کد خبر: ۷۳۴۷۲
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۱

احتمال ۲ برابری زلزله ۷ ریشتری در شمال تهران و فرونشست غرب
مدیر پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی اعلام کرد:

احتمال ۲ برابری زلزله ۷ ریشتری در شمال تهران و فرونشست غرب

مدیر پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی افزایش احتمال دو برابری بروز زلزله ۷ ریشتری در گسل شمال تهران را بعد از وقوع زلزله ۲۹ آذر سال جاری خطری جدی دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مهدی زارع با بیان اینکه میزان احتمال بروز زلزله در تهران به موضوع بازه زمانی وقوع زلزله‌ بستگی دارد به خانه ملت گفت: با توجه به اینکه هر 3500 سال یک‌بار زلزله‌ای مهم در گسل شمال تهران اتفاق می‌افتد و آخرین باری که در این گسل زلزله رخ داده به 3200 سال قبل برمی‌گردد بنابراین بروز زلزله‌ای بزرگ روی این گسل را در این زمان قابل ملاحظه و خطری جدی می‌دانیم.

وی ادامه داد: اگر این احتمال را برای بزرگراه 6 نیز بررسی کنیم به این نتیجه می‌رسیم از قبل از بروز زلزله 29 آذر سال جاری تاکنون احتمال بروز زلزله از 0.1 به 0.2 درصد رسیده و می‌توان گفت احتمال بروز زلزله 7 ریشتری روی گسل شمال تهران 2 برابر شده است.

این مقام مسئول گفت: به دنبال آنچه محاسبه کرده‌ایم بر اساس تغییرات ایجاد شده روی زمین گسل شمال تهران بر اثر زلزله 29 آذرماه اختلاف تنش روی انتهای غربی این گسل 5 بار افزایش پیدا کرده و انتهای شرق گسل اشتهارد نیز همین میزان تنش را داشته است.

زارع تاکید کرد: هم‌اکنون افزایش تنشی در گسل شمال تهران به‌ویژه در منطقه وردآورد یا غرب تهران مشاهده می‌کنیم که با فرونشست زمین به دلیل پمپاژ آب همخوانی دارد، ضمن اینکه در 34 سال گذشته سطح سفره آب زیرزمینی این منطقه حدود 12 متر کاهش یافته و باعث شده تا سالی 35 سانتی متر در غرب تهران فرونشست زمین را شاهد  باشیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ