی نهایی نرسیدهایم.
وی در پاسخ به سوال برخی میگویند تعیین کمیسیون نظارت از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص تصویب لایحه بودجه از سوی مجلس به مثابه دخالت مجمع در وظایف شورای نگهبان است. آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره حق ورود دارد؟گفت: فکر میکنم در آییننامه چنین وضعیتی پیشبینی شده است. مجمع تشخیص مصلحت نظام کمیسیون نظارت را تعیین میکند و آن کمیسیون نظرات را برای انطباق مصوبات با سیاستهای کلی مجلس و شورای نگهبان ارائه میدهد. این مساله هم امر جدیدی نیست و در چندین دوره نیز طی سالهای گذشته اتفاق افتاده است.
سخنگوی شورای نگهبان از عدم مغایرت لایحه موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بینالمللی بین دولتهای ایران،افغانستان و جمهوری هند (موافقتنامه چابهار)، طرح الحاق دو تبصره به ماده (۶۱۷) قانون مجازات اسلامی، طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (۱) قانون حمایت از انقلاب مردم فلسطین، طرح اصلاح تبصره بند (ب) ماده (۳۵) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران، اصلاح اساسنامه شرکت مادر تخصصی دارویی و تجهیزات پزشکی و اصلاح اساسنامه سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی با موازین شرع و قانون اساسی خبر داد.
کدخدایی افزود: طرح دوفوریتی اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا و انتخاب شهرداران، طرح ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیبرسان به سلامت در رسانههای ارتباط جمعی داخلی و بینالمللی و فضاهای مجازی، طرح اصلاح قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور و لایحه حمایت از حقوق معلولان با موازین شرع و اصول قانون اساسی مغایر شناخته شدند.
انتهای پیام