کد خبر: ۷۳۴۹۵
۱۶:۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱

ریزش شاخص بورس در روزی که دلار و سکه رکورد زدند + دلایل

ریزش شاخص بورس در روزی که دلار و سکه رکورد زدند + دلایل

در روزی که دلار و سکه رکورد شکنی کردند و وعده های مسئولان مورد توجه قرار گرفت ، شاخص بورس در نتیجه چند عامل با ریزش ۵۹۶ واحدی روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در اولین روز بهمن هم نه تنها روند صعودی قیمت ها در بازار ارز و سکه و البته وعده مسئولان متوقف و محقق نشد بلکه این بازارها خبرساز شدند و با ثبت رکوردهای جدید، توجه همگان را به خود جلب کردند.

براساس این گزارش، مسئولان اقتصادی مخصوصا" وزیر اقتصاد حدود دو سه ماه پیش دلار 4500 تومانی را بعید دانسته و اعلام کرده بودند دولت برنامه ایی ندارد اما عدم تزریق دلار توسط بانک مرکزی که از سوی صراف ها اعلام شده، منجر شد تا این ارز رکوردهای جدیدی را به جا بگذارد و نگرانی های عمومی را افزایش دهد.

برخی فعالان از اقدام امروز بانک مرکزی با عرضه حدود 10 - 20 میلیون دلاری خبر داده اند که روزهای آینده هم تکرار و باعث کاهش قیمت خواهد شد اما واقعیت این است که در ایام سردرگمی اکثر فعالان این بازار و نبود هیچ پیش بینی از آینده و تکرار خلف وعده مسئولان ( مخصوصا" ارز تک نرخی که 3 سال پیش سیف قول داده بود)، نمی توان به راحتی امیدوار بود. در این میان برخی با اشاره به برنامه تلویزیونی رئیس جمهور که فردا انجام می شود ، انتظار افت قیمت ها را دارند.

با این حال ، امروز دلار به بالاترین رقم ممکن رسید و عدد 4 هزار و 685 تومان را هم ثبت کرد تا قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و قدیم به یک میلیون و 572 تومان و یک میلیون و 482 هزار تومان ، نیم و ربع سکه هم به 737 و 437 هزار تومان برسند و قیمت هر گرم طلای 18 عیار هم از مرز 143 تومان عبور کند.

ولی التهاب بازار ارز نه تنها منجر به افت ارزش دلاری بازار سهام ایران شد بلکه باعث شد تا بورس و فعالان آن روز سختی را تجربه کنند و شاهد افت قیمت ها و تشکیل صف های فروش شوند.

به این ترتیب در نتیجه عواملی چون برداشت برخی فعالان از حذف اعتبار کارگزاران به سهامداران ( که با توضیح دبیرکل کانون کارگزاران به بورس پرس همراه بود)، اثر منفی افزایش دلار بر شرکتهای نیازمند ارز مخصوصا" خودرو سازان ، آینده مبهم برجام و تصمیم ترامپ و اروپا ، گزارش عملکرد 9 ماهه نه چندان جالب و در پیش رو بودن ماه های نیاز حقوقی ها به نقدینگی شب عید و... شاخص بورس با ریزش 596 واحدی به  98 هزار و 221 عقب نشینی کرد.  

در این ریزش شرکت های فولاد مبارکه ، پالایشگاه اصفهان، گل گهر، بانک ملت، ایران خودرو، پالایشگاه بندرعباس و هلدینپ پتروشیمی خلی فارس با اثر مفنی 137 تا 43 واحدی بیشترین نقش را داشتند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ