کد خبر: ۷۳۴۶۴
۱۰:۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱

پشت پرده تعطیلی دولت آمریکا و پیامدهای سیاسی و اقتصادی

پشت پرده تعطیلی دولت آمریکا و پیامدهای سیاسی و اقتصادی

درپی تشدید جنگ سیاسی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان،مواضع ترامپ علیه مهاجرت و بیمه درمانی اقشار کم‌درآمد کار دست وی داد و دولت این کشور را به تعطیلی کشاند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از گاردین، سرانجام مواضع دونالد ترامپ علیه مهاجرت و بیمه درمانی اقشار کم‌درآمد کار دست وی داد و دولت این کشور را به تعطیلی کشاند. در‌حالی‌که جمهوری‌خواهان روز گذشته می‌کوشیدند با تصویب قانونی، حداقل برای یک ماه دولت را از تعطیلی نجات دهند، توییت‌های بی‌موقع ترامپ باعث شد تلاش آنها برای جلب حمایت دموکرات‌ها به جایی نرسد و قانون موردنظر با وجود تصویب در مجلس نمایندگان در کنگره رأی نیاورد.

دائمی‌شدن قانون داکا و تمدید برنامه بیمه درمانی کودکان، خط قرمز دموکرات‌ها بود و ترامپ اصرار زیادی به گذر از این خط قرمز داشت. قانون داکا در دوران باراک اوباما رئیس‌جمهوری سابق و در دفاع از حقوق مهاجرانی که در دوران کودکی و به‌صورت غیرقانونی وارد آمریکا شده بودند، تصویب شد.برنامه بیمه درمانی کودکان موسوم به چیپ نیز با هدف ایجاد پوشش درمانی برای خانواده‌های کم‌بضاعت به اجرا درآمد. به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد به هر قیمت ممکن هر دو قانون را به خاطره‌ها بسپارد.

دولت آمریکا پیش‌تر نیز تعطیلی را تجربه کرده، اما نکته ویژه درباره این تعطیلی این است که برای اولین‌بار در شرایطی که یک حزب توأمان کنترل کنگره و کاخ سفید را در دست دارد، این تعطیلی رخ می‌دهد بنابراین بدون تردید پیامدهای سیاسی این تعطیلی برای جمهوری‌خواهان به‌مراتب بیشتر از دموکرات‌ هاست.

تعطیلی دولت اوباما در سال ٢٠١٣ که از سوی جمهوری‌خواهان صورت گرفت، باعث شد آنها در انتخابات میان‌دوره‌ای، کرسی‌های بیشتری در کنگره به دست بیاورند و حالا نیز این احتمال می‌رود که تعطیلی دولت جمهوری‌خواه باعث شود دموکرات‌ها پیروز انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره شوند. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد بیشتر رأی‌دهندگان ترامپ و حزب جمهوری‌خواه را مسئول این وضعیت می‌دانند.

دولت آمریکا در حالی روز گذشته تعطیل شد که نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات می‌کوشند تقصیر تعطیلی دولت را به گردن یکدیگر بیندازند. داستان تعطیلی دولت با مخالفت دموکرات‌ها با لایحه بودجه بر سر قانون داکا و اوباماکر کلید خورد اما جمهوری‌خواهان نیز در این مسئله بی‌تأثیر نبوده‌اند. درهرصورت جمهوری‌خواهان که خود در دولت‌های کلینتون و اوباما ید طولایی در به‌تعطیلی‌کشاندن دولت داشتند، امروز بسیار خشمگین‌ هستند.

میک مالوینی مدیر دفتر بودجه کاخ سفید و نماینده پیشین کنگره نقش اول تعطیلی دولت اوباما در سال ٢٠١٣ بود اما حالا می‌گوید دموکرات‌ها حق انجام این کار را ندارند. از نظر وی دموکرات‌ها مسائلی غیرمالی و سیاسی را وارد مسائل اقتصادی کرده‌‌اند و این دقیقا همان کاری است که مالوینی و دیگر جمهوری‌خواهان در سال ٢٠١٣ انجام دادند.

درحالی‌که تعطیلی‌های دولت در دهه ١٩٩٠ منشأ بودجه‌ای داشتند، تعطیلی دولت اوباما در سال ٢٠١٣ با هدف قطع بودجه اوباماکر و نابودکردن خود اوباما انجام شد. ریچارد ولف نیز در یادداشتی برای گاردین بر همین مسئله انگشت می‌گذارد که جمهوری‌خواهان چیزی را درو می‌کنند که خود کاشته‌اند.

پیامدهای اقتصادی

"بث آن بووینو" اقتصاددان ارشد در سازمان رتبه‌بندی مالی اس‌اندپی به الجزیره گفت: این تعطیلی تأثیراتی مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت.تأثیر مستقیم تعطیلی، ازدست‌رفتن بهره‌وری ٧٠٠ هزار کارمند دولتی است که فعالیت آنها در این شرایط غیرضروری تلقی می‌شود. از دیگر سو، هیچ تضمینی وجود ندارد که در دوران تعطیلی دولت، حقوقی به این کارکنان پرداخت شود.

علاوه بر این، تعطیلی موزه‌ها، پارک‌های ملی و بناهای یادبود بر اقتصاد توریسم این کشور تأثیر می‌گذارد. تعطیلی دولت همچنین دامن پیمانکاران را نیز خواهد گرفت. طبق آمارهای دولتی، بیش از ٤٣ میلیارد قرارداد در سال مالی ٢٠١٨ میان دولت و پیمانکاران منعقد شده و تا زمان شروع به کار مجدد دولت هیچ پولی به پیمانکاران پرداخت نخواهد شد که این ضربه بزرگی به بخش خصوصی در آمریکا وارد می‌آورد.

یکی از نتایج این وضعیت افول و رکود بخش خرده‌فروشی خواهد بود. در تعطیلی دولت در سال ٢٠١٣ که ١٦ روزی به طول انجامید، اقتصاد آمریکا ٢٤ میلیارد دلار متضرر شد. این در حالی است که هزینه اقتصادی تعطیلی دولت در سال جاری برای هر هفته ١٦ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ